• Sophia85

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

För mig som har en det ni kallar för pappa (biologisk sådan) och ha en extra pappa (min mammas man) har betytt otroligt mycket för mig då min riktiga pappa inte fyllde funktionen av vad en pappa ska STÅ för. Det har min extra pappa gjort. Och jag har tom kallat honom för pappa sedan kan kom in i mitt liv. För mig är "mamma/pappa" inte den personen som föder dig eller befruktar en kvinna. Det är så mycket mer. Den som finns där för dig. Bryr sig om dig! Frågar hur du mår, hur det går i skolan. Hjälper till med läxorna, tröstar dig när du är ledsen och ger dig råd när du mest behöver dom osv.

För mig kan en inte biologisk person fylla samma funktion som en biologisk förälder kan! Jag förstår inte varför det är så viktigt med alla dessa "juridiska lagar" och "rätt och fel" och gudarnas moster! Det finns biologiska föräldrar som skadar sina barn för livet MER än vad en s.k. extra pappa/mamma gör!! Är det rätt att dom ska kunna få titulera sig för "mamma/pappa" då?? Tycker inte jag. Man ska förtjäna den "titeln". Att föda och befrukta kan nästan vem som helst göra. Att ta på sig ansvar och vara dedikerad till "sitt barn" - det är det som är det stora jobbet! Vi pratar om en grund att stå på. Känslor! Där är det ingen juridisk papper som säger "per automatik känner du nu trygghet då du har en biologisk mamma och pappa". Det är den vuxna som skapar det. Vare sig man är en riktig, extra eller bonus förälder!

• Sophia85
    Näckrosen skrev 2014-04-21 21:53:18 följande:
    Jag vill vara ensam mamma till mina barn, om jag får välja. Men känner de att de vill kalla sin pappas nya för mamma/bonusmamma/etc så tänker jag inte vända upp och ner på världen för det. Jag är glad om mina barn har vettiga vuxna runt sig, som de litar på. Vad de kallas är rätt oviktigt för mig.
    Men ibland är det jobbigt för barn att visa på att familjen inte är mamma-pappa-barn. Flera gånger har vi hamnat i situationer där bonussonen blivit obekväm med att kalla mig Stina, och istället sagt mamma som de andra barnen. Och jag har ofta sagt att det här är mina grabbar och inte gjort någon skillnad. Det syns på honom att han trivs med att vara min son, också. Han är stolt över att ha tre föräldrar.
    Du känner förmodligen såhär för att du är trygg i dig själv och i vad dina barn känner för dig vs andra människor! Fler dom du!!
  • Sophia85
    sextiotalist skrev 2014-05-16 08:42:19 följande:

För mig är och förblir föräldrar de som har föräldraskapet på pappret, dvs de bilogiska förädrarna / adoptivföräldrar och även i vissa fall fosterföräldrar. Men i mina ögon kan aldrig en partner bli en förälder, en mycket nära vuxen, en mycket viktig vuxen person, absolut som även kan anta en känslomässig föräldraroll.

Men om jag tänker på förälder, så är det aldrig en ny partner jag tänker på.

Det måste alltså finnas ett papper som legaliserar föräldraskapet? Det handlar alltså inte alls om hur personen är, engagerar sig eller hur mycket kärlek den personen ger barnen så länge inte ett papper "visar" att man inte har ett juridisk ansvar gentemot barnet och ser dig som en "förälder"? Skulle i så fall finnas en blankett som bonusföräldrar, eller mammas och pappas sambo, skulle få skriva på så man blir taget lite mer på allvar. Det finns så många föräldrar som inte tar hand om sina barn och inte ens bryr sig om dom. Ger dom inte kärlek osv. Vilken tur att dessa barn har "en mycket viktig person" i deras liv som förhoppningsvis kan fylla detta tomrum.
  • Sophia85
    Brumma skrev 2014-05-16 11:15:12 följande:

