• Anonym (LG)

Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?

Anonym (Lina) skrev 2014-04-18 01:13:38 följande:
    Nej bara betala för provet och analysen. Som sagt, jag röker inte sånt. Det var ett misstag. Trodde det var en vanlig rullad cigg. Jag bad min vän om en cigg, sträckte bak handen då han satt bakom mig, tog den direkt till munnen och rökte.  Vad har det med saken att göra hur mycket jag har mina barn?

Vad märkligt att du behövde betala för provtagning och analyskostnad. Det har jag aldrig hört talas om förut. Det brukliga är att man får 30 dagsböter + 500 kr till brottsofferfonden om man döms för ringa narkotikabrott i form av eget brukande. Eftersom du saknar inkomst borde du fått lägsta beloppet på dagsböterna och därmed fått böter på totalt 2.000 kr.
  • Anonym (LG)
    hedersknyffel skrev 2014-04-18 02:13:42 följande:
    En liten undring bara: Du har tagit ett bloss av cannabis och det syns på provet så lyger noen. Om du är så oskyldig som du menar så hade aldrig ett bloss synts på pisseprovet, ledsen men det är så (jag vet av egen erf.)! Om ni bägge är vårdnadshavare så skall ni underrättas rent juridiskt. Lycka till (det menar jag) med sanningen i fortsättningen!
    Livet på.FL är hårt men rättvist!

Uppenbarligen trodde inte tingsrätten heller på den förklaringen eftersom ts dömdes. Det krävs att det är styrkt bortom rimligt tvivel att man UPPSÅTLIGEN har brukat narkotika för en fällande dom. Om man av misstag har fått i sig narkotika är det inte straffbart.
Svar på tråden Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?