• fluu

Kan man "vägra" näringsdryck?

Hej!

Idag var vi till barnläkaren för att prata vidare om hur det går att försöka introducera ägg som min tvååring är allergisk mot(går dåligt). Läkaren var för sjuttioåttonde gången bekymrad över att dottern är liten och inte gått upp i vikt sedan han senast träffade henne för två månader sedan.
    Hon har alltid varit väldigt liten och låg länge 3-4 kurvor under normalkurvan på både längd och vikt. Nu har hon växt på sig lite sedan i höstas och ligger bara en kurva under och består av lite fett i alla fall;) Nu sedan senaste läkarbesöket hade hon som sagt inte gått upp(och inte heller ner som hon ofta gör) ett gram, men istället växt fyra cm på längden. Läkaren är bekymrad och vill sätta in näringsdrycker och skicka oss till dietisten för tredje gången. De andra gångerna vi varit där förstod varken vi eller dietisten vad det var bra för.

Vi har haft problem med press kring mat innan och vill inte sätta in näringsdrycker och hålla på och räkna kalorier. Vi blir stressade hela familjen då. Dottern äter som en häst, men går bara inte upp speciellt mycket i vikt. Precis som sin pappa och hans familj.
    Så kan man "vägra" att ta emot näringsdryck och bli skickad till dietisten igen utan att ses som en dålig förälder som vill svälta sitt barn?
    I höstas när vi var hos dietist senast tyckte hon ändå att dottern åt balanserat och bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?
  • Pjåsk

Men vaffan! Min dotter ligger fortfarande som snart 5 år låååångt under "normalkurvan". Ingen läkare har någonsin sagt att hon borde äta näringsdrycker, och då äter min dotter som en liten myra!! Jävla nys! Ditt barn är säkert alldeles perfekt och äter det han/hon behöver!

• fluu
    Pjåsk skrev 2014-04-24 20:03:33 följande:
    Men vaffan! Min dotter ligger fortfarande som snart 5 år låååångt under "normalkurvan". Ingen läkare har någonsin sagt att hon borde äta näringsdrycker, och då äter min dotter som en liten myra!! Jävla nys! Ditt barn är säkert alldeles perfekt och äter det han/hon behöver!
    Det är just den här läkaren som bekymrar sig så. BVC är bara orolig när hon har gått ner i vikt en längre tid och dietisten har aldrig varit orolig. Inte ens när ungen hade perioder när hon inte åt.

Dock fattar jag inte varför läkaren vill sätta in näringsdrycker och kaloriräkning NU när hon faktiskt för en gång skull växer. Att växa på längden borde väl också räknas? Hon ligger 1-2 kurvor under på vikten so what känner jag.
    Vill bara inte verka som en dålig förälder...
  • Lena

Det är viktigt längd och vikt följs åt. Varför inte ha näringsdryck istället för välling eller som dryck till mellanmålet.

• scanmia

Självklart kan du säga nej till näringsdryck. Informera din läkare om det bara så att han eller hon vet om det och kan föreslå alternativ eller bara ha det med i beräkningen. Icke-akut vård ska definitivt ha plats för en dialog om vilken behandling som är lämpligast. Be läkaren diskutera med dietisten direkt så att du slipper gå dit en tredje gång. Eller be att en annan läkare ska undersöka din dotter.

Tror du att läkaren överreagerar eller tror du att hen missar något? Svaret på den frågan bestämmer lite hur du vill gå vidare.

Nu går jag emot alla mina principer om att läsa ut för mycket från en ts, men att matintaget (som en häst) inte matchar tillväxten (för liten) är lite av en röd flagga...

• fluu
    Lena skrev 2014-04-24 20:11:10 följande:
    Det är viktigt längd och vikt följs åt. Varför inte ha näringsdryck istället för välling eller som dryck till mellanmålet.
    Hon dricker inte välling och har aldrig gjort. Hon följs noga av BVC och har alltid gjort. Hon är just fortfarande liten, men hyfsat normal och följer sin kurva bra. Jag vill inte blanda in någon som helst press kring maten om det inte är nödvändigt(vilket vi inte ser att det är) eftersom att då vet vi att hon inte äter. Jag vill inte behöva räkna kalorier eller tänka på näringsdrycker hit och dit för då vet jag att jag för över min oro på mitt barn som då låser sig.
    Hon äter som sagt som en häst bara man låter henne vara.
  • Lena

Du behöver inte räkna kalorier eller pressa om maten bara för du presenterar ett dryckesalternativ till?

