Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?
Ja det är tidigt.
Om jag skulle räkna det som 2-ordsmening är om barnet vet att använda orden ihop med något annat.
Titta där om det alltid sägs ihop är ju betydligt enklare att säga än verktygslåda, med eller utan paus mellan. Men om barnet omväxlade säger titta, titta där, hund, hund där o s v då har det lärt sig skilja på de olika orden och sätta ihop dem med andra och då tycker jag själv att det är att räkna som tvåordsmeningar.
Min äldsta dotter var väldigt tidig och sa vid 14-15 månader 3-ordsmeningar utan problem. Då var det av typen. Namn (hennes namn) kana åka och liknande.
När hon var 18 månader sa hon vid ett tillfälle "xxxxs (hennes namn) måne, nä inte xxxxxs måne, allas måne, måste dela på månen" Hon var väldigt förundrad över månen och i en egoperiod där allt var hennes men just månen insåg hon att man måste dela på :)
Vid samma ålder sa en av småbröderna precis 10 ord av typen mamma, pappa, tutte (napp) ouff, ouff (
hund) kaka (anka eller kaka) o s v och absolut inga meningar.
En annan av mina barn kunde vid 2 år väldigt många ord men skulle ha bekräftelse mellan allt för att fortsätta prata. Så här kunde det låta.
Barn: Aj!
Jag: Fick du ont?
Barn: Foten!
Jag: Fick du ont i foten?
Barn: Stenen
Jag: Klev du på en sten?
Barn: Gatan
Jag: På gatan
Barn: Aj foten stenen gatan.