• Carutt

Hur nattar ni era barn?

Jag är nyfiken på hur andra nattar sina barn, hur gamla är dom? Min dotter har nyligen fyllt ett. Mitt mål är att sjunga eller läsa lite, lägga ner min dotter i sängen, säga godnatt och Kunna gå ut och hon somnar ändå. Jag tycker det går rätt ok just nu och det går åt rätt håll. Här myser vi lite efter kvällsmat på hennes rum vid ca kl 8, sätter på pjamas. Vaggar henne i famnen några minuter tills jag märker att hon börjar bli trött och sen lägger henne i sängen. Där snurrar hon rundor och ställer sig upp då och då. Ibland gnäller lite men lägger sig igen när jag klappar henne på kinden. Lugnast är hon om jag har handen i sängen så hon kan hålla den. Sen somnar hon efter allt mellan 10 minuter ca 50 minuter efter massa snurr i sängen. Så hur gör ni? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 10:12
    Ett par funderingar till. Ni som har barn som somnar själva i sitt rum. Har det varit jobbigt att få det så? Och någon annan som har problem med att barnen vaknar fler gånger på natten? Här gör hon det minst en gång per natt och tyvärr brukar det sluta med att hon sover mellan mig och min sambo. Och då vaknar hon inte förrens morgonen.

• Svar på tråden Hur nattar ni era barn?
  • La Lola

Hedda (ja förutom det vanliga att kissa o borsta tänderna då) lägger sig i min säng (eller pappans när hon är där), läser en saga/kapitelbok o sen somnar hon.

Fram till hon var ca 2 vaggades hon till sömns i famnen, sen började vi natta henne i sängen.

Gjorde likadant med Alma.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Carutt skrev 2014-04-16 10:03:15 följande:
    Lyxigt :) har det varit jobbigt för er innan det blev såhär?
    Tycker det känns mer lyxigt att ha möjlighet att ge barnen lite tid (läsa bok, samtala om livet osv).
  • viseversa

*Äter middag
    *kollar på bollibompa
    *borstar tänderna och sätter på sig pyamas
    *Eris(1år) får välling i sängen som hon dricker själv. 
    *Dom andra tre bäddas ner i sina sängar jag går ut ur rummet
    *Dom somnar alla 4 själva.

Jag behöver itne sitta bredvid utan jag lämnar bara rummet och så bökar dom lite men sover inom 30min utan gnäll. Sen sover dom till ca 7-8 morgonen efter utan att vakna=)

När pappa Niklas är hemma läser han saga för dom stora tjejerna. När jag är ensam med alla 4 funkar inte det riktigt. Blir mer kaos än mys kan jag säga.

Min 3 åring är inte det minsta intresserad av saga och börjar bara bråka med sina syskon och min yngsta kan inte heller sitta still utan springer iväg hela tiden och hittar på rackartyg så jag hela tiden måste avbryta för att springa efter henne. 

• Carutt

Ja självklart det håller jag med om. Men jag menar om du har varit bråkigt men arga barn som inte vill sova själva eller liknande innan dom lärde sig somna själva? Kört 5 min metoden som vissa gör eller har det kommit av sig själv?

La Lola skrev 2014-04-16 10:35:11 följande:
    Tycker det känns mer lyxigt att ha möjlighet att ge barnen lite tid (läsa bok, samtala om livet osv).

• La Lola
    Carutt skrev 2014-04-16 12:02:42 följande:
    Ja självklart det håller jag med om. Men jag menar om du har varit bråkigt men arga barn som inte vill sova själva eller liknande innan dom lärde sig somna själva? Kört 5 min metoden som vissa gör eller har det kommit av sig själv?
    5 mm är misshandel enligt mig o en så sjuk metod som jag inte hajar hur nån människa vill använda.

Alma började somna själv efter sagan när hon var 5 år.
    Då satt jag utanför hennes rum vid datorn.
    Kommer väl göra något liknande med Hedda framöver.

Skulle aldrig nånsin lämna ett barn som har behov av min närhet.
  • Emmalinnéa

Har 2 barn ett på 2 år och ett på 4 år vi har samma rutin för dom båda.

17.00 varva ner i soffan och mysa
    17.30 Äta kvällsmat
    17.50 Borsta tänderna,läsa saga
    18.15 båda ligger i sina sängar

Vi släcker i båda rummen säger godnatt och ställer dörren lite på glänt 
    Ibland kan den lilla ligga och prata lite för sig själv men oftast somnar båda utan problem efter 5-10 minuter.

