• Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • Stårschan

Jag har satt upp ett IKEA-kök nu i helgen tillsammans med min man, och det har gått helt smärtfritt. Hög kvalité på grejerna, och lätt att sätta upp. Nu efter att ha satt upp det skulle jag aldrig drömma om att slänga 40 000 kr i sjön på att köpa kök av ett annat märke bara för att man tror att det skulle ha högre kvalitet. För 40 000 får man en Thailandsresa. Eller en begagnad bil. Eller möbler till ett helt rum.

• Sillavi

Ja du, jag hade nog tänkt som så att när man väl renoverar elr bygger sitt drömhus så är det kanske dumt att vara vara sk dumsnål om du förstår vad jag menar. Är ju så mkt investering ändå i ett hus så vad gör lite extra för att få ett rejält och bra kök som dessutom är hållbart. Jag hade satsat på Kvik om ekonomin tillåt det dvs. Jag har själv precis byggt nytt hus och vi jämförde ballinslöv med ikea...vilken skillnad på känsla och kvalite. Skulle aldrig byta ut det mot ikea. Men sen beror det kanske på garanti, om det ingår montering m.m
    Har du ngn känsla själv vad NI/DU vill ha i ditt kök  

• Sillavi

Har varit hemma hos folk som har ikea kök och efter ett tag så har gångjärnen tappat kraft m.m men det är ju MIN uppfattning

• Cornellia

VI är i precis samma sits.
    Fick konstnadsförslag på kvik, 65.000. Samma kök på ikea kommer kosta 26.000.

Vi kommer välja Ikea, jag har alltid varit nöjd med dem, dessutom så verkar det mycket enklare att komplettera inredning och liknande.

• Cornellia

Och när jag jämför Ikea med kvik så känns dom likvärdiga, har lite svårt att se "kvalité" i köksstommar.

• Stårschan

Vi bytte till ett IKEA-kök efter att vårt Ballingslövkök höll på att ge upp. Gångjärnen var helt slut efter 35 år, och det får man kanske räkna med. Helt annan kvalité på de gångjärn man använder numera.

• Sillavi

Kavlite märker man nog först efter något/några års användande! Just saying.

• Plopps80

Tack för era åsikter. Jag skulle nog i ärlighetens namn helst välja kvik då deras luckor är lite snyggare än de på Ikea. Kvik känns mer som kvalitet. Det är verkligen ett kök vi kommer leva i och använda tills det rasar och måste göras om igen. Å andra sidan kan man göra mkt för 30.000:- vi ska renovera nedervåningen och även köpa en del nya möbler vilket dessa 30.000:- kan gå till. Min sambo är oerhört ekonomisk och vill helst ha Ikea pga att det är så mycket billigare. Jag vill nog ändå helst ha kvik men tror det blir Ikea pga priset. Åå undrar om det är dumt.

• Stårschan
    Sillavi skrev 2014-04-22 10:11:23 följande:
    Kavlite märker man nog först efter något/några års användande! Just saying.

Det stämmer nog. Men vad har man för kriterier? Vad mäter man på? Hur mycket mer kvalité kan man förvänta sig att få för 40 000?
  • Plopps80

Är kvik bättre kvalitet? Har försökt hitta info men det är svårt. Kvik är dyrare och "Ikea är Ikea"det är lixom det enda jag jämför. Men just de luckor vi valt är lite finare dessutom på kvik. Sambon är redan färdig med vad han vill. Därav tråden

Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?