• Alexi

Är vabdagar alltid fyllda av mys och pyssel hos er?

Man hör ju (och ser på sociala medier) om alla kreativa och mysiga saker många föräldrar hittar på med barnet/barnen när de är hemma och sjuka. Jag får typ dåligt samvete av det där för ofta passar jag på att vila själv eller fixa med saker och barnen leker tillsammans (om båda är hemma vilket de oftast är), ser på tv en del osv.

Idag var jag hemma med båda barnen, ena barnet friskt och det andra mycket litet sjukt och båda var pigga och glada och lekte tillsammans i timmar, utan att ens fråga efter aktiviteter från mig. Jag är själv rätt förkyld och utnyttjade dagen till att vila på soffan, jätteskönt. Men känner ändå att jag borde vara med barnen och göra mysiga saker som "alla andra" gör...

Hur ser det ut hos er?

• Svar på tråden Är vabdagar alltid fyllda av mys och pyssel hos er?
  • Nyfiken gul

här styr dagsformen och sjukdomen aktiviteterna.  Vissa sjukdomar kräver långa tecknade filmer och popcorn och iskall saft och en del tillstånd kräver pyssel o aktivitet.

Att många väljer att aktivera sig med pyssel och sånt beror nog kanske på att en del barn blir rastlösa av att vara hemma och göra ingenting när man är van med full fart på dagis eller i skolan. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Natulcien

Om barnen leker nöjt och utan att efterfråga ditt sällskap, så är det väl jättebra!?

Sen är det ju så att det oftast bara är det där mysiga, gulliga, pittoreska som folk väljer att visa upp på sociala medier. Om de 1 på 10 VAB-dagar gör ett gulligt pyssel så kan man ju ge sig på att det är detta som visas upp. Men de andra 9 dagarna när de bara snyter näsor, torkar spyor eller slöar framför TV'n...de visas ju sällan upp.

Vad vi gör beror ju på sjukdomstillståndet. Nu har vi haft bonn-tur och har bara haft 4 VAB-dagar sen i höstas, och då har det bara varit lindriga saker, så vi har gjort sånt som vi gör en vanlig ledig dag. Inget special-mys-pyssel eller liknande. Jag är för övrigt en riktigt usel pysslare...

• Alexi

Våra barn leker verkligen sjukt bra just nu, i timmar utan att ens fråga efter oss. Så det är värsta lyxen. Men man borde ju vilja ta tillvara på tiden att vara med dem...

Men just det där att barn blir rastlösa och längtar till dagis känner vi inte igen alls. Våra barn älskar att vara hemma och bara vara, ta det lugnt och leka. Ju äldre de blir desto mindre tv blir det (märkligt nog), de leker mer istället.

• enmamma

Nej, vissa vabdagar går bara ut på att genomlida dagen.
    Dagis har ringt på förmiddagen, barnet är lite hängigt, helt okej
    om det inte vore för den lilla detaljen att jag jobbat natt och bara har en timmas sömn
    när jag halvsovande hämtar mitt barn.

• Natulcien
    Alexi skrev 2014-04-23 22:07:41 följande:
    Våra barn leker verkligen sjukt bra just nu, i timmar utan att ens fråga efter oss. Så det är värsta lyxen. Men man borde ju vilja ta tillvara på tiden att vara med dem...

Men just det där att barn blir rastlösa och längtar till dagis känner vi inte igen alls. Våra barn älskar att vara hemma och bara vara, ta det lugnt och leka. Ju äldre de blir desto mindre tv blir det (märkligt nog), de leker mer istället.
    Men barn behöver ju få leka själva också. Vi har bara ett barn, så han har ju ingen att leka med hemma, vilket betyder att jag och min sambo är hans lekkamrater mest hela tiden. Ibland kan han leka lite själv, men just nu är han inne i en period då han nästan alltid vill involvera oss. Jag skulle tycka att det vore ganska skönt om han kunde leka lite längre stunder själv...

Men han blir inte heller rastlös eller längtar till förskolan. Han älskar att vara hemma.
  • studentbruttan29

Knappast, mina vabdagar är fyllda med diarreattacker, gråtattacker, jämmer och medicinfördelning, snytpapper, vispad cola, vaniljglass, nässpray, feber-kännande-med handen eller temp och spyhink vid soffan medan han/vi är utslagna i soffan eller sängen oftast med en film igång eller barnkanalen.

Är barnet så pass pigg att de kan leka kan de banne mig vara i skolan/förskolan. Jag vabar inte om barnet inte är sjukt såklart och varför ska vab -dagar (det heter ju vård av barn, inte MOP (mys och pyssel) eller hur) vara proppade med aktiviteter. Låter absurt.

• Alexi

Fast vi började dagrn med att vara hos läkare och få öroninflammation bekräftat, men i övrigt var hon ju frisk. Eller om de har bara lite feber eller en feberfri dag så är våra barn också pigga och lekande för det mesta.

• Nyfiken gul
    studentbruttan29 skrev 2014-04-23 22:13:49 följande:
    Knappast, mina vabdagar är fyllda med diarreattacker, gråtattacker, jämmer och medicinfördelning, snytpapper, vispad cola, vaniljglass, nässpray, feber-kännande-med handen eller temp och spyhink vid soffan medan han/vi är utslagna i soffan eller sängen oftast med en film igång eller barnkanalen.