Sen går dom upp runt 7 på morgonen.

Med den största fick vi i början ligga kvar med honom i sängen och mysa tills han somnade (tog 10-20 min) men det har han växt ifrån nu.

Vi brukar turas om att lägga barnen då min man jobbar skift så tar vi varannan vecka det funkar fint

• Natulcien
    Carutt skrev 2014-04-15 21:17:33 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 10:12
    Ett par funderingar till. Ni som har barn som somnar själva i sitt rum. Har det varit jobbigt att få det så? Och någon annan som har problem med att barnen vaknar fler gånger på natten? Här gör hon det minst en gång per natt och tyvärr brukar det sluta med att hon sover mellan mig och min sambo. Och då vaknar hon inte förrens morgonen.
    Jag tror så här: Om det är jobbigt så blir det inte bra. När det gäller sömn så tror jag på att vara så inkännande, empatisk och smidig man kan, d.v.s. ge barnet närhet om barnet vill ha närhet, så kommer resten av sig självt när barnet är redo.

Jag tycker att Jesper Juul har uttryckt detta bra när han menar att eftersom barn inte är maskiner så kan man inte använda verktyg och metoder på dem. Frågan man istället ska ställa sig är "vilka egenskaper och färdigheter måste jag utveckla för att mitt barn ska kunna somna lugnt och tryggt?"
  • isolande

Vi myser i soffan med välling och böcker tills det är läggdags. Stora (3år) går och kissar, sen på med blöja och pyamas, i säng, godnatt.

Lilla (1 år) får en liten ersättningsflaska att somna med i famnen på mig. Funkar oftast, men på senare tid kan det hända att han hojtar lite och ställer sig upp efter man lagt honom. Då får man gå in och ge snutte och lägga ner honom några gånger bara.

Barnen delar rum. Vi har varit konsekventa med att inte vagga/vyssja till sömns utan suttit bredvid och klappat på ryggen när det inte funkade att amma till sömns längre (vid ca 5-6 månader för båda)

• mariaheterjag

4 åring.
    18.15 kvällsmys (gröt eller macka o yoghurt)
    Pyamas
    Kissar
    Borstar tänder
    Sedan läser vi en saga i hans rum och ligger sedan på golvet bredvid sängen tills barnet somnar. Brukar ta 5-10 min. Sedan sover han så gott som alltid hela natten, 10-12 timmar.

Vissa dagar vill han somna själv med öppen dörr men oftast inte. Eftersom att han somnar så snabbt tycker jag inte att det gör något att vi stannar i rummet tills han somnar.

• Carutt
    La Lola skrev 2014-04-16 12:06:39 följande:
    5 mm är misshandel enligt mig o en så sjuk metod som jag inte hajar hur nån människa vill använda. Alma började somna själv efter sagan när hon var 5 år. Då satt jag utanför hennes rum vid datorn. Kommer väl göra något liknande med Hedda framöver. Skulle aldrig nånsin lämna ett barn som har behov av min närhet.

Skulle häller aldrig ha hjärta till att köra 5 min metoden, Sitter bredvid hennes säng till hon somnat just nu för hon brukar bli ledsen när hon inte ser mig.
    Natulcien skrev 2014-04-16 13:14:22 följande:
    Jag tror så här: Om det är jobbigt så blir det inte bra. När det gäller sömn så tror jag på att vara så inkännande, empatisk och smidig man kan, d.v.s. ge barnet närhet om barnet vill ha närhet, så kommer resten av sig självt när barnet är redo. Jag tycker att Jesper Juul har uttryckt detta bra när han menar att eftersom barn inte är maskiner så kan man inte använda verktyg och metoder på dem. Frågan man istället ska ställa sig är "vilka egenskaper och färdigheter måste jag utveckla för att mitt barn ska kunna somna lugnt och tryggt?"

Då gör jag tydligen inte helt fel iallafall, men ser känns inte jätteteyggt för varken mig eller sambon när hon sover hos oss, sambon sover så tungt och vaknar inte när hon är ledsen, men man märker att hon trivs hos oss för hon kommer oftast direkt till ro när ja lägger henne bredvid mig i vår säng. Jaja, det kommer väl med tiden .
Svar på tråden Hur nattar ni era barn?