• Brumma

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Sophia85 skrev 2014-05-16 11:31:18 följande:
    Tycker det låter hur fint som helst. Och önskar att fler mammor hade det självförtroendet att vet att deras barn har redan en mamma och sen kan dom ha en extra mamma eller att hon känner att du är som en mamma för henne. Underbart!! Det är hon som har känt så och ni har respekterat hennes synsätt och hon VET vem som är hennes mamma. Nej.. kan inte sluta säga det. Känns underbart!

En sak förresten - har nyligen fått veta att hennes mamma inte var så nöjd med att jag har tagit så stor plats i hennes dotters liv. Synd tycker jag eftersom jag verkligen känt att oavsett om vi inte alltid är överens om allt så i slutändan så älskar vi ju samma unge o att det liksom var det viktigaste. Det gjorde mig ont att få veta att så inte var fallet..
  • Brumma
    Sophia85 skrev 2014-05-19 09:40:46 följande:
    Oväntat... det känns som att alltid så har "biomamman" problem med oss bonusmorsor. Dom tror konstant att man försöker konkurrera ut dom. Det är det typiska "kvinnliga hotet" som dom ser oss som. Så himla onödigt... Kanske inte borde ta åt dig! Du är nog bra nog ändå och det viktigaste är nog att din partner och att barnet accepterar dig. Hon lär mer eller mindre nog aldrig göra det då du är ett hot för henne...

Ja... Det känns så synd o onödigt bara... Här har vi i långt över tio år kunnat fika ihop vid hämtning/lämning. Jag o hon har skött mesta delen av kommunikationen angående tösen - i början eftersom mamman o pappan inte klarade av att kommunicera men jag o mamman kom bra överens. Senare för att det var jag som skötte hämtning då de bor i närheten av mitt arbete. Jag är även ledig på normala tider o semesterveckor vilket inte pappan är. Det är jag o mamman som deltagit i utvecklingssamtalen då pappan har svårt att deltaga (av helt giltiga orsaker men som jag inte vill gå in på här). Jag deltog efter mammans inbjudan, det är INTE jag eller pappan som tryckt på om det.. För många många år sedan separerade jag o pappan och då var det mamman som tog upp frågan om umgänge. Vilket resulterade i att jag fortsatte träffa min bonus både på mammans o pappans tid. Jag o pappan hittade som du nog förstår tillbaka till varandra och är sedan tio år tillsammans igen :) Men det är detta som gör mig så perplex. Att få veta att det mest varit ett spel från hennes sida. Att få veta att hon regelbundet pratar skit om mig o pappan inför bonusen (som ju numera är tonåring och faktiskt berättar en del). Vi (jag o pappan) har många gånger inte varit överens med mamman men det har ändå fungerat relativt smärtfritt om man jämför med hur många andra bonusfamiljer fungerar.. Och så kommer det här... Så det gör mig ont men samtidigt så får det väl vara så då. Bonus är tillräckligt stor för att vi skall kunna kommunicera direkt med henne istället och ha minimal kontakt med mamman. Själv vill jag inte träffa henne alls... Vilket jag ju faktiskt inte behöver :D ja, det var väl ganska OT men ändå :D Är som sagt glad att jag o bonus har en egen relation som inte är avhänging vare sig mamman eller pappan. Förstår dock de som har svårt att få det att fungera om den andre föräldern inte vill samarbeta. Speciellt om barnen är små och samarbete MÅSTE ske...
  • Brumma
    Sophia85 skrev 2014-05-19 11:15:20 följande:
    Förstår vad du menar. Tråkigt, men som sagt - du behöver inte henne! Det är bara att köra direkt kommunikation med tösen så kommer det att bli bra! Tråkigt bara när det blir så. Håller med! Man blir ledsen, besviken och arg samtidigt. Speciellt när man trodde annat om personen. Lycka till och hoppas detta inte förstör!

