Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Är man adopterad, så brukar man referera till sina adoptivföräldrar som "mamma" och "pappa", samt de biologiska föräldrarna som "biologiska mamma" och "biologiska pappa" (förkortat "bio"). Har man en mamma och en pappa som man inte får bo med, men som man kanske träffar nån gång i månaden, då har man EN mamma och EN pappa, samt en FOSTERMAMMA och en FOSTERPAPPA (då dessa har en juridisk omvårdnad om barnet). Om man däremot BOR och LEVER med sin mamma, och är med sin pappa och pappans nys tjej VH eller VV, då har man EN MAMMA, EN PAPPA, samt en "PAPPAS SAMBO" - en vuxen person som finns i hemmet men som inte har någon vårdnad eller annan juridisk rättighet vad gäller barnet.

• Radhuspinglan

Jag kan tycka att det är lite skrattretande, hur den biologiska mamman alltid nämns som "biomamman" här på familjeliv. Varför säger man inte bara MAMMAN, kort och gott?

• Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-21 20:16:42 följande:
    För att det är ett enkelt sätt att förklara ens egen inbördes relation med just denna mamma? Hur kan det vara så provocerande? Jag är biomamma och vill ngn kalla mig det så är det helt ok.

Fast det är ju så onödigt när man likagärna kan säga _mamman_. Säger man bara mamman, så förstår ju folk att man talar om... - ja, just det, MAMMAN! Varför man sätter "bio" i början är ju bara onödigt. Och nej, jag är inte bitter. Min sons pappa (eller ska jag säga biopappa?) har inte träffat någon ny, så min roll som mamma är inte "hotad" (skulle dock aldrig känna att den nånsin skulle vara det, men detta är FL, här gäller det att man är T Y D L I G !).
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 06:42:31 följande:
    Men du förtydligar ju genom att säga "min sons pappa". Inte bara _pappan_. Visst kan jag lika gärna säga "min makes dotters mamma" om ordet biomamma är så provocerande för en del. Förstår inte grejen bara :)

Nej, du behöver inte alls använda så många ord, det räcker som sagt med att säga "mamman". Och vad menar du att jag skulle sagt istället för "min sons pappa"? "Pappan i mitt fall" (låter som MIN pappa, dvs sonens morfar), mitt ex (och då underförstått att vi har barn tillsammans?).
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 09:26:29 följande:
    Precis - om du bara sagt pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet. Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa. Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman? Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn. 

Fast om du skriver i ett styvfamiljsforum så förstår folk att MAMMAN är den biologiska mamman, för någon annan mamma finns inte. Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA. Jag skulle aldrig kalla mig "bonusmamma" till min pojkväns barn. Tycker det låter superlöjligt! Och jag skulle aldrig referera till mig själv som "biomamman". Jag är min sons MAMMA, kort och gott.
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 10:17:37 följande:
    Och du behöver således inte heller referera till pappan, som "din sons pappa". För vi ska veta att eftersom du skriver i ett styvfamiljsforum så är det inte din pappa du talar om? Som sagt - jag förstår inte varför det är så upprörande som det tydligen är, men jag respekterar självklart din åsikt och om jag i framtiden hamnar i en dialog med dig här på FL så ska jag inte använda ordet biomamma. Utan bara mamma.

Du kan uppenbarligen inte se skillnaden, så jag slutar härmed att diskutera med dig.
  • Radhuspinglan
    Brumma skrev 2014-05-22 16:17:03 följande:
    Då frågar jag som tidigare - tycker du att jag skall säga till min bonus att hon inte får referera till mig som extramamma? Förbjuda henne o säga "nej gumman, nu är det ju så att bonusmammor FINNS inte så det får du sluta kalla mig. Du får däremot gärna presentera mig som din bonus/extra VUXNA..."? Pffft...

Nej, vad hon kallar dig är en sak. Vad du kallar hennes mamma är en helt annan sak... Jag lämnar tråden nu.
  • Radhuspinglan
    Brumma skrev 2014-05-22 16:48:17 följande:
    Fast det var inte det du skrev och inte heller det jag bemötte... Så du tar tillbaka dina ord " Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA."? Du står inte längre för det? Förstår att du lämnar tråden när du inte ens kan hålla med dig själv...

Okej, är det dig eller tråden jag måste blocka för att slippa meddelanden härifrån!? Om din mans barn refererar till dig som bonusmamma - fine! Skitgulligt! Men om du, eller nån annan vuxen börjar kalla sig bonusförälder, så låter det lite illa. Men om du blickar bakåt i tråden, långt bak, så ser du att jag i grund och botten argumenterade mot orden "BIOmamma" och "BIOpappa". Det låter helt fel (om det inte rör sig om adopterade som ngn nämnde, fast det är inte det tråden tar upp, läs om läs rätt ffs!). Mamman är MAMMA pappan är PAPPA! Jag är min sons MAMMA, min sons pappa är som sagt sonens PAPPA. Nu blockerar jag tråden, om det går. Jag slutar iaf läsa. Har bättre saker för mig.
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.