• Söt Som Socker

Könsabort

Hej! Jag håller på med ett skolarbete inom bioteknik och jag har lånat en kompis konto för att kunna få reda på hur allmänheten ställer sig till könsabort. För dig som inte vet vad det är så är det när man väljer att abortera bort ett foster p.g.a. att barnet inte har det könet som man önskar. Så frågorna som jag vill ha svar på är följande: 1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt? 2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige? 3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.?4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra? Jag har lagt tråden så att ni kan svara anonymt. Det är viktigt också att ni svarar på VARFÖR ni tycker som ni gör. Tack så mycket för hjälpen // Clara P.s min vän sa att ibland spårar diskutioner ur lite så jag ber er att ha en vänlig ton mot varandra och mig samt respektera varandras åsikter D.s

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-17 12:30
    Två frågor: 1) Mitt inlägg hamnade fel. Ni kan inte vara anonyma i det här formatet. Hur flyttar jag det? Och 2) Vad hände med mina styckeindelningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 23:27
    okej, många har ny informerat mig om att det är lagligt med könsabort, så ignorera fråga 2 är ni snälla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 23:31
    *nu. *Många har nu informerat mig...* ska det stå.

• Svar på tråden Könsabort
  • mr me

1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt?

Nej, absolut inte. Abort på grundval av kön är givetvis förkastligt.

2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige?

Nej, det borde kriminaliseras. Gränsen för fri abort borde sänkas till vecka 12 och först därefter skulle barnmorskan få avslöja det blivande barnets kön.

3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.?

Nej, precis lika illa, om inte värre. Människor som öht tänker i de banorna borde i princip tvångssteriliseras i Sverige.

4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra?

Det finns en överhängande risk att flickfoster aborteras bort till förmån för pojkfoster inom vissa invandrade kulturer. Bland svenska radikalfeminister finns det samtidigt en risk att pojkfoster istället blir de som aborteras bort. Givetvis är båda helt förkastligt.

• Söt Som Socker
    mr me skrev 2014-04-17 13:55:17 följande:
    1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt? Nej, absolut inte. Abort på grundval av kön är givetvis förkastligt. 2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige? Nej, det borde kriminaliseras. Gränsen för fri abort borde sänkas till vecka 12 och först därefter skulle barnmorskan få avslöja det blivande barnets kön. 3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.? Nej, precis lika illa, om inte värre. Människor som öht tänker i de banorna borde i princip tvångssteriliseras i Sverige. 4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra? Det finns en överhängande risk att flickfoster aborteras bort till förmån för pojkfoster inom vissa invandrade kulturer. Bland svenska radikalfeminister finns det samtidigt en risk att pojkfoster istället blir de som aborteras bort. Givetvis är båda helt förkastligt.

Tack för din åsik.
  • Mamori
    Söt Som Socker skrev 2014-04-17 13:39:29 följande:

Tack för dina tankar :). Får jag ställa en följdfråga bara? Du måste inte svara om du inte vill eftersom jag kanske missförstod dig. På fråga 4) menar du då att om det under en 20 års period föds (observera att detta är hypotetiska siffror som jag inte har några belägg för) 1700 flickor och 900 pojkar så kommer det nästa 20 års period födas fler pojkar än flickor. Förstod jag dig rätt?
    Ja precis så
  • Jemp

Jag tycker det är en dålig anledning till att göra abort och att det ökar risken för diskriminering.

Samtidigt tycker jag inte riktigt att man ska behöva försvara sitt val till abort (hellre abort av "dålig" anledning än ett barn som får växa upp oönskat).

• Haskel

Jag är emot abort pga kön, helt oavsett anledning.

Jag är även kritisk mot mot denna "hysteri" att ta reda på kön vid UL.

• Naaw

Skyldigheten att berätta finns redan i lagen i dag. All info om fostret tillhör föräldrarna. Ser BM kön måste hon berätta om ej paret undanbett sig infon. Dock är RUL oftast lagt efter V. 18 då fri abort är möjlig.

• Naaw
    Haskel skrev 2014-04-17 17:56:33 följande:

Jag är emot abort pga kön, helt oavsett anledning.

Jag är även kritisk mot mot denna "hysteri" att ta reda på kön vid UL.

Vadå hysteri? Varför är det fel att vilja veta? Jag ville inte ha en "den" eller "plutten" i magen. Jag ville kunna tilltala mitt barn med dess namn. För mig var det lika trist att inte veta från början som det förmodligen varit för dig om du inte fått veta ditt barns kön vid förlossningen. Mina barn var familjemedlemmar redan i magen.
  • Haskel
    Naaw skrev 2014-04-17 18:27:29 följande:
    Vadå hysteri? Varför är det fel att vilja veta? Jag ville inte ha en "den" eller "plutten" i magen. Jag ville kunna tilltala mitt barn med dess namn. För mig var det lika trist att inte veta från början som det förmodligen varit för dig om du inte fått veta ditt barns kön vid förlossningen. Mina barn var familjemedlemmar redan i magen.
    Det finns flera nackdelar. 

Ett foster med kön, blir personifierat. Vilket gör det ännu jobbigare om något går snett.
    De som vill veta kön, har ofta förväntningar, vilket ökar risken för att bli besviken resten av graviditeten.
    En barnmorskas avgörande är inte 100 %. Risk för besvikelse vid födsel. 

Personligen ser jag hellre att man vill skaffa barn, än skaffa kön. Dock är jag den som anser att man bör se till skillnaderna mellan könen i övrigt. Men inte förrän barnet/personen född.
  • Söt Som Socker
    Mamori skrev 2014-04-17 17:41:30 följande:
    Ja precis så

Bra då förstod jag dig rätt :). Tack.
  • Söt Som Socker
    Naaw skrev 2014-04-17 18:22:42 följande:
    Skyldigheten att berätta finns redan i lagen i dag. All info om fostret tillhör föräldrarna. Ser BM kön måste hon berätta om ej paret undanbett sig infon. Dock är RUL oftast lagt efter V. 18 då fri abort är möjlig.

Aha. Tack för info :). Artikeln som jag läste vara något år gammal så det har nog ändrats.
Svar på tråden Könsabort