Tack. Nädå, vi har en tillräckligt bra grund för att klara oss utmärkt ändå ;)
  • Brumma
    BioBonus skrev 2014-05-22 09:26:29 följande:
    Precis - om du bara sagt pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet. Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa. Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman? Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn. 

Mkt bra resonemang!
  • Brumma
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 10:14:10 följande:
    Fast om du skriver i ett styvfamiljsforum så förstår folk att MAMMAN är den biologiska mamman, för någon annan mamma finns inte. Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA. Jag skulle aldrig kalla mig "bonusmamma" till min pojkväns barn. Tycker det låter superlöjligt! Och jag skulle aldrig referera till mig själv som "biomamman". Jag är min sons MAMMA, kort och gott.

Då frågar jag som tidigare - tycker du att jag skall säga till min bonus att hon inte får referera till mig som extramamma? Förbjuda henne o säga "nej gumman, nu är det ju så att bonusmammor FINNS inte så det får du sluta kalla mig. Du får däremot gärna presentera mig som din bonus/extra VUXNA..."? Pffft...
  • Brumma
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 16:27:33 följande:
    Nej, vad hon kallar dig är en sak. Vad du kallar hennes mamma är en helt annan sak... Jag lämnar tråden nu.

Fast det var inte det du skrev och inte heller det jag bemötte... Så du tar tillbaka dina ord " Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA."? Du står inte längre för det? Förstår att du lämnar tråden när du inte ens kan hålla med dig själv...
  • Brumma
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 17:00:47 följande:
    Okej, är det dig eller tråden jag måste blocka för att slippa meddelanden härifrån!? Om din mans barn refererar till dig som bonusmamma - fine! Skitgulligt! Men om du, eller nån annan vuxen börjar kalla sig bonusförälder, så låter det lite illa. Men om du blickar bakåt i tråden, långt bak, så ser du att jag i grund och botten argumenterade mot orden "BIOmamma" och "BIOpappa". Det låter helt fel (om det inte rör sig om adopterade som ngn nämnde, fast det är inte det tråden tar upp, läs om läs rätt ffs!). Mamman är MAMMA pappan är PAPPA! Jag är min sons MAMMA, min sons pappa är som sagt sonens PAPPA. Nu blockerar jag tråden, om det går. Jag slutar iaf läsa. Har bättre saker för mig.

Sluta du läsa men eftersom DU tar upp saken så svarar jag... Om DU går tillbaka lite i tråden så ser du att jag svarat på ditt inlägg angående det där med biomamma. O vet du - jag höll med dig... Tänk så det kan vara....
  • Brumma
    Joloa skrev 2014-05-22 17:07:46 följande:
    Själv blev jag väldigt ledsen och obekväm när jag upptäckte att den nya kvinnan kallade sig styvmamma till min dotter som då var ca två månader. Jag hade inte ens hunnit landa i föräldraskapet. Har sagt till henne att jag blev illa berörd av det och hon har då backat och förklarat att hon själv är förvirrad och inte vet vad hon ska kalla sig när min och pappans dotter blir äldre. Om han och den nya fortsätter att hänga ihop. Nu är min dotter ännu så liten, men när den tiden väl kommer tror jag att jag kommer att benämna den nya som "extravuxen" eller "pappas flickvän/sambo" eller bara helt enkelt vid namn. Vill sedan min dotter kalla henne för något annat kommer jag inte att försöka påverka det. Hon kommer ju veta vem som är hennes mamma och vem som är hennes pappa. Hon är en egen individ och det är hon själv som formulerar sina relationer till människor. Så, även om det skulle svida för mig skulle jag låta henne säga som hon ville. Jag skulle aldrig kalla mig själv för biomamma, det skulle inte den nya kvinnan eller någon i hennes, pappans eller min omgivning heller göra. Jag är tacksam över att mina tankar och känslor i den här knepiga situationen respekteras av den nya, även om jag verkligen inte än är redo att lära känna henne. Jag vet att min dotter har det bra när hon är hos dom, det är huvudsaken.

