Birmafröken skrev 2014-04-21 22:01:51 följande:
Jag har 2 Norska skogkatter, 1 Ragdoll och 1 Helig Birma. Underbara raser allihop!Nackdelen med stor åldersskillnad i kattgruppen är att kattungen kan bli understimulerad och frustrerad och de äldre katterna kan bli irriterade och stressade. Är din 4-åring fortfarande lekfull kan det gå bra, men jag skulle nog ändå satsa på en relativt lugn kattunge (och ras). Alla raser du nämner är sk. lagomraser när det gäller aktivitetsnivå, men Ragdollen är nog ändå den som oftast är lugnast (även i ung ålder).
Tack för din input!

Fem åringen är den som är mest lekfull (och social) han brukar leka några timmar varje kväll med lekmöss, bollar, laserpekaren och klättra i klätterträdet. Min fyra åring är tyvärr inte särskilt lekfull, hon gillar mer att kolla på vad de andra gör och hålla utkik. Hon gillar inte för mycket liv. Sex åringen har enormt mycket energi och är den enda som får gå ut. (Jag hittade honom på gården där han blivit dumpad, så han kom hit på lite andra premisser)
Tror du att det är bättre att jag tar en vuxen katt? Jag tänker på en pensionerad av avelskatt. Som jag har förstått är de oftast bara 3-5 år då de pensioneras.
Jag har hört att Ragdollen är mer som en hund. Hur "hundlika" är de? Jag gillar katters speciella egenskaper och jag har redan en katt som följer mitt minsta steg, det känns som att en sådan katt räcker.