Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
Jag antar att många som är hatiska mot att någon annan kallar sig bio- eller bonusförälder bara har barn från en relation.
Livet kompliceras ganska mycket när jag skaffade ny sambo och hans dotter kallade honom för pappa. Han bad till och med henne bara säga hans namn för att inte förvirra det för min dotter ,då 1,5 år. Sedan fick vi en gemensam bebis. Frågan är då om hon aldrig ska få ha en pappa, bara för att min dotter inte ska säga pappa till någon mer än sin biologiska pappa?
Jag personligen har inga bekymmer med att min dotter kallar dem för pappa Niclas och använder pappa Andreas hemma. Likaså säger jag hellre bonusdotter om 9-åringen, då jag anser att hon är en fullvärdig familjemedlem som blir som en storasyster för båda mina barn oavsett vilken pappa de har. Däremot har jag väl lite svårt att påstå att jag har tre barn, då jag bara fött 2, om det handlar om en ny bekantskap, utan säger hellre att jag har två barn och en bonusdotter (oftast på babycafé eller liknande).
Även om min dotter bara är 3 år VET hon ju vem som är hennes äkta pappa eller inte, men min sambo är i praktiken "pappa" 7 dagar i veckan, medan hennes pappa poppar upp 2 timmar varannan vecka ...
Att då avkräva ett litet barn att bara få säga namnet känns ju helt galet och kränkande mot barnet.
Likaså blir det ju väldigt konstigt med de som får någon annan mans sperma genom en donator, då det barnet då förvägras rätten till en pappa enligt era resonemang.
Så länge alla vet vem som fött barnet och bidraget med sperman verkar ju allt frid och fröjd, enligt er, bara ingen annan benämner sig som mamma eller pappa ...