• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • Arbetsvegan

Förälder har inget med genetik att göra utan är en titel man förtjänar, alltså kan barnen ha flera mammor och pappor. För att kunna särskilja alla mammor och pappor åt så använder man prefix som bio, gummi, plast, bonus etc.

• SecretMe
    Arbetsvegan skrev 2014-04-21 00:23:21 följande:
    Förälder har inget med genetik att göra utan är en titel man förtjänar, alltså kan barnen ha flera mammor och pappor. För att kunna särskilja alla mammor och pappor åt så använder man prefix som bio, gummi, plast, bonus etc.
    Det svarar jag bara kort och koncist "nej" på.

Vi har helt olika åsikter.
  • PadimeP

Barn har endast en biologisk mamma och pappa. Kallas för fakta. Däremot finns det barn som växer upp med skilda föräldrar och deras gemensamma partners. Denna nya partner får en plast/bonus mamma/pappa roll genom åren. Något de förtjänar genom omsorg, kärlek, trygghet och gemenskapen av att tillhöra samma familj. Något som är helt naturligt.

Haka inte upp dig på ord som plast, bonus etc etc....

I slutändan så älskar en förälder från hjärtat oavsett vilken mage ungen kom ut ifrån....

Sedan är det inte många bonus/plast föräldrar som inte vill ta rollen till den nivån, men de som vill gör det utav kärlek till en individ, ett barn. 

Hur kan det någonsin bli fel?

• korralin
    SecretMe skrev 2014-04-21 00:24:42 följande:
    Det svarar jag bara kort och koncist "nej" på.

Vi har helt olika åsikter.
    olika åsikter eller ej, det finns otaliga erkända teorier kring familje-begreppet och dess utformning som tar i beaktning att det är en konstruktion och inget statiskt eller förutbestämt. 
    ett kapitel i boken "det sociala landskapet" handlar just om den sociala konstruktionen av familjen och den är faktiskt intressant att läsa som en liten eye-opener.
  • SecretMe

Jättebra med kärlek och omtanke från andra vuxna men det gör dem inte till föräldrar.

Det är så enkelt, man har två föräldrar. En mamma och en pappa.

Sedan är det jättebra om föräldrarna efter en ev separation hittar en ny livspartner som gillar deras barn. Men, det gör dem inte till mammor eller pappor. Oavsett prefixet.

• korralin
    SecretMe skrev 2014-04-21 00:53:34 följande:
    Jättebra med kärlek och omtanke från andra vuxna men det gör dem inte till föräldrar.

Sedan är det jättebra om föräldrarna efter en ev separation hittar en ny livspartner som gillar deras barn. Men, det gör dem inte till mammor eller pappor. Oavsett prefixet.
    familjen som konstruktion med bara två föräldrar är sjukt västerländsk och relativt ny.
    i andra delar av världen består ens familj av flera generationer och det är irrelevant/ej definierat vem som är mamma, pappa, mormor osv. kärnfamiljen som begrepp infördes på 50-talet och innan dess var de exakta släktbanden ganska obetydliga även här i väst - familjen var stor och vem som hade krystat fram ungarna/bidragit med sperma var ganska irrelevant. 

din åsikt är således ganska inskränkt
  • PadimeP

Biologiska föräldrar NEJ såklart det går inte.
    Men en förälder JO absolut!
  • SecretMe
    korralin skrev 2014-04-21 01:00:54 följande:
    familjen som konstruktion med bara två föräldrar är sjukt västerländsk och relativt ny.
    i andra delar av världen består ens familj av flera generationer och det är irrelevant/ej definierat vem som är mamma, pappa, mormor osv. kärnfamiljen som begrepp infördes på 50-talet och innan dess var de exakta släktbanden ganska obetydliga även här i väst - familjen var stor och vem som hade krystat fram ungarna/bidragit med sperma var ganska irrelevant. 

din åsikt är således ganska inskränkt
    Var fick du det ifrån?
  • Nenne666

Mina barn har ingen pappa och min särbo sen 4 år är en vuxen familjemedlem i vår familj och han heter xxx. Inget plast hit eller pappa dit. Vi bryr oss om varandra som en familj. Inte ens skolan benämner honom på det sättet så det känns gammalt och förlegat tom med från dom.

• Nenne666

Exakt
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.