• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

Välkommen till Familjelivs träningsutmaning 2014!

Nu upprepar vi succén från förra året – häng med du också! Varje vecka fram till sommaren – totalt sju veckor – kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka – hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga.

Häng med från början eller delta de veckor som passar dig!

UTMANING 1 den 23-30/4: RODD

Teknik:
    Stå framåtlutad med lätt böjda knän och med aktiv mage. Tänk att magmusklerna är ett stöd för ländryggen och har du svårt att veta om du kopplar på magmusklerna säger du "schh" och håller kvar den anspänningen under hela övningen.

Dra upp vikten mot naveln. Armarna ska dras upp nära kroppen och i det övre läget pressar du ihop skulderbladen. Tänk på att ha sänkta axlar hela tiden, dvs avståndet mellan axlar och öron ska vara så stort som möjligt.

Dag 1 : 10 rodd
    Dag 2: 15 rodd
    Dag 3: 20 rodd
    Dag 4: 25 rodd

Dag 5: 30 rodd
    Dag 6: 35 rodd
    Dag 7: 40 rodd

= 175 rodd

Välj själv hur du vill dela upp repetitionerna och om du vill dela upp repetitionerna i set, vilket rekommenderas om du lägger på extra vikter. Ex om du ska köra 30 rodd en av dagarna kan du dela upp så att du kör 3 X 10 st med ca 15 sekunders vila mellan.

Elminas kläder kommer från Stadium.
    ----

Utmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Nu kör vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 07:19
    Vi förtydligar: Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175 den här veckan.
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!
  • Liljan77
    Kofot skrev 2014-04-29 10:08:48 följande:
    Det är bra gjort. Har det varit svårt?

Tack.

Att sluta med pasta,bröd o potatis var inte svårt, men sötsakerna o att börja promenera....varje dag är en kamp.
    Dessa kilon har rasat av mig o det beror på att jag har väldigt många kilon som ska bort.

• Wilowa

Så där, nu har jag gjort 175 rodd.  Solig Tanken var att jag skulle träna idag, men ont i halsen satte stopp för det.

• Neelah

Nu har jag också klarat av veckans utmaning! Nu ser jag med spänning fram emot vad det blir för nytt imorgon.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Olyckan

Bra jobbat alla!! :D nu var även jag klar med veckans övning och ser fram emot nästa vecka! Magrutor here i come.. ;)

• Träningsexpert Elmina
    Redaktör skrev 2014-04-29 07:31:53 följande:
    Självklart! Dela gärna med dig här i tråden om hur och när du tränar och har du frågor så hjälper Elmina gärna till.
    Självklart, om det skulle vara så att jag inte ser en fråga så inboka mig gärna så att jag inte missar den!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Redaktör

Hej!

Superbra jobbat alla första veckan - så himla roligt att ni är så många som peppar och pushar varandra!
    Helst skulle vi vilja belöna er allithop - men den här veckan blir det Willowa som får en present.
    Motivering: "Willowa är peppande och glad. Ger goda råd och tips i tråden och bjuder på sig själv på ett bra sätt"
    Grattis! Inboxa mig din adress så kommer boken på posten.

Nu är utmaning nummer 2 igång - den här veckan ger vi magen en välbehövlig omgång.
    Ni hittar utmaningen här!

Tipsa gärna familj och kompisar om utmaningen - den är öppen för alla att hänga på, ju fler desto roligare Solig

Glada hälsningar
    Redaktionen

• Zenitha

Hm! Fast egentligen pågår väl tävligen till kl.00.00? För oss som precis hittat hit...har bara 155 kvar. Skrattande

• Wilowa
    Redaktör skrev 2014-04-30 10:33:50 följande:
    Hej!

Superbra jobbat alla första veckan - så himla roligt att ni är så många som peppar och pushar varandra!
    Helst skulle vi vilja belöna er allithop - men den här veckan blir det Willowa som får en present.
    Motivering: "Willowa är peppande och glad. Ger goda råd och tips i tråden och bjuder på sig själv på ett bra sätt"
    Grattis! Inboxa mig din adress så kommer boken på posten.

Nu är utmaning nummer 2 igång - den här veckan ger vi magen en välbehövlig omgång.
    Ni hittar utmaningen här!

Tipsa gärna familj och kompisar om utmaningen - den är öppen för alla att hänga på, ju fler desto roligare Solig

Glada hälsningar
    Redaktionen
    Åh vad kul! Tack så mycket! Solig
    Liljan77 skrev 2014-04-30 15:03:05 följande:
    Grattis Willowa. 
    Tack!

• Lebocarma

Hej!

Hittade hit idag har varit med i den andra tråden från förra året men nu är jag gravid kan man köra allt ändå? Eller finns det nån tråd för gravida?

• Träningsexpert Elmina
    Lebocarma skrev 2014-05-15 10:28:56 följande:
    Hej!

Hittade hit idag har varit med i den andra tråden från förra året men nu är jag gravid kan man köra allt ändå? Eller finns det nån tråd för gravida?
    Häng med så gott du kan och fråga om det är något som inte känns bra!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!