• Madmoiselle

Funderar på raskatt

Jag funderar på att köpa en raskatt, vita långhåriga katter är så underbart vackra, tex Maine coon, Norsk skogkatt, Ragdoll, Helig birma...

Helig birma är den ras som jag tror skulle passa mig bäst. Ni som har erfarenhet av kattungar, går det bra att bara ha en kattunge? Jag har tre katter hemma, en hona på fyra år, en hane på fem år och en hane på sex år.

Är det någon mer som är i rasköpartankar eller har en raskatt redan?

Det blir spännande att få ett kattunge också. Det har jag aldrig haft förut, min katter har varit vuxna då de har kommit till mig.

• Svar på tråden Funderar på raskatt
  • Madmoiselle
    Korpen skrev 2014-04-21 21:27:16 följande:
    Jag har två birmor som jag älskar

Vilken research gjorde du innan du köpte dem? Är det något speciellt man ska tänka på?
  • Långbenopluto
    Madmoiselle skrev 2014-04-21 21:52:02 följande:

Vilken research gjorde du innan du köpte dem? Är det något speciellt man ska tänka på?

Jag googlade mycket och läste på deras förenings hemsida

Där står allt du behöver tänka på
  • Birmafröken

Jag har 2 Norska skogkatter, 1 Ragdoll och 1 Helig Birma. Underbara raser allihop!

Nackdelen med stor åldersskillnad i kattgruppen är att kattungen kan bli understimulerad och frustrerad och de äldre katterna kan bli irriterade och stressade. Är din 4-åring fortfarande lekfull kan det gå bra, men jag skulle nog ändå satsa på en relativt lugn kattunge (och ras). Alla raser du nämner är sk. lagomraser när det gäller aktivitetsnivå, men Ragdollen är nog ändå den som oftast är lugnast (även i ung ålder).

• Micki

Jag har 2 Ragdoll. Helt underbara katter med lugnt skönt temperament :)

♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • Madmoiselle
    Birmafröken skrev 2014-04-21 22:01:51 följande:
    Jag har 2 Norska skogkatter, 1 Ragdoll och 1 Helig Birma. Underbara raser allihop!Nackdelen med stor åldersskillnad i kattgruppen är att kattungen kan bli understimulerad och frustrerad och de äldre katterna kan bli irriterade och stressade. Är din 4-åring fortfarande lekfull kan det gå bra, men jag skulle nog ändå satsa på en relativt lugn kattunge (och ras). Alla raser du nämner är sk. lagomraser när det gäller aktivitetsnivå, men Ragdollen är nog ändå den som oftast är lugnast (även i ung ålder).

Tack för din input! Fem åringen är den som är mest lekfull (och social) han brukar leka några timmar varje kväll med lekmöss, bollar, laserpekaren och klättra i klätterträdet. Min fyra åring är tyvärr inte särskilt lekfull, hon gillar mer att kolla på vad de andra gör och hålla utkik. Hon gillar inte för mycket liv. Sex åringen har enormt mycket energi och är den enda som får gå ut. (Jag hittade honom på gården där han blivit dumpad, så han kom hit på lite andra premisser)

Tror du att det är bättre att jag tar en vuxen katt? Jag tänker på en pensionerad av avelskatt. Som jag har förstått är de oftast bara 3-5 år då de pensioneras.

Jag har hört att Ragdollen är mer som en hund. Hur "hundlika" är de? Jag gillar katters speciella egenskaper och jag har redan en katt som följer mitt minsta steg, det känns som att en sådan katt räcker.
  • Majsan70

Jag har 6 Birmor som jag älskar högt. Det är underbara individer och oerhört trivsamma. De är hundlika till sättet och vissa av dem pratar. Jag har bara goda erfarenheter av att ta hem en kattunge till vuxna katter som har några år på nacken. Huvudsaken är att de aktiveras och att de inte är ensamkatter tycker jag. 

Vuxen katt kan funka utmärkt men Birmor går inte alltid ihop med andra raser bör man ha med i åtanke om man väljer en vuxen individ. Det kan funka jättebra men det är vanligt att de inte gillar det. 

Oavsett vilken ras du väljer så blir katten vad du gör den till. =)

• Cizi
    Madmoiselle skrev 2014-04-21 22:13:26 följande:

Jag har hört att Ragdollen är mer som en hund. Hur "hundlika" är de? Jag gillar katters speciella egenskaper och jag har redan en katt som följer mitt minsta steg, det känns som att en sådan katt räcker.
    Jag har två raggdolls, och som alla andra är de individer.

Men det man kan säga om mina två är att de vill vara med. Den ena (som har mest rastypiskt temperament) kommer och möter i dörren när man kommer hem och sen är han i samma rum som någon av oss resten av kvällen. Han följer gärna efter och kommer om man ropar på honom. Inte en knä-katt men ligger gärna precis bredvid och blir klappad på magen. Han älskar alla och är väldigt dum-snäll.

Den andra är (och det visste vi redan när vi köpte honom) lite mindre rastypisk och mer enstöring. Vill gärna vara med men håller sig på sin kant. Världens gosigaste när han vill, men bara på hans villkor. 

Jag rekommenderar verkligen ragdoll till alla som vill ha en snäll, sällskaplig katt som kräver lagom mycket uppmärksamhet (och väldigt lite pälsvård).
Svar på tråden Funderar på raskatt