Är barnet så pass pigg att de kan leka kan de banne mig vara i skolan/förskolan. Jag vabar inte om barnet inte är sjukt såklart och varför ska vab -dagar (det heter ju vård av barn, inte MOP (mys och pyssel) eller hur) vara proppade med aktiviteter. Låter absurt.
    fast det där är ju lite missvisande, det finns många tillstånd som inte kräver sängliggande men som i allra högsta grad är lekbara.  Den där feberfria dagen som krävs innan återgång till dagis. 48-timmars regeln om magsjuka (72 timmar på vissa förskolor) . Eller att barnen har åkommor som i vissa fall är smittsamma men inte kräver sängvård (ögoninfektioner tex)  eller har allergier o annat. Osv.

Sen har vi ju barn som är extra infektionskänsliga av olika orsaker som behöver extra vab-dagar fast dom egentliegn mår utmärkt men av särskilda skäl behöver stanna hemma någon dag extra utöver sjukdagarna.
  • Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2014-04-23 22:21:22 följande:
    fast det där är ju lite missvisande, det finns många tillstånd som inte kräver sängliggande men som i allra högsta grad är lekbara.  Den där feberfria dagen som krävs innan återgång till dagis. 48-timmars regeln om magsjuka (72 timmar på vissa förskolor) . Eller att barnen har åkommor som i vissa fall är smittsamma men inte kräver sängvård (ögoninfektioner tex)  eller har allergier o annat. Osv.

Sen har vi ju barn som är extra infektionskänsliga av olika orsaker som behöver extra vab-dagar fast dom egentliegn mår utmärkt men av särskilda skäl behöver stanna hemma någon dag extra utöver sjukdagarna.
    äsch - tillägg

i såna situationer är dom ju i allra högsta grad pigga, glada o kan leka och härja runt men inte i skick för att gå tillbaka till skola o dagis.
  • studentbruttan29

Det har ni iofs rätt i. Trodde Ts syftade på att alla med sjuka (så som jag beskrev i min text) barn hade världens gullegull-och supermyspysseldag. Missförstod trådstarten helt enkelt och tur var väl det för jag blev lite upprörd.  

Solig

• PerG

Det beror ju helt på sjukdomen skulle jag säga... Den här veckan har jag vabbat 2 dagar (och ska vabba imorgon också) eftersom 6-åringen har opererat halsmandlarna/näskörteln i förra veckan och därför inte får vara på dagis denna vecka och ska få smärtlindring 4ggr/dygn, inte vara för fysiskt aktiv och undvika folksamlingar pga infektionsrisken.

I övrigt är han pigg och glad och därför har vi passat på att åka på cykelutflykter där han (och lillebrorsan som också är ledig då) sitter i cykelkärra och så har vi åkt till skogen, lagat lunch ute och fikat och hittat på andra lugna aktiviteter.. 

Andra vabbdagar däremot kan det hända att de sitter bänkade framför en film halva dagen i pyjamas... ;) 

• Tow2Mater
    Alexi skrev 2014-04-23 21:43:28 följande:
    Idag var jag hemma med båda barnen, ena barnet friskt och det andra mycket litet sjukt och båda var pigga och glada och lekte tillsammans i timmar, utan att ens fråga efter aktiviteter från mig. Jag är själv rätt förkyld ...
    Låter inte som du skulle vabba, utan vara sjukskriven?
  • Tow2Mater
    Absurt, eller 'abuse'?
  • Alexi

Jagvar sjuk för min förkylning förra veckan, den här veckan har det varit tillräckligt bra för stt orka jobba (på kontor) men inte tillräckligt bra för att känna sig pigg och alert. Så det var perfekt med en vabdag.

• Natulcien
    Nej, de ska inte vara på någon förskola bara för att de orkar leka. Inte om de kräktes dagen innan, eller inte har haft en feberfri dag.
    Vår son har inte varit sängliggande en enda VAB-dag. Han har alltid hållit igång som vanligt.
    I vintras stannade vi t.ex. hemma när en förkylning bröt ut, för då smittar det som mest. Han snorade och nös hela dagen, men var pigg som en mört. En annan gång kräktes han på kvällen, antagligen av en hostattack han fick, men för att vara på säkra sidan så stannade vi hemma två dagar (om det skulle ha varit magsjuka, vilket det inte var).
  • cosinus

Vab hos oss innebär:

Om ett litet barn är lagom sjukt så passar jag på att ta en långprommenad ute med det i vagnen. Sen myser vi lite framför tv-n och sen gör jag nytta.

Om ett stort barn är sjukt så gör jag en massa. Städar, tvättar, planterar om blommor, klipper gräs, skottar snö beroende på årstid. 10-åringen brukar dessutom vara hemma själv en del av dagen och så ringer hon bara om det är något.

• Duckan

Vi vabbar extremt sällan, men just nu har jag varit hemma två dagar för det. Första dagen sov hon typ hela dagen och då gjorde jag just ingenting. Dag två var hon pigg som en mört såklart och då lekte hon först själv en stund. Sedan tog vi en promenix och sen hem igen och då lekte hon själv igen. Så nej, vi pysslar inte mycket. Jag är helt enkelt inte så bra på det. Hon är 7 år.

• fialotta28

Jag brukar också passa på att få undan lite hemma när barnen leker tillsammans och inte kräver något av mig. Mår de riktigt dåligt myser vi i soffan tillsammas och tittar på film. Är ingen lekmamma direkt utan när de är friska går vi gärna ut tillsammans. Pyssel blir det inte mycket av.

Svar på tråden Är vabdagar alltid fyllda av mys och pyssel hos er?