• Anonym (Undrar)

Vilken rätt har jag till min mark?

Jag har en friköpt tomt. Men hur stor rätt har andra att vistas på den? Får mannen som vill veta ifall jag ha TV gå runt och titta, får grannen snedda över min tomt, får grannbarnen plocka blommor/bär?

• Svar på tråden Vilken rätt har jag till min mark?
  • sextiotalist

Grannen får inte snedda över din tomt, barnen får inte plocka blommor eller något annat. I princip så är det bara ni som har rätt att vistas på tomten och de som har ärenden till er. Inga andra

• Kjell2

På de delar av din mark som är tomt bestämmer du. På de delar av din mark som inte är tomt gäller allemansrätten, där får andra gå och t ex plocka blommor och bär.

• Anonym (Undrar)
    Dixie skrev 2014-04-22 09:08:25 följande:
    är det en vanlig villatomt?
    Ja. Kanske 900 kvm.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-22 11:03:30 följande:
    Ja. Kanske 900 kvm.

Det låter som en normal villatomt, dvs ingen har rätt att vara på den utan din tillåtelse,
    Är det så att du har problem med detta?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-22 11:03:30 följande:
    Ja. Kanske 900 kvm.
    Om ditt boningshus ligger där så gäller inte allemansrätten med största sannolikhet.

Alltså kan du förbjuda folk att komma in, plocka bär mm.

• h8him

Kan man verkligen neka kronofogden från att knacka på dörren för att få en delgivning påskriven, eller radiotjänst som vill prata om tv-innehav? Det är ju inte så att de gör något olagligt som vill försöka få kontakt med personen som bor i huset.

• sextiotalist
    h8him skrev 2014-04-22 11:35:07 följande:
    Kan man verkligen neka kronofogden från att knacka på dörren för att få en delgivning påskriven, eller radiotjänst som vill prata om tv-innehav? Det är ju inte så att de gör något olagligt som vill försöka få kontakt med personen som bor i huset.

Du kan ju ha låsta grindar, men självklart är det inget olagligt att beträda fastigheten om man har ett ärende dit.

Där jag bor är det inte helt ovanligt att folk har låsta grindar in till tomten och även murar runt
  • Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2014-04-22 11:35:07 följande:
    Jag funderade på att smyga runt på baksidan och kika in genom fönster.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-22 11:48:28 följande:
    Det har du inte rätt till. I sig så tror jag inte att det är någon hög straffsats på det. Men du kan, om det upprepas, bli fälld för olaga intrång.
    Dvs strunta i detta.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2014-04-22 11:45:51 följande:

Du kan ju ha låsta grindar, men självklart är det inget olagligt att beträda fastigheten om man har ett ärende dit.

Där jag bor är det inte helt ovanligt att folk har låsta grindar in till tomten och även murar runt
    Visst kan man det, men många har inte det. Och jag kan inte tänka mig att det är olagligt för en tjänsteman att gå in på någons tomt för att komma till huset och knacka på dörren för att t.ex få en delgivning underskriven.
  • sextiotalist
    h8him skrev 2014-04-22 11:52:05 följande:
    Visst kan man det, men många har inte det. Och jag kan inte tänka mig att det är olagligt för en tjänsteman att gå in på någons tomt för att komma till huset och knacka på dörren för att t.ex få en delgivning underskriven.
    Det tror jag inte det, och jag tror inte ens att jag skrivit detta. Jag skrev tom att det är OK att gå in på en annans fastighet om man har ett ärende till fastigheten, men inte en rättighet.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2014-04-22 11:54:31 följande:
    Det tror jag inte det, och jag tror inte ens att jag skrivit detta. Jag skrev tom att det är OK att gå in på en annans fastighet om man har ett ärende till fastigheten, men inte en rättighet.
    Jag påstod aldrig att du har skrivit om det, men Ts skriver bl.a om tjänstemän från radiotjänst. Den som vill plocka blommor får inte göra det på Ts tomt, men den som vill prata om TV-innehav, får gå in på tomten, och ringa på för att prata med Ts.
  • Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2014-04-22 11:56:22 följande:
    Jag påstod aldrig att du har skrivit om det, men Ts skriver bl.a om tjänstemän från radiotjänst. Den som vill plocka blommor får inte göra det på Ts tomt, men den som vill prata om TV-innehav, får gå in på tomten, och ringa på för att prata med Ts.
    Fast jag ser skillnad på att gå in och ringa på och att gå in, ringa på, sedan gå runt huset och kika in genom fönstren. Dock vet jag inte om det finns en faktisk skillnad.
  • Dixie
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-22 11:48:28 följande:

varför ska du göra det?
  • Anonym (Undrar)
    Dixie skrev 2014-04-22 12:46:41 följande:

varför ska du göra det?
    Det blev nog illa uttryckt. Jag funderar på om det är lagligt att göra det, jag övervägde inte att själv göra det.
  • Dixie
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-22 13:15:10 följande:
    Det blev nog illa uttryckt. Jag funderar på om det är lagligt att göra det, jag övervägde inte att själv göra det.

jaha - det lät lite konstigt.....
Svar på tråden Vilken rätt har jag till min mark?