• korralin

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

SecretMe skrev 2014-04-21 00:24:42 följande:
    Det svarar jag bara kort och koncist "nej" på.

Vi har helt olika åsikter.
    olika åsikter eller ej, det finns otaliga erkända teorier kring familje-begreppet och dess utformning som tar i beaktning att det är en konstruktion och inget statiskt eller förutbestämt. 
    ett kapitel i boken "det sociala landskapet" handlar just om den sociala konstruktionen av familjen och den är faktiskt intressant att läsa som en liten eye-opener.
  • korralin
    SecretMe skrev 2014-04-21 00:53:34 följande:
    Jättebra med kärlek och omtanke från andra vuxna men det gör dem inte till föräldrar.

Det är så enkelt, man har två föräldrar. En mamma och en pappa.

Sedan är det jättebra om föräldrarna efter en ev separation hittar en ny livspartner som gillar deras barn. Men, det gör dem inte till mammor eller pappor. Oavsett prefixet.
    familjen som konstruktion med bara två föräldrar är sjukt västerländsk och relativt ny.
    i andra delar av världen består ens familj av flera generationer och det är irrelevant/ej definierat vem som är mamma, pappa, mormor osv. kärnfamiljen som begrepp infördes på 50-talet och innan dess var de exakta släktbanden ganska obetydliga även här i väst - familjen var stor och vem som hade krystat fram ungarna/bidragit med sperma var ganska irrelevant. 

din åsikt är således ganska inskränkt
  • korralin
    SecretMe skrev 2014-04-21 01:13:23 följande:
    Var fick du det ifrån?
    Ja alltså det är ganska väldokumenterat och du kan hitta mängder av litteratur om det (till exempel boken jag skrev om tidigare - det sociala landskapet). 
    Pallar du ej med böcker så kan du läsa [HÄR] (obs jättebasic och klargör mest att kärnfamilj är ett nytt påfund) och [HÄR]. Skulle dock rekommendera dig att läsa böcker för dessa två källor är ganska tråkiga/"döda" - böcker/vetenskapliga arbeten och artiklar som du behöver betala för att se beskriver det bättre. 
  • korralin
    sextiotalist skrev 2014-05-16 08:35:53 följande:
    Styvförälderbegreppet har funnits väldigt länge, en googling på begreppet visar att det verkade användas redan under 700-talet
    Nej, kärnfamiljen har funnits längre än från 50-talet (men begreppet är nytt, dock äldre än så)

Vi har släktforskat och det har varit kärnfamiljer i min släkt från det man gjorde sig av med jordbruket och började studera istället (i början av 1800-talet )
    jag hävdade inte att kärnfamiljen inte existerade, utan att det som norm och begrepp inte blev aktuellt förrän på 50-talet. givetvis har folk bott mamma-pappa-barn redan innan 50-talet, men det har inte ansetts avvikande och märkligt att inte göra det förrän efter 50-talet. 
    nu är vi väl påväg mot ett samhälle där kärnfamiljen som norm inte tillåts ta lite mycket plats, men vi är låååångt ifrån där än. 
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.