Inlägg från: Anonym (metodkapitel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Vad är meningen med alla dessa statistiska tester när jag ändå inte kan generalisera mitt resultat? Vad är syftet?
    Kan någon förklara det på ett enkelt sätt här utan att hänvisa till olika böcker?

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (docent) skrev 2014-05-04 16:59:19 följande:
    Examinatorn kan göra samma analys som du med den rådata du lämnar in och den metod du använt (som ska vara tillräckligt utförligt beskriven i metoddelen för att någon annan ska kunna göra exakt samma sak som du och få samma resultat). Då kan man slå fast om datan stämmer överens med uppsatsen, vad datan har för kvalitet, om det förefaller rimligt att få de resultaten du fått mot bakgrund av tidigare forskning (och där kan du räkna kallt med att examinatorn är betydligt mer insatt än du i vad som finns sedan tidigare) osv. 

Den som är disputerad vet också a) hur många enkäter man måste distribuera givet storleken på populationen man ska studera, och b) vad som är rimligt att få i svarsfrekvens på en sådan distribution. Skulle du komma dragande till mig med en uppsats där populationen är flera miljoner och du har skickat ut 500 enkäter så håller inte det. Skulle du påstå att du skickat ut en enkät till 160 personer och fått 150 svar så är det ganska lätt för mig att mistänka akademisk oärlighet. 

Du försöker lura någon som har en doktorsgrad utan att inse att du lurar dig själv.
    Jag har en webbenkät som kan besvaras av vem som helst. Hur vet jag då hur många som fått tillgång till den och låtit bli att svara? Hur stort är bortfallet?
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (docent) skrev 2014-05-04 17:02:43 följande:
    Att du ska demonstrera att du kan din vetenskapsteori, vetenskaplig metod och kan göra en vetenskaplig undersökning. Det är syftet med en uppsats. En uppsats är inget specialarbete som i grundskolan där syftet var att man skulle lära sig nåt om bäverns liv och leverne. Det är inte ämnet som är väsentligt i en uppsats, utan det vetenskapliga.
    Men om jag från början vet att resultaten inte går att generaliseras, varför ska jag utföra hypotesprövningar? Bara för att visa att jag kan?
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-04 17:10:22 följande:
    Det här är frågor som du måste vända dig till kurslitteraturen och din handledare för att få hjälp att besvara. Det är också en fråga om hur du designar din undersökning. Kanske rekommenderar din handledare dig att designa undersökningen så att du faktiskt vet hur många som har fått tillgång till den, och därmed också kan säga någonting om bortfallet.
    Jag frågade för ett tag sen men fick svaret att jag får göra som jag vill..
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-04 17:31:34 följande:
    Det låter oseriöst. Men vad säger kurslitteraturen då?
    Vi har ingen kurslitteratur. Jag har letat efter böcker på egen hand och där står det inget om just de sakerna som jag undrar (även om det finns en del annan information om webbenkäter).
  • Anonym (metodkapitel)

Jag har sett ibland att folk postar länkar till sina studentundersökningar här på FL. Då borde det fungera som metod? Eller så ljuger de om hur de har gjort inför handledare och opponenter?

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-05-04 18:28:51 följande:
    Som datainsamlingsmetod så fungerar en webenkät ja. men sen måste du ju analysera osv utifrån någon form av vetenskapsteori, gärna två.
    Jag menade om det funkar att bara dela en länk till en enkät t.ex. här på FL och sedan berätta om det i metodkapitlet. "Duger" det?
    Då kan jag inte säga något om bortfallet alls.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fiona M skrev 2014-05-04 18:38:31 följande:

Vad har ni använt för metoddelen av kursen, och vad har ni gått igenom?
    Vi hade ingen metoddel i denna kurs men vi hade förra terminen en kurs i vetenskaplig metod. Och då hade vi en bok om positivism och hermeneutik och 5 kapitel av Brymans Samhällsvetenskapliga metoder och det är allt vi har läst om metod.
  • Anonym (metodkapitel)

Lämnar man in rådatan som man själv skrivit i t.ex Excel eller själva enkäterna? Om det är en postenkät..

• Anonym (metodkapitel)

Ingen som vet?

• Anonym (metodkapitel)

Nej, jag har inte fått svar på mina frågor från handledaren. Ska nog endast köra med stapeldiagram.

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-13 08:59:29 följande:
    Har du genomfört din undersökning än?
    Nej
  • Anonym (metodkapitel)
    Fiona M skrev 2014-05-13 18:03:22 följande:
    Tror du att du hinner klart på 2 veckor?
    Japp.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-05-13 18:34:57 följande:
    vad grundar du det på?
    Vill du ha en motivering?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fiona M skrev 2014-05-13 18:47:32 följande:

Även om du fortfarande inte vet vad eller hur du ska göra..?
    Va?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-05-13 20:08:11 följande:
    ja.
    Det får du inte.
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-06-11 14:22:02 följande:
    Hur har det gått?
    Det gick bra. Nu är den inlämnad.
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-06-11 17:18:53 följande:

Skönt! Blev den godkänd och fick du stressa eller fick arbetet smidigt?
    Ingen stress alls, jag var klar några dagar innan sista inlämningsdagen.
    Vet inte om den blivit godkänd, väntar nu på resultatet...
    Hur blev det med din uppsats, blev den godkänd?
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-06-11 19:58:04 följande:

Den blev godkänd smile1.gif
    Grattis!!
    Fick ni era resultat så tidigt?? Vi måste vänta 3 veckor..
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-06-11 20:01:38 följande:

Tack smile1.gif
    Examinatorn hade ju läst genom den innan opponeringen. Han ville ha några små ändringar så när vi gjort det så gick det snabbt för honom att gå igenom den. smile1.gif
    Lämnade ni in uppsatsen före opponeringen?
    Det verkar ju skilja sig så mycket mellan olika skolor... Vissa personer här ifrågasatte t.ex. att vi inte skulle försvara våra uppsatser. Vi lämnade in 1 vecka efter slutseminariet och vi har fortfarande inte fått någon examinator..
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?