Vilken rätt har jag till min mark?
Jag har en friköpt tomt. Men hur stor rätt har andra att vistas på den? Får mannen som vill veta ifall jag ha TV gå runt och titta, får grannen snedda över min tomt, får grannbarnen plocka blommor/bär?
Jag har en friköpt tomt. Men hur stor rätt har andra att vistas på den? Får mannen som vill veta ifall jag ha TV gå runt och titta, får grannen snedda över min tomt, får grannbarnen plocka blommor/bär?
är det en vanlig villatomt?
Grannen får inte snedda över din tomt, barnen får inte plocka blommor eller något annat. I princip så är det bara ni som har rätt att vistas på tomten och de som har ärenden till er. Inga andra
På de delar av din mark som är tomt bestämmer du. På de delar av din mark som inte är tomt gäller allemansrätten, där får andra gå och t ex plocka blommor och bär.
Kan man verkligen neka kronofogden från att knacka på dörren för att få en delgivning påskriven, eller radiotjänst som vill prata om tv-innehav? Det är ju inte så att de gör något olagligt som vill försöka få kontakt med personen som bor i huset.