• Nenne666

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Mina barn har ingen pappa och min särbo sen 4 år är en vuxen familjemedlem i vår familj och han heter xxx. Inget plast hit eller pappa dit. Vi bryr oss om varandra som en familj. Inte ens skolan benämner honom på det sättet så det känns gammalt och förlegat tom med från dom.

• Nenne666
    SecretMe skrev 2014-04-21 00:53:34 följande:
    Jättebra med kärlek och omtanke från andra vuxna men det gör dem inte till föräldrar.

Det är så enkelt, man har två föräldrar. En mamma och en pappa.

Sedan är det jättebra om föräldrarna efter en ev separation hittar en ny livspartner som gillar deras barn. Men, det gör dem inte till mammor eller pappor. Oavsett prefixet.

Exakt
  • Nenne666
    PadimeP skrev 2014-04-21 01:09:20 följande:
    Biologiska föräldrar NEJ såklart det går inte.

Men en förälder JO absolut!

En vuxen individ, och inget annat.
  • Nenne666
    PadimeP skrev 2014-04-21 02:19:21 följande:
    En vuxen individ med föräldrabeteende då? Barn som får en lika stark relation med bonusen som med bion?

En vuxen individ tar ansvar vare sig det är huset hunden eller barnen.
  • Nenne666
    Litet My skrev 2014-04-21 03:49:24 följande:
    Nenne666: instämmer, här är pappan så gott som frånvarande och sonen har bott med min sambo sedan han var 1,5 år. Men han kallas fortfarande vid namn även om han betyder massor och är som en pappa så är han inte "pappa" om man frågar honom (han är 9 år nu). Sedan har jag som säkerligen är trångsynt svårt att förstå vitsen med att ha fyra "föräldrar" om barnet redan har 2 fungerande, där tror jag inte det blir exakt samma.

Nä har inte heller förstått vitsen med massor av föräldrar...
  • Nenne666
    Tia F skrev 2014-04-21 11:28:08 följande:
    Hur ser du på adoptivföräldrar? 

Då har man ju adopterat. Då står man inför alla juridiska krav som vilken förälder som helst. En bio plast låtsas är nåt annat-trams.
  • Nenne666
    Tia F skrev 2014-04-21 11:59:19 följande:
    För mig är det föga trams. För mig handlar det om en rättighet att, inom lagens ramar, känna samhörighet med en annan människa på det sätt jag önskar. Har jag haft en fadersgestalt under min uppväxt så har jag. Det kan varken du eller någon annan ändra på hur gärna ni än verkar vilja.Att det finns ett automatiskt föräldraskap genom blodsband är en självklarhet. Men man kan också vara en förälder genom ett känslomässigt, tillfinnande och karaktärsdanande engagemang.  Trams för mig är när vuxna människor tror att de har rätt att bestämma över andra familjers benämningar på familjekonstellationer.  

Trams för mig är att göra saker större än vad dom är, därmed inte sagt att dom är oviktiga . Att lära in för ett barn att någon är en pappa vilken benämning du än vill använda dig utav är att överdriva familjekonstilationen. Plast bonus eller extra pappan eller vad ni nu kallar det är ju inte oviktigare bara för att den tilltalas vid namn och räknas in som en i familjen .
  • Nenne666

Håller med. Min barn är syskon (har olika pappor) och jag är deras mamma och min karl heter xxx. Han har vart med i 4 år men inte ändrat på vad han kallar sig, vem han är eller någonting annat. Han kallas för vad han heter. För mig har alltid bonus/låtsas/halv/plast aldrig kommit på tal. Vi är en familj-bara.

• Nenne666
    Iam skrev 2014-07-04 07:39:50 följande:

Ingen hindrar er att tycka så. Däremot vill ni hindra andra att tycka annorlunda. Det är det som gör att ni framstår som osäkra i er föräldraroll, har dålig självkänsla och blir provocerade...

Ni kan inte acceptera oliktänkande och det är väl ändå inte helt sunt. Hade vi bytt ut "bonusförälder" mot "muslim" eller "jude" hade ni varit rasister eller nazister. Det är nämligen så det funkar inom andra ämnen när man anser sig själv sitta på den enda rätta åsikten. Inskränkthet blir ju inte mindre dålig för att ni är föräldrar.

Vart FAN har jag påstått att jag jag vill hindra oliktänkande? Du kan lixom inte plocka ut lite inlägg här och där och börja hitta på saker som inte blivit sagda ... Och sen lyfta upp dig själv på nån pedistal. Det verkar inte vara ett normalt beteende. Du verkar inte klok ärligt talat.
  • Nenne666
    Iam skrev 2014-07-06 16:49:35 följande:

Men vad skönt att jag missuppfattade er. Ni har alltså inga problem alls med att andra använder prefix som bio- eller bonus-. Vi som använder dessa ord kan fortsätta göra det utan att ni bryr er, eller lägger någon värdering i det.

Skönt att man blir positivt överraskad ibland. Och ber så klart om ursäkt för att jag missuppfattade er.

Nä jag bryr mig inte ett skit om vad du kallar dig, plast, nr1, helgon eller vilket fack du vill lägga dig i, på låtsas eller på riktigt. Varför skulle jag det?
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.