• sextiotalist

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

korralin skrev 2014-04-21 01:00:54 följande:
    familjen som konstruktion med bara två föräldrar är sjukt västerländsk och relativt ny.
    i andra delar av världen består ens familj av flera generationer och det är irrelevant/ej definierat vem som är mamma, pappa, mormor osv. kärnfamiljen som begrepp infördes på 50-talet och innan dess var de exakta släktbanden ganska obetydliga även här i väst - familjen var stor och vem som hade krystat fram ungarna/bidragit med sperma var ganska irrelevant. 

din åsikt är således ganska inskränkt
    Styvförälderbegreppet har funnits väldigt länge, en googling på begreppet visar att det verkade användas redan under 700-talet
    Nej, kärnfamiljen har funnits längre än från 50-talet (men begreppet är nytt, dock äldre än så)

Vi har släktforskat och det har varit kärnfamiljer i min släkt från det man gjorde sig av med jordbruket och började studera istället (i början av 1800-talet )
  • sextiotalist

För mig är och förblir föräldrar de som har föräldraskapet på pappret, dvs de bilogiska förädrarna / adoptivföräldrar och även i vissa fall fosterföräldrar. Men i mina ögon kan aldrig en partner bli en förälder, en mycket nära vuxen, en mycket viktig vuxen person, absolut som även kan anta en känslomässig föräldraroll.

Men om jag tänker på förälder, så är det aldrig en ny partner jag tänker på.

• sextiotalist
    Sophia85 skrev 2014-05-16 09:46:38 följande:
    Det måste alltså finnas ett papper som legaliserar föräldraskapet? Det handlar alltså inte alls om hur personen är, engagerar sig eller hur mycket kärlek den personen ger barnen så länge inte ett papper "visar" att man inte har ett juridisk ansvar gentemot barnet och ser dig som en "förälder"? Skulle i så fall finnas en blankett som bonusföräldrar, eller mammas och pappas sambo, skulle få skriva på så man blir taget lite mer på allvar. Det finns så många föräldrar som inte tar hand om sina barn och inte ens bryr sig om dom. Ger dom inte kärlek osv. Vilken tur att dessa barn har "en mycket viktig person" i deras liv som förhoppningsvis kan fylla detta tomrum.
    Kanske för att jag ser föräldraskapet som en roll där man har juridiska skyldigheter och rättigheter. Missade du min sista mening
    "anta en känslomässig föräldraroll"
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2014-05-16 10:21:02 följande:

Nej, men vem är du att bestämma vad andra tänker på? Vem barnen tänker på? Varför är vissa vuxna så förmätna att de anser sig kunna sätta direktiv på hur barn får lov att känna?

Jag skrev att för mig är förälder en delvis juridisk roll (och ur lagstiftningen är det ganska klart vad som åligger en förälder/vårdnadshavare)
    Jag upprepar, missade du min mening
    "anta en känslomässig föräldraroll"
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2014-05-16 10:44:13 följande:

Nej. Men jag undrar fortfarande - om ett BARN anser att pappas eller mammas nya är en förälder - inte bara har en föräldraroll - är det då fel av det barnet att känna så? Men ber samtidigt om ursäkt då jag nog läste in lite mer i ditt inlägg än vad som står...
    Nu har jag faktiskt aldrig mött ett barn/vuxen med separerade föräldrar som upplevt den andra som en förälder. Men däremot har jag träffat dom som sagt att han var som en pappa för mig (eller mamma för mig), men aldrig kallat den nya för förälder.

• sextiotalist
    Brumma skrev 2014-05-16 11:15:12 följande:

Ja vi kanske sätter olika betydelser i det. Min bonus har många gånger sagt att jag är "som" en mamma. Samtidigt så har hon många gånger sagt att hon har tre föräldrar samt att hon har mig tillagd som mamma på Facebook. Tillsammans med hennes mamma då såklart :) Hon är tonåring och jag har varit med i hennes liv sedan hon var ett år. Jag har aldrig sagt till vare sig henne eller ngn annan att jag anser mig vara hennes förälder utan enbart kallat mig vid namn. Hon har även hon kallat mig vid namn med ett flertal gånger (när hon var yngre) tagit upp frågan om hon fick kalla mig mamma. Jag har då alltid svarat att hon får kalla mig precis vad hon vill MEN att hon redan har en mamma som kanske skulle bli ledsen då. Och med tillägget att jag alltid kommer fortsätta vara "som" en mamma oavsett vad hon kallar mig om det är vad hon vill. Så jag undrar lite om det hon känt och själv satt ord på är fel?

Ja, man kan vara som en förälder, absolut. Men man är inte en förälder. Nu är ju flickan 17 år, men du kan fortfarande inte gå till skolan och få in uppgifter, för du är inte hennes förälder.
    När hon var mindre, hade du inte den absoluta rätten att vara tjänsteledig för VAB, för att du inte var hennes förälder (men du kunde få ersättning från fk, men det är en annan sak)
    Man kan vara som systrar, som syskon, som bröder etc även man inte är det.
  • sextiotalist
    korralin skrev 2014-05-16 11:56:54 följande:
    jag hävdade inte att kärnfamiljen inte existerade, utan att det som norm och begrepp inte blev aktuellt förrän på 50-talet. givetvis har folk bott mamma-pappa-barn redan innan 50-talet, men det har inte ansetts avvikande och märkligt att inte göra det förrän efter 50-talet. 
    nu är vi väl påväg mot ett samhälle där kärnfamiljen som norm inte tillåts ta lite mycket plats, men vi är låååångt ifrån där än. 

OK, då förstår jag
    Däremot har styvmamma/pappa funnits väldigt länge som begrepp. Den klassiska filmen Snövi är ju från 30-talet och sagan betydligt äldre (medeltiden) och där var ju en styvmamma med och även Askungen är en väldigt gammal saga.
    Så den elaka styvmamman har nog funnits långt längre än kärnfamiljsbegreppet
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.