• Liv82

Första barnet, december 2014

Hej blivande mammor! 

Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.

Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-04-22 17:36:21 följande:
    Vad är en bola? Vill med ha en emmaljunga tror jag mjuklift plus sittdel känns också som bästa lösningen! Har hört att liggdelar oftast inte används så mycket.
    Det är ett halsband med en liten plinga som händer långt ner på magen, sen ska barnet alltså höra den och känns igen ljudet som lugnande när den är ute :) så jag bör den redan.

Ja, bor på tredje våningen så känns bättre med mjuklift - även om jag tycker det är gräsligt fult med mjuklift i sittdelen. Men de har den ju inte överdrivet länge heller.

Citykorgen känns ju väldigt stor att kånka runt på :p
  • michimichi
    Tillaan skrev 2014-04-22 17:49:11 följande:
    Det är ett halsband med en liten plinga som händer långt ner på magen, sen ska barnet alltså höra den och känns igen ljudet som lugnande när den är ute :) så jag bör den redan.

Ja, bor på tredje våningen så känns bättre med mjuklift - även om jag tycker det är gräsligt fult med mjuklift i sittdelen. Men de har den ju inte överdrivet länge heller.
    Citykorgen känns ju väldigt stor att kånka runt på :p
    Jo jag bor med på 3e våningen utan hiss så förstår hur du menar ;) Är mer förvirrad över hur jag ska lyckas sätta vagnen i källaren var gång. Finns inget barnvagnsförråd här och källartrappan är som en spiral, men det löser man väl :P 
  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-04-22 17:52:42 följande:
    Jo jag bor med på 3e våningen utan hiss så förstår hur du menar ;) Är mer förvirrad över hur jag ska lyckas sätta vagnen i källaren var gång. Finns inget barnvagnsförråd här och källartrappan är som en spiral, men det löser man väl :P 

Haha men va!? Finns det bara en spiraltrapp? Inget privat förråd? Cykelförråd? Vet ju inte hur ni har det där ni bor. Men jag vet ju att man inte får förvara saker i trappen pga. brandrisken - men någon lösning måste det väl finnas? Här kommer vi in på bottenvåningen, med alla förråd på samma plan.

Samma här, utan hiss - varför valde man det? haha! Nej, men den har jag spanat ut, så den köper jag snart. Vill bara att tiden ska gå.

• michimichi
    Tillaan skrev 2014-04-22 17:55:35 följande:

Haha men va!? Finns det bara en spiraltrapp? Inget privat förråd? Cykelförråd? Vet ju inte hur ni har det där ni bor. Men jag vet ju att man inte får förvara saker i trappen pga. brandrisken - men någon lösning måste det väl finnas? Här kommer vi in på bottenvåningen, med alla förråd på samma plan.

Samma här, utan hiss - varför valde man det? haha! Nej, men den har jag spanat ut, så den köper jag snart. Vill bara att tiden ska gå.

Ja, bor i ett hus från 20talet så det är inte jättebra planerat :P Finns inga cykelförråd. Vi har våra privata förråd (2 stycken) i den källaren! Som tur är har vi vårt ena stora förråd precis när man kmr ner för trappan så jag kan nog göra så att jag tar ner mjukliften först och sedan hämtar vagnen, men ett jävla klödd :P Först när man kommer upp från trappan från källaren, ja då måste man gå ännu en trapp upp för att komma på markplan som man gör om man går in i huset från andra sidan! och sen ytterligare trappor upp!
    Men vi ska försöka hitta ett bättre boende snart :)
  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-04-22 18:02:34 följande:
    Ja, bor i ett hus från 20talet så det är inte jättebra planerat :P Finns inga cykelförråd. Vi har våra privata förråd (2 stycken) i den källaren! Som tur är har vi vårt ena stora förråd precis när man kmr ner för trappan så jag kan nog göra så att jag tar ner mjukliften först och sedan hämtar vagnen, men ett jävla klödd :P Först när man kommer upp från trappan från källaren, ja då måste man gå ännu en trapp upp för att komma på markplan som man gör om man går in i huset från andra sidan! och sen ytterligare trappor upp!
    Men vi ska försöka hitta ett bättre boende snart :)
    Men gud! Haha vilket hus! Verkar ju helskumt. Är det bra område i övrigt? Tänkte om grejerna får vara i fred om de skulle stå "lättillgängligt" Ja, är ni två kan ju en hämta vagnen och en bära liten, För är ju kanske jobbigt att försöka få upp vagnen i en sådan trapp med någon i :P

