• mammalovis

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Jag antar att många som är hatiska mot att någon annan kallar sig bio- eller bonusförälder bara har barn från en relation.

Livet kompliceras ganska mycket när jag skaffade ny sambo och hans dotter kallade honom för pappa. Han bad till och med henne bara säga hans namn för att inte förvirra det för min dotter ,då 1,5 år. Sedan fick vi en gemensam bebis. Frågan är då om hon aldrig ska få ha en pappa, bara för att min dotter inte ska säga pappa till någon mer än sin biologiska pappa?

Jag personligen har inga bekymmer med att min dotter kallar dem för pappa Niclas och använder pappa Andreas hemma. Likaså säger jag hellre bonusdotter om 9-åringen, då jag anser att hon är en fullvärdig familjemedlem som blir som en storasyster för båda mina barn oavsett vilken pappa de har. Däremot har jag väl lite svårt att påstå att jag har tre barn, då jag bara fött 2, om det handlar om en ny bekantskap, utan säger hellre att jag har två barn och en bonusdotter (oftast på babycafé eller liknande).

Även om min dotter bara är 3 år VET hon ju vem som är hennes äkta pappa eller inte, men min sambo är i praktiken "pappa" 7 dagar i veckan, medan hennes pappa poppar upp 2 timmar varannan vecka ...

Att då avkräva ett litet barn att bara få säga namnet känns ju helt galet och kränkande mot barnet.

Likaså blir det ju väldigt konstigt med de som får någon annan mans sperma genom en donator, då det barnet då förvägras rätten till en pappa enligt era resonemang.

Så länge alla vet vem som fött barnet och bidraget med sperman verkar ju allt frid och fröjd, enligt er, bara ingen annan benämner sig som mamma eller pappa ...

• mammalovis

Jag går inte direkt runt och kallar mig varken bio- eller bonusmamma, däremot säger jag mer ofta att jag har 2 barn och 1 bonusdotter, just för att förklara familjesituationen. Det blir ju konstigt om jag helt plötsligt pratar om en 10-åring som en familjemedlem och andra tror jag har långt mellan barnen. Två barn har jag fött och ett har jag på gott och ont fått på köpet. Min äldsta dotter ser upp till henne och gör precis detsamma oavsett om det är bra eller dåligt.

Min dotter kallar både sin riktiga pappa för pappa, men också lillasysters pappa för pappa som hon lever med 7 dagar i veckan. Så för att förklara för andra är det lättare att säga bonuspappa än min sambo eller lillasysters pappa. Andra tar ju för givet att sambon är pappa till båda barnen ... vilket också kan bli galet i dagens samhälle.

Sedan handlar det nog om vid vilken ålder barnet får en extra vuxen. Blivande 10-åringen skulle ju aldrig säga bonusmamma till mig utan där är jag ju mitt namn eller lillasysters mamma. Å andra sidan har hon två lillasystrar på olika håll, så det blir ännu snurrigare. Så det handlar nog om gränsen för när barn kan kalla andra vuxna de ser på stan för annat än mammor och pappor.

För mig som mamma, är sambon en bonus genom sin fadersroll/manlig förebild, då hennes riktiga pappa hellre prioriterar nya flickvänner, festande, jobb mm före att träffa henne regelbundet varannan vecka i 2 timmar. Nu har han till och med inskränkt tiden till umgänge genom att de ska åka bil nästan halva tiden, så han slipper gå till lekparken som hon älskar.

• mammalovis

Jag tror de flesta som har problem med orden bio/bonus, inte har fått barn i en ny relation eller att nya partnern har med barn i bagaget och sedan blivit tillfrågad eller förutsatt att man är ena delen som bidragit med arvsmassa. Är barnen under 5-6 år får man ofta ta en föräldraroll i den nya familjen.  

Men då kan ju inte en sk förälder, som använt sig av donerade ägg eller spermier i brist på egna, vara en äkta förälder, utan bara en styvförälder, eller?

Det vore intressant att få veta definitionen för en mamma eller pappa?

Det handlar ju i alla fall inte om att vara en manlig eller kvinnlig förebild som bidrar i barnets uppväxt har jag förstått. Och går ni på genbasis finns det inga mammor och pappor till adopterade barn eller bara en mamma eller pappa vid donation av ägg eller spermier .... Så då måste vi ju ännu mer specificera i alla fall om du verkligen är mamma eller pappa på genbasis, även om du i folkmun inte är en bonusförälder ...Så det ska bli intressant att få en definition, eftersom det tydligen är självklart vem som är mamma och pappa ...

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.