Jag vill bli tolk
Hej!
Som rubriken heter så vill jag bli arabisk tolk, har googlat mycket men det har inte hjälpt snälla är det någon som vet vilka vägar man tar är jag tacksam för all information !
Hej!
Som rubriken heter så vill jag bli arabisk tolk, har googlat mycket men det har inte hjälpt snälla är det någon som vet vilka vägar man tar är jag tacksam för all information !
Fråga 1: Kan du arabiska?
Fråga 2: Har du gått gymnasiet?
Till att börja med kan du gå en introduktionsutbildning och sedan söka jobb, det finns olika tolkförmedlingar bl annat Transvoice, Språkservice, Semantix, Järvatolk och översättning, ABC tolkförmedling. Man gör intresseanmälan via respektives hemsida och väntar att bli kontaktad av dem. Intro utbildningen kan vara ett krav.
Har du tittat här: blitolk.nu/blitolk/Kontakttolk/Om-utbildningen/? Man kan också göra ett auktorisationsprov hos Kammarkollegiet (www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/tolkar-och-oversattare/sa-gar-tolkprovet-till).
Utbildningar finns på allt från studieförbund till universitetet. Själv får jag massor av träffar när jag googlar på "tolkutbildningar", även i kombination med "arabiska". Är du inte flyttbar kan du ju kombinera med namnet på din ort/närmaste större ort också.
Som Ruby tipsat dig om så kan du autorisera dig via Kammarkollegiet. Det är större efterfrågan på auktoriserade tolkar, men som kvinna har du en liten fördel som icke auktoriserad ändå skulle jag säga.
Nu vill jag inte låta negativ men vad gäller kommerskollegiets prov är det mycket svårt att klara; även erfarna kontakttolkar som jobbat i åratal blir kuggade där. Om TS vare sig arbetat som tolk eller har tolkutbildning skulle jag tro att hennes möljighetar att redan idag klara provet är ganska begränsade.
(De flesta yrkesaktiva tolkar är ju inte heller auktoriserade.)
Asa, absolut är det så. Det är inget man bara traskar in och river av så är man autktoriserad tolk. Ts får väl börja med att kontakta en förmedling, göra deras interna prov osv, men för att få de bra jobben krävs ofta auktioriserade tolkar i första hand.
Är du arbetslös? Arbetsförmedlingen hade tolkutbildning. Kolla om de fortfarande har kvar den.
Katrinebergs folkhögskola har en töi utbildning för tolkar och den är på distans.
Värdefull utbildning