Inlägg från: Plopps80 |Visa alla inlägg
  • Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • Plopps80

Tack för era åsikter. Jag skulle nog i ärlighetens namn helst välja kvik då deras luckor är lite snyggare än de på Ikea. Kvik känns mer som kvalitet. Det är verkligen ett kök vi kommer leva i och använda tills det rasar och måste göras om igen. Å andra sidan kan man göra mkt för 30.000:- vi ska renovera nedervåningen och även köpa en del nya möbler vilket dessa 30.000:- kan gå till. Min sambo är oerhört ekonomisk och vill helst ha Ikea pga att det är så mycket billigare. Jag vill nog ändå helst ha kvik men tror det blir Ikea pga priset. Åå undrar om det är dumt.

• Plopps80

Är kvik bättre kvalitet? Har försökt hitta info men det är svårt. Kvik är dyrare och "Ikea är Ikea"det är lixom det enda jag jämför. Men just de luckor vi valt är lite finare dessutom på kvik. Sambon är redan färdig med vad han vill. Därav tråden

• Plopps80
    vad ska man heta skrev 2014-04-22 10:33:53 följande:
    Frågan är ju hur mycket kvalitet spelar in idag. Vill du ha samma kök i 60år så är nog det dyra köket att föredra. Men vem vill ha samma kök i 40+år idag? Skillnad på 50talet lixom. Äh köp på Ikea så kan du byta om 20år med gott samvete :)

Bra poäng. Vi renoverar mkt och jag vill gärna ha ett kök som håller länge men å andra sidan vill man ju kunna byta ut det om man blir sugen.
  • Plopps80
    Dixie skrev 2014-04-22 10:46:03 följande:
    fast det är väl inte samma kök? nu var det ett tag sedan vi valde vårt kvik kök - men de har ju en annan design än ikea kök, så inte kan man väl säga att det är samma kök. dessutom tyckte jag man fick hjälp och service på Kvik, något Ikea helt saknade?...

Hur då menar du? Fick du mer hjälp när ni planerade köket? De har fler lösningar på kvik de känns mer proffsiga. Upplever jag.
  • Plopps80
    Dixie skrev 2014-04-22 10:52:23 följande:
    Ja, mycket mer hjälp! Vi kunde boka tid och sitta ner med en säljare och gå igenom vårt kök - på Ikea kändes de som de inte ville ha oss där?? (vilket jag kan förstå - för ska de ha någon ekonomi i det kan de inte lägga många minuter per kund) 

Precis så kände jag med. Och hela miljön på kvik kändes mer "kvalitet". Sedan vet jag fortfarande inte vad som skiljer luckorna åt. Har klämt å känt men tycker inte jag kan upptäcka skillnaden då jag inte är tillräckligt insatt. Kviks luckor är något snyggare det tycker jag men det är så marginellt att jag inte tror någon annan än jag ser det. Måste bestämma oss nu. Det brinner i knutarna! :-O
  • Plopps80

Blir inte klokare av denna tråden hahaha men tack för alla synpunkter. Måste avgöra senast imorn.

• Plopps80

Installerar inte Ikea kök mot betalning? Gör kvik det? Vi ska montera själva. Men lite nyfiken.

• Plopps80

Har nog beslutat oss för ett Ikea kök. Men det blir helvitt ist för svart och vitt. Känns som för mycket pengar om skillnaden inte är så stor. Den kombinationen vi ville ha är snyggast på kvik men nu blir det handtagslöst helvitt med grå bänkskivor. Blir nog bra hoppas jag. Tack för alla åsikter och tankar.

• Plopps80

Vi velar fortfarande ska erkännas. Vi kommer inte fram till ett beslut som känns 100% måste sätta igång nu! Vill blanda svart och vitt men tycker inte om ikeas svarta luckor. Vill ha utan handtag och det finns inte i svart på Ikea. Är ju modernt att blanda olika färger och börjar tycka att det känns tråkigt med bara vitt ändå.

• Plopps80
    Cornellia skrev 2014-04-23 21:07:36 följande:
    Dom med handtagen infrästa i dörren finns bara i vitt kanske? 

Exakt.
Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?