• Leeloo

vattkoppor!

Korpen skrev 2014-04-22 08:00:06 följande:

Ja, det kan du... men inget att tänka på, isåfall skulle man inte kunna  gå ut nånsin...

Däremot ska du inte träffa nån som är infektionskänslig, ex en cancerpatient.
    Helt fel!
    TS smittar inte vidare med dotterns smitta!
  • Leeloo
    Korpen skrev 2014-04-22 08:21:29 följande:

JO, detta säger min läkare! Jag fick INTE hälsa på min cancersjuka mamma när min son hade vattkoppor för jag kunde bära med mig smittan!
    Om du inte haft vattkoppor innan ja, eller gnossar runt med barnet med vattkoppor och utan att byta kläder åker till din sjuka mamma. Vattkoppor smittar via direktkontakt med vätskan i blåsan.
    Kan det ha varit så att ni inte visste helt hundra om din mamma haft vattkoppor?
  • Leeloo
    Korpen skrev 2014-04-22 08:28:59 följande:

Min mamma hade haft vattkoppor som barn, men riskerar få bältros sa läkaren. Jag litar på läkaren.
    Ja har man haft vattkoppor tidigare och senare får nedsatt immunförsvar så riskerar man att viruset blir aktivt igen och därigenom får man bältros men man kan inte bli smittad till bältros.

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/

"Man kan bara få vattkoppor en gång, men viruset stannar kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det aktiveras igen och orsaka sjukdomen bältros. Om man får bältros beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor. Däremot kan viruset i en bältrosblåsa smitta en annan person så att han eller hon får vattkoppor. Det är mycket ovanligt eftersom man måste komma i direkt kontakt med vätskan i blåsan."
Svar på tråden vattkoppor!