• fluu
    scanmia skrev 2014-04-24 20:12:44 följande:
    Självklart kan du säga nej till näringsdryck. Informera din läkare om det bara så att han eller hon vet om det och kan föreslå alternativ eller bara ha det med i beräkningen. Icke-akut vård ska definitivt ha plats för en dialog om vilken behandling som är lämpligast. Be läkaren diskutera med dietisten direkt så att du slipper gå dit en tredje gång. Eller be att en annan läkare ska undersöka din dotter.

Tror du att läkaren överreagerar eller tror du att hen missar något? Svaret på den frågan bestämmer lite hur du vill gå vidare.

Nu går jag emot alla mina principer om att läsa ut för mycket från en ts, men att matintaget (som en häst) inte matchar tillväxten (för liten) är lite av en röd flagga...
    Läkaren skulle ringa vår dietist som jag antar inte kommer se nödvändigheten med näringsdryck eller besök hos henne. Dock är inte den här läkaren känd för att lyssna på andra...
    Jag vet inte riktigt varför läkaren bekymrar sig. Dottern är välutredd om man säger så. Hon har sina allergier och en hel massa annat har kollats eftersom hon för över ett år sedan var farligt smal. Det är bara just den här läkaren som känner oro.
    Jag vet att det är "konstigt" att hon inte går upp mer om man jämför med vad hon stoppar i sig, men kan det inte vara så enkelt att hon precis som sin pappa och hans familj har en sådan ämnesomsättning.
    Min sambo är liksom 25 år, äter för tre och väger ändå 59 kg till sina 184 cm. Jag tänker att dottern helt enkelt är likadan eftersom sköldkörtel och allt annat vi testat varit normalt.
  • fluu
    Lena skrev 2014-04-24 20:16:07 följande:
    Du behöver inte räkna kalorier eller pressa om maten bara för du presenterar ett dryckesalternativ till?
    Kaloriräkning gick hand i hand med drycken enligt läkarens ordination. Och sedan är det där med att jag vet att jag börjar oroa mig om någon annan gör det och då känner ungen av det och vägrar äta.
  • scanmia
    fluu skrev 2014-04-24 20:17:46 följande:
    Läkaren skulle ringa vår dietist som jag antar inte kommer se nödvändigheten med näringsdryck eller besök hos henne. Dock är inte den här läkaren känd för att lyssna på andra...
    Jag vet inte riktigt varför läkaren bekymrar sig. Dottern är välutredd om man säger så. Hon har sina allergier och en hel massa annat har kollats eftersom hon för över ett år sedan var farligt smal. Det är bara just den här läkaren som känner oro.
    Jag vet att det är "konstigt" att hon inte går upp mer om man jämför med vad hon stoppar i sig, men kan det inte vara så enkelt att hon precis som sin pappa och hans familj har en sådan ämnesomsättning.
    Min sambo är liksom 25 år, äter för tre och väger ändå 59 kg till sina 184 cm. Jag tänker att dottern helt enkelt är likadan eftersom sköldkörtel och allt annat vi testat varit normalt.
    Föreslå läkaren att ni avvaktar i x antal månader (välj det längsta du tror är lämpligt eller att läkaren går med på). Säg att ni vill köra på med att avdramatisera matsituationen, division of responsibility eller om det nu finns något annat ni vill använda er av. Det ger läkaren något att skriva i sin journal och ni kan ta en paus från varandra. 
  • Rocket Mania
    Pjåsk skrev 2014-04-24 20:03:33 följande:
    fluu skrev 2014-04-24 20:08:54 följande:
    Det är just den här läkaren som bekymrar sig så. BVC är bara orolig när hon har gått ner i vikt en längre tid och dietisten har aldrig varit orolig. Inte ens när ungen hade perioder när hon inte åt.

Dock fattar jag inte varför läkaren vill sätta in näringsdrycker och kaloriräkning NU när hon faktiskt för en gång skull växer. Att växa på längden borde väl också räknas? Hon ligger 1-2 kurvor under på vikten so what känner jag.
    Vill bara inte verka som en dålig förälder...
    Hur stora är era barn och hur gammal är ditt barn fluu?
Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?