Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Kvik-kök eller Ikea-kök?

VI är i precis samma sits.
    Fick konstnadsförslag på kvik, 65.000. Samma kök på ikea kommer kosta 26.000.

Vi kommer välja Ikea, jag har alltid varit nöjd med dem, dessutom så verkar det mycket enklare att komplettera inredning och liknande.

• Cornellia

Och när jag jämför Ikea med kvik så känns dom likvärdiga, har lite svårt att se "kvalité" i köksstommar.

• Cornellia
    Dixie skrev 2014-04-22 10:46:03 följande:
    fast det är väl inte samma kök?
    nu var det ett tag sedan vi valde vårt kvik kök - men de har ju en annan design än ikea kök, så inte kan man väl säga att det är samma kök. dessutom tyckte jag man fick hjälp och service på Kvik, något Ikea helt saknade…...

För oss är det samma design. Vita ej högblanka luckor, 3 (synliga) lådor i bänkskåpen, samma mått på alla skåp.

Det enda som skiljer är att Ikea har lite bättre (bättre= passar oss bättre) inredning än kvik, och att vi skulle bli tvungna att kompromissa med att köksfläkten blev synlig med kvick-köket.
  • Cornellia
    Plopps80 skrev 2014-04-22 10:50:24 följande:

Hur då menar du? Fick du mer hjälp när ni planerade köket? De har fler lösningar på kvik de känns mer proffsiga. Upplever jag.

Jag upplevde det tvärt om. Ikea känns mer flexibelt än kvik, med fler möjligheter att anpassa tex inredning som man själv vill ha det.

Däremot så lägger nog kvik-säljaren ner mer tid (och är kunnigare), som alltid på ikea får man pyssla ihop det själv
  • Cornellia
    Plopps80 skrev 2014-04-22 11:10:44 följande:
    Installerar inte Ikea kök mot betalning? Gör kvik det? Vi ska montera själva. Men lite nyfiken.

Jo det gör dom.
  • Cornellia
    Majken03 skrev 2014-04-22 17:23:35 följande:
    Hittade denna tråd för ett tag sen, tycker den säger allt man
    Behöver. mobil.byggahus.se/forum/kok/222936-ikeas-nya-...
    Jag tycker att det som stod absolut först i tråden sa precis allt om hur mycket man kunde lita på den recensionen... 
    (sen såg man ju direkt några felaktigheter, tex har han ju använt en låg låda istället för en hög och sen gnäller på att den är låg osv...)
  • Cornellia
    Majken03 skrev 2014-04-23 20:07:18 följande:
    TS, läste du länken?? Jag själv skulle aldrig välja Ikea kök efter att läst det. Tycker det är helt sjukt det med sockeln och gångjärnen. Det andra är också superdåligt tycker jag men just sockel o gångjärnen känns superdåligt b
    Läste du hela tråden? 
    Som det stod även där så kan man själv välja gångjärn. 

Sen förstod jag inte riktigt det dåliga med sockeln, du får gärna förtydliga?
  • Cornellia
    Stårschan skrev 2014-04-23 20:56:03 följande:
    Hur menar du då "finns inte i svart"? Alla köksluckor kommer utan förborrade hål för handtag/knoppar, så ni kan sätta ihop köket exakt hur ni vill. Köksluckorna kan ni köpa en av varje färg om ni så önskar!
    Dom med handtagen infrästa i dörren finns bara i vitt kanske? 
Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?