• Joloa

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Själv blev jag väldigt ledsen och obekväm när jag upptäckte att den nya kvinnan kallade sig styvmamma till min dotter som då var ca två månader. Jag hade inte ens hunnit landa i föräldraskapet. Har sagt till henne att jag blev illa berörd av det och hon har då backat och förklarat att hon själv är förvirrad och inte vet vad hon ska kalla sig när min och pappans dotter blir äldre. Om han och den nya fortsätter att hänga ihop. Nu är min dotter ännu så liten, men när den tiden väl kommer tror jag att jag kommer att benämna den nya som "extravuxen" eller "pappas flickvän/sambo" eller bara helt enkelt vid namn. Vill sedan min dotter kalla henne för något annat kommer jag inte att försöka påverka det. Hon kommer ju veta vem som är hennes mamma och vem som är hennes pappa. Hon är en egen individ och det är hon själv som formulerar sina relationer till människor. Så, även om det skulle svida för mig skulle jag låta henne säga som hon ville. Jag skulle aldrig kalla mig själv för biomamma, det skulle inte den nya kvinnan eller någon i hennes, pappans eller min omgivning heller göra. Jag är tacksam över att mina tankar och känslor i den här knepiga situationen respekteras av den nya, även om jag verkligen inte än är redo att lära känna henne. Jag vet att min dotter har det bra när hon är hos dom, det är huvudsaken.

• Joloa

Tack Brumma! Ja, det tycks ju ändå funka bra såhär långt :) Skönt att höra också att bio/bonusmammor liksom inte tas upp i det vardagliga livet. Och att en oftast inte försöker få barnet att kalla sig bonusförälder, eller försöker ta på sig en del av föräldraskapet. Jag vill ju att denna nya ska vara en trygg och uppmärksam vuxen, men inte mer än så. Jag är också väldigt glad över att jag och pappan fortfarande har en så nära relation. Pratar i telefon minst en gång om dagen och förstår och accepterar varandra. Vi har så kul när vi ses! Och det är ju våran dotter som har gett oss den här möjligheten att umgås så avslappnat med varandra, det är ju henne som vi båda fokuserar på och vill vara bra förebilder för. Vi säger ofta att vi älskar varandra, för det gör vi, men på ett nytt sätt, och jag tror att det är bra för barnet att veta att mamma och pappa alltid kommer att finnas där för henne, enade. Oavsett om det finns nya partners med i bilden. Njut av din vilding! Och ja, dom är underbara!

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.