• cey

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Att folk vill kalla sig bonusmanna och bonuspappa är väl en sak. Även om jag inte förstår vad det var för fel på styvmamma och styvpappa? Varför hitta på ett nytt namn för samma sak?

Men "biomamma" och "biopappa" ger mig rysningar. Framför allt när det används om biologiska föräldrar som i all praktik är barnets föräldrar. Som att de skulle behöva degraderas.

• cey
    Brumma skrev 2014-06-07 22:22:47 följande:

Språket utvecklas - det är ganska naturligt och sker hela tiden och inom alla områden. Vore konstigt om det inte skedde även inom ett område som ökat o utvecklats så enormt under de senaste tio åren. Styvmamma har för mig och många med mig en otroligt negativ klang. Vi har sedan barnsben blivit matade med att styammor är onda.. Nå, de flesta är helt enkelt bara kvinnor som försöker leva ett bra liv med mannen vi älskar och hans barn. Bobus tycker jag passar betydligt bättre. Skulle personligen aldrig använda ordet styvmamma utanför Disneyfilmernas värld... Varför biomamma o biopappa ibland kan vara bra at använda har Biobonus en bra förklaring till några sidor längre bak. Själv använder jag helst ordet mamma om min bonus mamma, men vid vissa tillfällen passar biomamman in det med. Det förringar inte på något sätt hennes moderskap. Hon är den enda mamman min bonus har och kommer fortsätta vara det även om hon ngn gång skulle bli kallad biomamman.
    Det kanske inte är så konstigt att det har fått en negativ klang. Men då kan man ju arbeta på att ge ordet en mer positiv klang istället för att byta ut ordet och låtsas som att det skulle hjälpa. 

Det går nog knappast att lura i barnen att det här med styvföräldrar skulle vara något positivt och kul bara för att man byter ut styv mot bonus. 
  • cey
    Brumma skrev 2014-06-07 22:35:54 följande:

O där visade du PRECIS att fördomarna fortfarande existerar. Disney har fan förstört så mkt! Varför måste man vara elak för att man är bonusmamma? Varför måste det vara negativt för barnen? Varför är det så svårt att förstå att en bonusmamma kan vara en TILLGÅNG - en BONUS i barnets liv?!? Kanske därav en förändring är ett måste - för att få folk med inskränkta förutfattade meningar att inse att bonusar ofta är just det - BONUSAR..

Disney? Du tror att folk får sina uppfattningar från Disneyfilmer och inte från egna upplevelser?

Jag menade absolut inte att man måste vara elak för att att man är en styvmamma. Det jag menade var att om barnen uppfattar styvmamman som elak (eller vad det nu må vara) så blir det knappast bättre bara för att man byter ut ordet till bonus. 

En styvmanna kan med all säkerhet vara en tillgång i ett barns liv. Men att ta det för givet och etikettera sig "bonus" ger mig rysningar. 

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.