Ja vi kanske sätter olika betydelser i det. Min bonus har många gånger sagt att jag är "som" en mamma. Samtidigt så har hon många gånger sagt att hon har tre föräldrar samt att hon har mig tillagd som mamma på Facebook. Tillsammans med hennes mamma då såklart :) Hon är tonåring och jag har varit med i hennes liv sedan hon var ett år. Jag har aldrig sagt till vare sig henne eller ngn annan att jag anser mig vara hennes förälder utan enbart kallat mig vid namn. Hon har även hon kallat mig vid namn med ett flertal gånger (när hon var yngre) tagit upp frågan om hon fick kalla mig mamma. Jag har då alltid svarat att hon får kalla mig precis vad hon vill MEN att hon redan har en mamma som kanske skulle bli ledsen då. Och med tillägget att jag alltid kommer fortsätta vara "som" en mamma oavsett vad hon kallar mig om det är vad hon vill. Så jag undrar lite om det hon känt och själv satt ord på är fel?
    Tycker det låter hur fint som helst. Och önskar att fler mammor hade det självförtroendet att vet att deras barn har redan en mamma och sen kan dom ha en extra mamma eller att hon känner att du är som en mamma för henne. Underbart!! Det är hon som har känt så och ni har respekterat hennes synsätt och hon VET vem som är hennes mamma. Nej.. kan inte sluta säga det. Känns underbart!
  • Sophia85
    Brumma skrev 2014-05-16 20:10:53 följande:

En sak förresten - har nyligen fått veta att hennes mamma inte var så nöjd med att jag har tagit så stor plats i hennes dotters liv. Synd tycker jag eftersom jag verkligen känt att oavsett om vi inte alltid är överens om allt så i slutändan så älskar vi ju samma unge o att det liksom var det viktigaste. Det gjorde mig ont att få veta att så inte var fallet..
    Oväntat... det känns som att alltid så har "biomamman" problem med oss bonusmorsor. Dom tror konstant att man försöker konkurrera ut dom. Det är det typiska "kvinnliga hotet" som dom ser oss som. Så himla onödigt... Kanske inte borde ta åt dig! Du är nog bra nog ändå och det viktigaste är nog att din partner och att barnet accepterar dig. Hon lär mer eller mindre nog aldrig göra det då du är ett hot för henne...
  • Sophia85
    Brumma skrev 2014-05-19 10:53:54 följande:

Ja... Det känns så synd o onödigt bara... Här har vi i långt över tio år kunnat fika ihop vid hämtning/lämning. Jag o hon har skött mesta delen av kommunikationen angående tösen - i början eftersom mamman o pappan inte klarade av att kommunicera men jag o mamman kom bra överens. Senare för att det var jag som skötte hämtning då de bor i närheten av mitt arbete. Jag är även ledig på normala tider o semesterveckor vilket inte pappan är. Det är jag o mamman som deltagit i utvecklingssamtalen då pappan har svårt att deltaga (av helt giltiga orsaker men som jag inte vill gå in på här). Jag deltog efter mammans inbjudan, det är INTE jag eller pappan som tryckt på om det.. För många många år sedan separerade jag o pappan och då var det mamman som tog upp frågan om umgänge. Vilket resulterade i att jag fortsatte träffa min bonus både på mammans o pappans tid. Jag o pappan hittade som du nog förstår tillbaka till varandra och är sedan tio år tillsammans igen :) Men det är detta som gör mig så perplex. Att få veta att det mest varit ett spel från hennes sida. Att få veta att hon regelbundet pratar skit om mig o pappan inför bonusen (som ju numera är tonåring och faktiskt berättar en del). Vi (jag o pappan) har många gånger inte varit överens med mamman men det har ändå fungerat relativt smärtfritt om man jämför med hur många andra bonusfamiljer fungerar.. Och så kommer det här... Så det gör mig ont men samtidigt så får det väl vara så då. Bonus är tillräckligt stor för att vi skall kunna kommunicera direkt med henne istället och ha minimal kontakt med mamman. Själv vill jag inte träffa henne alls... Vilket jag ju faktiskt inte behöver :D ja, det var väl ganska OT men ändå :D Är som sagt glad att jag o bonus har en egen relation som inte är avhänging vare sig mamman eller pappan. Förstår dock de som har svårt att få det att fungera om den andre föräldern inte vill samarbeta. Speciellt om barnen är små och samarbete MÅSTE ske...
    Förstår vad du menar. Tråkigt, men som sagt - du behöver inte henne! Det är bara att köra direkt kommunikation med tösen så kommer det att bli bra! Tråkigt bara när det blir så. Håller med! Man blir ledsen, besviken och arg samtidigt. Speciellt när man trodde annat om personen. Lycka till och hoppas detta inte förstör!
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.