Det får vi hoppas att ni gör ^^
  • michimichi
    Tillaan skrev 2014-04-22 18:07:29 följande:
    Men gud! Haha vilket hus! Verkar ju helskumt. Är det bra område i övrigt? Tänkte om grejerna får vara i fred om de skulle stå "lättillgängligt" Ja, är ni två kan ju en hämta vagnen och en bära liten, För är ju kanske jobbigt att försöka få upp vagnen i en sådan trapp med någon i :P

Det får vi hoppas att ni gör ^^
    Ja, det är i ett jättebra område mitt inne i centrum. Saker brukar vara i fred, bor mest äldre här :) 
    Ja vi är ju två, men kommer ju vara ensam när han jobbar. Men haha, sånt löser sig hoppas jag :) Tänkte muta vaktmästaren att fixa något ställe till barnvagnen, bor visserligen ett par med en bebis i trappan bredvid, kanske kan fråga hur de gör hehe!
  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-04-22 18:29:32 följande:
    Ja, det är i ett jättebra område mitt inne i centrum. Saker brukar vara i fred, bor mest äldre här :) 
    Ja vi är ju två, men kommer ju vara ensam när han jobbar. Men haha, sånt löser sig hoppas jag :) Tänkte muta vaktmästaren att fixa något ställe till barnvagnen, bor visserligen ett par med en bebis i trappan bredvid, kanske kan fråga hur de gör hehe!
    Jamen precis, ni kanske kan muta tillsammans ;) tänkte köpa sånt där barnvagslås, bra att ha verkar det som. Haha
  • Augustine
    Emhsie skrev 2014-04-22 11:34:24 följande:
    Här får man VUL om man haft problem tidigare. Jag hade inte svårt att få läkartid, men så har jag haft ett MF och ett MA med. Dock var det ont om tider så jag får försöka stå ut ända till 8+2 med min rädsla. Är i 6+0 idag.
    Då är vi precis "lika gravida". Vecka 6 plus 0 här med. Jag är i första graviditeten, första försöket vi gjorde.

Försök att inte va rädd, inte lätt med MF i bagaget. Men det finns inget som du kan göra som påverkar just nu, utan ta det lugnt. Själv vill jag inte boka in mig snart till inskrivning, vill nog vänta till vecka 10. Det är först när jag läser här som det går upp för mig att jag är gravid och inte bara väldigt sjösjuk! :) Har också en liten oro, jag är 35, har en sköldkörtelsjukdom men samtidigt idag försöker jag bara njuta av att att det är vår. 
  • Mittlillafrö
    Renesme skrev 2014-04-22 13:11:45 följande:
    ska jag säga vad jag har köpt, jag skäms men här kommer det:

Mini sleep stokke

6 body stl 50

4 body stl 56

5 pyjamas stl 50

4 byxor

3 dyra märkes filtar

skötbord

skallra

nappar och nappflaskor

Maj villan bädd sett

Haha!! Ja där låg jag visst i lä!!
  • Mittlillafrö
    Velig84 skrev 2014-04-22 13:31:02 följande:
    Mittlillafrö, det var/är planerat. Fast vi trodde att det skulle ta lite längre tid. Det tog på första försöket efter att jag ätit piller i många år.

Jag är bokstavligen talat livrädd men abort har vi nog uteslutit. Vi ska gå till psykolog genom min barnmorska en gång i veckan. Jag hoppas det kan få mig lugnare. Vi har varit tillsammans i 11år och läget är perfekt för barn nu. Även fast jag fått kalla fötter.

Ok! Det kommer gå galant!! Ni har ju många år på nacken så det fixar ni.. Vi har även många månader på oss att bearbeta detta samt inse vad det är som egentligen händer!! Jag blir gladare och gladare för varje dag <3
Svar på tråden Första barnet, december 2014