• Helgapelga

    Vad gör ni med era böcker när ni läst dem?

    Jag antar att de flesta av er sparar alla böcker ni köpt och läst, men ni som inte gör det, vad gör ni med böckerna?

    Jag har väldigt många böcker jag vill bli av med, både inbundna och pocket. De inbundna har ju kostat en del att köpa medan pocketböckerna legat runt 35-40 kr/st. Egentligen skulle jag vilja lämna alla böcker någonstans och få lite pengar för dem, men finns det ens sådana ställen? Vad/var i så fall? Att lägga ut dem på Blocket kostar nog mer än det ger (med tanke på annonspris och ev fraktkostnad om jag får sålt något)...

    Om jag inte kan få pengar för dem måste jag ändå göra av dem någonstans, men var? Tar t ex Myrorna emot böcker? Eller kan man donera dem till något bibliotek? Antikvariat? Jag har ingen aning om vad jag skall göra med böckerna och skulle väldigt gärna vilja höra hur ni andra gör!

    Vad har ni för tips och råd till mig? Böckerna är väldigt fina och ser helt oanvända ut.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad gör ni med era böcker när ni läst dem?
  • Gathehielm

    Jag gör en utrensning av böcker sisådär vart femte år. Då går ungefär sju tiondelar till Röda Korset.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Scoops

    Om boken är en favorit så sparar jag den, annars brukar jag skänka bort dem till en vän om jag tror den skulle tycka om boken, något bibliotek (på vissa finns en sådandär bytes/skänkes-hylla i foaljen) eller till något väntrum på sjukhuset ;)

  • Sticka

    Man kan lägga ut böckerna på tåg/långfärdsbussar, skänka dem till vägkrogar som har bibliotek, kolla om något hotell vill ha emot till sin bobliotekshylla, m.m

    Här har vi en liten bokhylla inne på ica där man lämnar utlästa böcker och tar nya. Även en del filmer ställs dit. :)

  • Drottningen70

    Köper bara pocket. Spar ett tag, sen samlar jag ihop dem och ger bort eller kastar. Skulle vara helt omöjligt att spara allt.

  • Madmoiselle

    Sälj på loppis eller Tradera. Facebook har olika köp och säljgrupper också. Myrorna och dylika organisationer tar emot men då får du inga pengar för dem. Ring runt till antikvariat och fråga om de vill köpa.

  • Stårschan

    De skänkes med fördel till Myrorna eller liknande. Eller sälj dem på loppis. Vill du inte hyra ett eget loppisbord för att sälja dem så kanske du känner till någon idrottsförening eller skolklass som kan tänka sig att göra det om de ändå ska ha loppisbord för att samla in pengar till verksamheten. Låt dem sälja det som går. Blir något över så skänk bort det.

    Om du tycker att du lägger för mycket pengar på böcker som du ändå inte vill ha kvar så vill jag slå ett slag för våra utmärkta bibliotek!

  • Mentat

    Ta dem till ett antikvariat - där har jag köpt många av mina böcker! Någon slant får du väl för dem och blir av med alltsammans på en gång, det kan vara en fördel det också.

  • Helgapelga

    Man kanske kan ringa runt till de antikvariat som finns här i närheten och fråga i alla fall... 

    Jag har gått över till att låna e-böcker som jag läser på min surfplatta nu :)

  • Dina08

    1. Ger dem till min mamma. 2. Ställer dem i byteshyllan på jobbet. 3. Skänker dem till Stadsmissionen. 4. Byter eller skänker dem i en bytesgrupp på fb.

  • annzah

    Jag köper nästan alla mina böcker för 2 kronor styck - om jag inte tror att jag kommer att läsa dem igen ger jag antingen bort dem till vänner eller familj, eller så åker de tillbaks till loppisen där jag köpte dem. 


  • IsDimma

    Förr så kunde jag lägga en bok på tåget, på tågstationen, i skolan (vi hade en bokhylla med böcker man ville andra skulle läsa), på pappas jobb (han har en likadan bokhylla där han lägger böcker han tycker arbetskamraterna ska läsa - ingen annan lägger böcker där), ge bort till en kompis/till röda korset.

    Numer lyssnar jag bara och har inga fysiska böcker. Eller nästan inga iaf. Förra året läste jag dock boken om prinsessan Lilian och den har jag sen lånat ut till nästan alla på jobbet, sambon har läst den och nu kommer mamma få den när dom kommer hit i sommar.

  • Jeaninne

    Jag köper väldigt få böcker - jag lånar på bibliotek i stället. Men när jag någon gång har anledning att rensa ut böcker, så brukar jag skänka dem till Stadsmissionens andrahandsbutik.

  • bokslukare

    Jag använder också eböcker. Bättre för miljön, billigare och alla böcker på en och samma plats. Jag kan tipsa om Boksnok som är en grym app för barnvöcker! :) 
    www.boksnok.se

    :D 

Svar på tråden Vad gör ni med era böcker när ni läst dem?