• ssz

Jag vill bli tolk

Hej!
    Som rubriken heter så vill jag  bli arabisk tolk, har googlat mycket men det har inte hjälpt snälla är det någon som vet vilka vägar man tar är jag tacksam för all information !

• Svar på tråden Jag vill bli tolk
  • Aniiee

Fråga 1: Kan du arabiska?
    Fråga 2: Har du gått gymnasiet?

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • ssz
    Aniiee skrev 2014-04-23 23:35:20 följande:
    Fråga 1: Kan du arabiska?
    Fråga 2: Har du gått gymnasiet?
    Ja jag kanske glömde säga det… 
    Ja jag kan arabiska flytande och har klarat gymnasiet i Sverige 
  • Aniiee
    ssz skrev 2014-04-23 23:41:08 följande:
    Ja jag kanske glömde säga det… 
    Ja jag kan arabiska flytande och har klarat gymnasiet i Sverige 
    Dåså. Då är det bara att gå in på närmsta universitets hemsida och se.... (eller på typ studera.nu eller så) På universitetet utbildar man sig till tolk.
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • ssz
    Aniiee skrev 2014-04-23 23:43:00 följande:
    Dåså. Då är det bara att gå in på närmsta universitets hemsida och se.... (eller på typ studera.nu eller så) På universitetet utbildar man sig till tolk.
    det hjälpte inte mycket tydligen så kostar dessa kurserna men ja hittar inte var man söker o de är tyvärr inte på dem sidorna … jag kan ha fel men vad jag har kollat har inte hjälpt
  • Josiane32

Till att börja med kan du gå en introduktionsutbildning och sedan söka jobb, det finns olika tolkförmedlingar bl annat Transvoice, Språkservice, Semantix, Järvatolk och översättning, ABC tolkförmedling. Man gör intresseanmälan via respektives hemsida och väntar att bli kontaktad av dem. Intro utbildningen kan vara ett krav.

• Åsa

Utbildningar finns på allt från studieförbund till universitetet. Själv får jag massor av träffar när jag googlar på "tolkutbildningar", även i kombination med "arabiska". Är du inte flyttbar kan du ju kombinera med namnet på din ort/närmaste större ort också.

• Duckan

Som Ruby tipsat dig om så kan du autorisera dig via Kammarkollegiet. Det är större efterfrågan på auktoriserade tolkar, men som kvinna har du en liten fördel som icke auktoriserad ändå skulle jag säga.

• Åsa

Nu vill jag inte låta negativ men vad gäller kommerskollegiets prov är det mycket svårt att klara; även erfarna kontakttolkar som jobbat i åratal blir kuggade där. Om TS vare sig arbetat som tolk eller har tolkutbildning skulle jag tro att hennes möljighetar att redan idag klara provet är ganska begränsade.
    (De flesta yrkesaktiva tolkar är ju inte heller auktoriserade.)

• Duckan

Asa, absolut är det så. Det är inget man bara traskar in och river av så är man autktoriserad tolk. Ts får väl börja med att kontakta en förmedling, göra deras interna prov osv, men för att få de bra jobben krävs ofta auktioriserade tolkar i första hand.

• pluvdo
    ssz skrev 2014-04-23 23:45:06 följande:
    det hjälpte inte mycket tydligen så kostar dessa kurserna men ja hittar inte var man söker o de är tyvärr inte på dem sidorna ? jag kan ha fel men vad jag har kollat har inte hjälpt

Alltså... "ja hittar inte var man söker o de är tyvärr inte på dem sidorna ?"...

Det vore nog en bra idé för dig att se över din grammatik/stavning ifall du vill bli tagen på allvar.
  • Esma Sultan

Är du arbetslös? Arbetsförmedlingen hade tolkutbildning. Kolla om de fortfarande har kvar den. 

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • sukran

Katrinebergs folkhögskola har en töi utbildning för tolkar och den är på distans.

Värdefull utbildning

Svar på tråden Jag vill bli tolk