Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
Radhuspinglan skrev 2014-05-14 23:15:50 följande:
Är man adopterad, så brukar man referera till sina adoptivföräldrar som "mamma" och "pappa", samt de biologiska föräldrarna som "biologiska mamma" och "biologiska pappa" (förkortat "bio"). Har man en mamma och en pappa som man inte får bo med, men som man kanske träffar nån gång i månaden, då har man EN mamma och EN pappa, samt en FOSTERMAMMA och en FOSTERPAPPA (då dessa har en juridisk omvårdnad om barnet). Om man däremot BOR och LEVER med sin mamma, och är med sin pappa och pappans nys tjej VH eller VV, då har man EN MAMMA, EN PAPPA, samt en "PAPPAS SAMBO" - en vuxen person som finns i hemmet men som inte har någon vårdnad eller annan juridisk rättighet vad gäller barnet.Vem bestämmer det? Jag har aldrig kallat mig själv annat än vid mitt namn när det gäller mannens dotter. Men HON använder ordet "extramamma" om hon skall förklara för ngn vem jag är. Inte pappas sambo eller numera fru. Det är hon som frågat om hon får kalla mig mamma eftersom jag är "som en mamma". (Vilket hon inte gör eftersom jag sa att hon fick kalla mig vad som helst men att hon redan har en mamma som kanske skulle bli ledsen om hon kallade mig mamma oxå, och att jag - oavsett vad hon kallade mig alltid skulle vara "som" en mamma om det var vad hon ville). Det är hon som säger sig ha tre föräldrar och det är hon som nu i tonåren lagt till mig som mamma på Facebook. Vad ska jag göra anser du? Säga åt henne att det hon känner o uppfattar är fel? För det har ngn "tyckare" bestämt....