Grattis till föräldraskapet! De är underbara :) själv har jag en liten på tio månader som lever rövare ;) Sedan - tror det är väldigt få som aktivt kallar sig bonus eller biomammor. Eller använder det i tal om varandra. På det här forumet samt i vissa andra situationer har det dock ibland varit ett bra sätt att beskriva varandras inbördes relationer. Jag går ju tillexempel inte runt o säger - hej, jag är xx bonusmamma. Eller om jag pratar om hennes mamma (vilket jag ibland gör då vi har gemensamma vänner tex) så säger jag ju inte - biomamman skulle ta med xx på bio idag. Istället säger jag ju - xx skulle med sin mamma på bio idag. Eller - Stina (mamman) skulle med xx på bio idag. Tror även det är mkt få bonusmammor som försöker få sina bonusar att kalla dem mamma - eller för den delen försöker ta den rollen. De flesta av oss är helt enkelt "nn" samt en extra person - förhoppningsvis en BONUS i barnets liv. Liksom baebet kommer att bli en BONUS, ngt positivt, i våra liv. Självklart inte alltid - alla människor är olika och relationen mellan mammas/pappas nya o barnet kan se ut på en mängd olika sött. Men för väldigt många är det så. "Hänger" du här på FL så är det nog bra att försöka minnas att de som skriver hör oftast gör det för att de behöver ventilera, inte för att de avskyr sina bonusar. Samt att det är de som har problem av ngt slag som säker en ventil - funkar allt bra behövs liksom inte det o då hör man inget om det :)
  • Brumma
    cey skrev 2014-06-07 20:53:22 följande:
    Att folk vill kalla sig bonusmanna och bonuspappa är väl en sak. Även om jag inte förstår vad det var för fel på styvmamma och styvpappa? Varför hitta på ett nytt namn för samma sak? Men "biomamma" och "biopappa" ger mig rysningar. Framför allt när det används om biologiska föräldrar som i all praktik är barnets föräldrar. Som att de skulle behöva degraderas.

Språket utvecklas - det är ganska naturligt och sker hela tiden och inom alla områden. Vore konstigt om det inte skedde även inom ett område som ökat o utvecklats så enormt under de senaste tio åren. Styvmamma har för mig och många med mig en otroligt negativ klang. Vi har sedan barnsben blivit matade med att styammor är onda.. Nå, de flesta är helt enkelt bara kvinnor som försöker leva ett bra liv med mannen vi älskar och hans barn. Bobus tycker jag passar betydligt bättre. Skulle personligen aldrig använda ordet styvmamma utanför Disneyfilmernas värld... Varför biomamma o biopappa ibland kan vara bra at använda har Biobonus en bra förklaring till några sidor längre bak. Själv använder jag helst ordet mamma om min bonus mamma, men vid vissa tillfällen passar biomamman in det med. Det förringar inte på något sätt hennes moderskap. Hon är den enda mamman min bonus har och kommer fortsätta vara det även om hon ngn gång skulle bli kallad biomamman.
  • Brumma
    cey skrev 2014-06-07 22:31:30 följande:
    Det kanske inte är så konstigt att det har fått en negativ klang. Men då kan man ju arbeta på att ge ordet en mer positiv klang istället för att byta ut ordet och låtsas som att det skulle hjälpa.  Det går nog knappast att lura i barnen att det här med styvföräldrar skulle vara något positivt och kul bara för att man byter ut styv mot bonus. 

