Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
För mig som har en det ni kallar för pappa (biologisk sådan) och ha en extra pappa (min mammas man) har betytt otroligt mycket för mig då min riktiga pappa inte fyllde funktionen av vad en pappa ska STÅ för. Det har min extra pappa gjort. Och jag har tom kallat honom för pappa sedan kan kom in i mitt liv. För mig är "mamma/pappa" inte den personen som föder dig eller befruktar en kvinna. Det är så mycket mer. Den som finns där för dig. Bryr sig om dig! Frågar hur du mår, hur det går i skolan. Hjälper till med läxorna, tröstar dig när du är ledsen och ger dig råd när du mest behöver dom osv.
För mig kan en inte biologisk person fylla samma funktion som en biologisk förälder kan! Jag förstår inte varför det är så viktigt med alla dessa "juridiska lagar" och "rätt och fel" och gudarnas moster! Det finns biologiska föräldrar som skadar sina barn för livet MER än vad en s.k. extra pappa/mamma gör!! Är det rätt att dom ska kunna få titulera sig för "mamma/pappa" då?? Tycker inte jag. Man ska förtjäna den "titeln". Att föda och befrukta kan nästan vem som helst göra. Att ta på sig ansvar och vara dedikerad till "sitt barn" - det är det som är det stora jobbet! Vi pratar om en grund att stå på. Känslor! Där är det ingen juridisk papper som säger "per automatik känner du nu trygghet då du har en biologisk mamma och pappa". Det är den vuxna som skapar det. Vare sig man är en riktig, extra eller bonus förälder!