O där visade du PRECIS att fördomarna fortfarande existerar. Disney har fan förstört så mkt! Varför måste man vara elak för att man är bonusmamma? Varför måste det vara negativt för barnen? Varför är det så svårt att förstå att en bonusmamma kan vara en TILLGÅNG - en BONUS i barnets liv?!? Kanske därav en förändring är ett måste - för att få folk med inskränkta förutfattade meningar att inse att bonusar ofta är just det - BONUSAR..
  • Brumma
    cey skrev 2014-06-08 00:36:29 följande:
    Disney? Du tror att folk får sina uppfattningar från Disneyfilmer och inte från egna upplevelser? Jag menade absolut inte att man måste vara elak för att att man är en styvmamma. Det jag menade var att om barnen uppfattar styvmamman som elak (eller vad det nu må vara) så blir det knappast bättre bara för att man byter ut ordet till bonus.  En styvmanna kan med all säkerhet vara en tillgång i ett barns liv. Men att ta det för givet och etikettera sig "bonus" ger mig rysningar. 

Självklart påverkar det barnen, precis som det påverkar att alla prinsessor är smala, vackra och lyckliga. Att prinsessan behöver bli räddad av prinsen o att de alltid lever lyckliga i alla sina dagar. Att de onda alltid är fula och ofta "mörka". Att de goda alltid är vackra. Och ja, ofta sitter sådana "sanningar" kvar långt efter att man växt upp. Det är inte för inte som det länge varit debatt om hur sagorna framställs... MEN, självklart vet jag att det inte ligger där... Däremot så blir jag arg o ledsen över att mötas av attityden att en bonusförälder oftast är "av ondo". Och jo, att du skriver som du gör tyder på att du anser att det "oftast" är så. Läser man hör på FL kan man ibland få den uppfattningen men dels så är det en sådan liten del av alla bonusfamiljer som man hör om här - man skriver ju bara om man HAR problem, inte om det funkar bra liksom. Dels så är detta för många ett sätt att helt enkelt vädra bättre göra det här än att få utbrott IRL. Precis spm många bioföräldrar (ja, nu passade det att använda det ordet) ibland behöver vädra. Skillnaden är att om man skriver - "jag vet inte om jag orkar vara mamma längre- det blev inte som jag trott" som TS och radar upp hur svårt det är att få ihop vardagen, hur barnen inte lyssnar, hur pappan - den mannen man bor med - inte backar upp osv, skillnaden är att då får man kramar, bedyranden om att man visst är en bra mamma men att det är tufft ibland. Att man som mamma ibland behöver prioritera sig själv oxå. Att man fixar det o att alla förstååååår... Skriver man samma sak men med det lilla prefixet "bonus" "jag vet inte om jag orkar vara bonusmamma längre - det blev inte som jag trott" så får man höra att man minsann visste vad man gav sig in på. Att folk hopps pappan får veta vad man tycker om hans barn o lämnar. Att man inte skall lägga sig i uppfostran. Att man minsann måste ta sitt ansvar. Att man alltid alltid kommer komma på sista plats och aldrig får prioritera sig själv. Som bonusförälder möts man väldigt ofta av fördömanden istället för råd o uppmuntran, vilket ofta är det enda man behöver för att fortsätta kunna vara en bra bonusförälder åt barnen. Tyvärr gör många "misstaget" att tro att man skall få det stödet genom att skriva av sig här och då mår man ännu värre efter man skrev sin tråd än vad man gjorde innan. Men tillbaka om ordet styv vs bonus. Som sagt så utvecklas språket. Det mesta ändras och vi pratar inte längre som vi gjorde för femtio år sedan. Ingen säger (eller väldigt få) fästman om sin kille efter att de förlovat sig tex. Man går inte runt o kallar varandra maka o make. Hustru är även det ett ord jag väldigt sällan hör. Dagis har ändrats till förskola... Inte många säger till sin man "vill du utöva samlag med mig kära make"... Språket utvecklas. Ord byts ut, förändras och det är en naturlig del i språkets utveckling. Att hålla kvar ord "för det har man alltid sagt" känns ju rätt - tja, bakåtsträvande... Varför skulle det vara ngn skillnad här? Styvmor klingar gammalt. Så även styvmamma. Plastmorsa som användes när jag var tonåring låter bara löjligt. Bonusmamma tycker jag är en absolut förbättring. Och om de FLESTA faktiskt ÄR en bonus i sina bonusbarns liv så är det väl ett bra ord som beskriver just de flestas situation förhållande till bonusföräldern? Varför sätta kravet på att ett ord får använda efter hur en liten del har det? Om en liten del av landets bonusbarn inte har ett bra förhållande till sin bonus/styv/plastförälder - varför ska det sätta gränser för alla andra?
  • Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-06 17:22:27 följande:
    Nej, de kan de inte.
    Två människor av samma kön kan inte få gemensamma barn. Dock får de gärna leva ihop som familj, det har jag inte några åsikter om.
    Däremot kan inte båda vara förälder till barnet.
    Det är omöjligt.

Sociala strukturer och normtänk får ni som gillar det gärna hålla på med, jag betackar mig.

Och det är du i din fulla rätt att göra. Men då får du ju även låta oss som tänker annorlunda än du faktiskt göra det. Det går inte bara åt ett håll, eller hur.

DU kan välja att inte bli kallad bonusmamma. DU kan välja att dina barn inte skall kalla din sambo för pappa, styvpappa eller bonus. Men du kan inte bestämma vad andra gör. Jag tycker du visst har fått en hel del svar på frågan VARFÖR man kallar sig bonusmamma. Eftersom du hävdar att din TS var en frågeställning. Samt varför man ibland använder ordet bioföräldrar. Sen att du inte accepterar eller anser att det är tillräckligt bra förklaringar eller anledningar är ju upp till dig. Det gör inte våra anledningar mer fel.

Men jag kan ta mina igen.

Jag använder ordet bonusmamma här på FL för att här är det ett vedertaget begrepp som alla vet vad det innebär. Jag tycker oxå att det är en bättre beskrivning på förhållandet till min bonus än "extravuxen" eller pappas fru. Jag är nämligen ngt mer än det. Dock går jag ju inte runt och kallar mig bonusmamma till vardags.

Min bonus å andra sidan använder det - eller snarare "extramamma" när hon skall beskriva min roll i förhållande till sig själv. Annars är jag NN kort o gott.

Biomamma har jag ngn gång använt i meningar som "min bonus har mig angiven som mamma på Facebook - tillsammans med biomamman såklart". Även här därför att det är ett vedertaget uttryck. Inte går man runt o kallar ngn för biomamma till vardags liksom... Då använder jag xx's mamma, eller mammans namn direkt.

Som du påpekat så ställde du en fråga. Vi är flera som svarat. Att svaren inte faller dig i smaken eller att du fortfarande inte förstår (dina egna ord) är knappast ngn annans fel än ditt eget. Du startade väl knappast tråden med tanken att du skulle ändra dina åsikter.

Vad gäller ditt sätt att diskutera så använder du lite väl många svordomar och åsikter som "fakta" - "thats it" - för att kunna hävda att du diskuterar sakligt och håller en god ton.
  • Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-07 02:27:41 följande:
    Ja oj som jag svär.
    Eller inte.

Fakta som sagt, fakta.
    Ahh. Så jävla o jävliga anser du inte vara svärord?

Du gör det "bara" två gånger, men visst gör du det. Och det ger inte ett intryck av att du är intresserad av att diskutera sakligt med god ton hur mkt du än vill det.

Fakta som sagt.

Förövrigt är det intressant att det är det enda du bemöter när du nu får ett inlägg i god ton som försöker bemöta din frågeställning. Även detta ger intrycket av att du egentligen inte är speciellt intresserad av att diskutera det du säger dig vara intresserad av om utan mest vill skriva andra på näsan.

Mitt tidigare inlägg höll god ton, likaså detta. Så inga påhopp tack.
  • Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-07 10:11:02 följande:
    Nej då, inga påhopp.
    Vi kommer nog inte längre oavsett.

Olja och vatten går inte att blanda. Solig
    Nä. Det brukar inte bli så bra :D

Fast det (oljan o vattnet ;) ) kan samexistera ändå - bara lite avskiljt från varandra ;)
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.