• fluu

Kan man "vägra" näringsdryck?

Hej!

Idag var vi till barnläkaren för att prata vidare om hur det går att försöka introducera ägg som min tvååring är allergisk mot(går dåligt). Läkaren var för sjuttioåttonde gången bekymrad över att dottern är liten och inte gått upp i vikt sedan han senast träffade henne för två månader sedan.
    Hon har alltid varit väldigt liten och låg länge 3-4 kurvor under normalkurvan på både längd och vikt. Nu har hon växt på sig lite sedan i höstas och ligger bara en kurva under och består av lite fett i alla fall;) Nu sedan senaste läkarbesöket hade hon som sagt inte gått upp(och inte heller ner som hon ofta gör) ett gram, men istället växt fyra cm på längden. Läkaren är bekymrad och vill sätta in näringsdrycker och skicka oss till dietisten för tredje gången. De andra gångerna vi varit där förstod varken vi eller dietisten vad det var bra för.

Vi har haft problem med press kring mat innan och vill inte sätta in näringsdrycker och hålla på och räkna kalorier. Vi blir stressade hela familjen då. Dottern äter som en häst, men går bara inte upp speciellt mycket i vikt. Precis som sin pappa och hans familj.
    Så kan man "vägra" att ta emot näringsdryck och bli skickad till dietisten igen utan att ses som en dålig förälder som vill svälta sitt barn?
    I höstas när vi var hos dietist senast tyckte hon ändå att dottern åt balanserat och bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?
  • fluu
    LinneaJosie skrev 2014-04-24 21:40:05 följande:

Har fluu sagt att hon vill att dottern ska vara mager? Du kan såklart neka, och jag hade nog gjort det i din situation. Nu verkar ju vikten bra, och längd är väl den viktigaste tillväxtindikatorn? Om just den här läkaren tror att ert nekande innebär att ni är dåliga föräldrar så är det hans problem, känns det som
    Just den här läkaren verkar inte titta vidare på längden utan mest på vikten.
  • Arbetsvegan
    fluu skrev 2014-04-24 21:56:14 följande:

Fan vad less jag blir på korkskallar till läkare.  Byt läkare. Omedelbums.

Vi hade det motsatta problemet med ett barn som inte klarade av att äta. Grejen är att jag såg att det skett en rätt kraftig  viktminskning men i och med att barnet är av kraftsportartypen ser det välnärd ut alltför länge. Läkarens sa rent ut att barnet var löjligt och att vi inte kan slösa resurser på det för det finns minsann anorektiker som har problem "på riktigt".  Det var en sån otrolig kränkning... Jag bad att få näringsdrycker utskrivet (ensamstående och pluggade) men det var tvärnobben, barnet fick minsann sluta spela kräsen och äta mat som alla andra!

Det hela slutade med att jag köpte näringsdrycker själv(svindyrt) och sa att det var helt ok att låta bli att äta helt om barnet istället tog näringsdrycken. Det tog i alla fall bort den stress vi alla känt i familjen och säkert delorsak att det senare ordnade upp sig.

Sorry för OT men jag blir upprörd när speciellt läkare stirrar sig blinda på vikten och utseende. De om några borde fatta bättre...

Så länge som din dotter äter eller har problem med näringsupptaget finns det ingen vits med näringsdrycker. Hon lär väl fortsätta vara av den smalare typen, koppla av med att hon är som hon är och hon är bäst på att vara den hon är...

• fluu
    Arbetsvegan skrev 2014-04-24 22:37:06 följande:

Fan vad less jag blir på korkskallar till läkare.  Byt läkare. Omedelbums.

Vi hade det motsatta problemet med ett barn som inte klarade av att äta. Grejen är att jag såg att det skett en rätt kraftig  viktminskning men i och med att barnet är av kraftsportartypen ser det välnärd ut alltför länge. Läkarens sa rent ut att barnet var löjligt och att vi inte kan slösa resurser på det för det finns minsann anorektiker som har problem "på riktigt".  Det var en sån otrolig kränkning... Jag bad att få näringsdrycker utskrivet (ensamstående och pluggade) men det var tvärnobben, barnet fick minsann sluta spela kräsen och äta mat som alla andra!

Det hela slutade med att jag köpte näringsdrycker själv(svindyrt) och sa att det var helt ok att låta bli att äta helt om barnet istället tog näringsdrycken. Det tog i alla fall bort den stress vi alla känt i familjen och säkert delorsak att det senare ordnade upp sig.

Sorry för OT men jag blir upprörd när speciellt läkare stirrar sig blinda på vikten och utseende. De om några borde fatta bättre...

Så länge som din dotter äter eller har problem med näringsupptaget finns det ingen vits med näringsdrycker. Hon lär väl fortsätta vara av den smalare typen, koppla av med att hon är som hon är och hon är bäst på att vara den hon är...

Jorå, jag är lugn. Jag har fått lära mig det efter att hon alltid varit pluttig. Bvc reagerar oftast inte heller. På något vis känns det ändå som om man ska "lyda" läkaren(det kommer vi dock inte göra nu), en läkare ska ju kunna sin sak liksom.
  • Sweet Sofia
    Alpha skrev 2014-04-24 20:36:44 följande:
    Nu förutsätter jag vissa saker här men häng med..

Näringsdrycker är till för de som inte äter ordentligt och som inte får i sig tillräckligt med kalorier/dygn, inte de som har problem med växten - Det är två helt skiljda saker. En s.k. näringsdryck, Fortimel eller liknande är c:a 2-300 kcal i en 200 ml flaska beroende på typ, (det varierar -> Fortimel) Citerar deras egen hemsida:

"Är Fortimel lämpliga för barn?

Fortimel är i allmänhet inte lämpliga för barn under 3 år och bör användas med försiktighet hos barn i åldern 3 till 6 år. Nutricias näringsdrycker för barn, NutriniKid Smoothie och NutriniKid Multi Fibre, är speciellt utformade för små barn och är de kosttillägg som rekommenderas till barn från 1 år." VÄRT ATT NOTERA!! Länk i citat används enbart när barnet är undernärt eller riskerar undernäring! Jag skulle inte ta läkarens ord för sanning och istället följa dietistens råd. Varför? Läkaren vet inte vad han/hon snackar om! Vet jag det då? Ja! Faktiskt, den här gången gör jag det, i symbios med dietisten! Jag arbetar med personer som är nyoperarade, inte kan äta, som spyr och skiter hej vilt så fort de äter mat. Till dom ger jag näringsdrycker, ingen annan! För den som undrar så jobbar jag på kirurgavdelningen så ja, jag vet verkligen hur det funkar!

Att använda sig av näringsdryck för barn som inte växer är fail, fail... och sen lite fail! Valpen äter ju uppenbarligen. Problemet är mer grundläggande än vad läkaren tror sig veta. Han/hon skyfflar bara över problemet på någon annan, BYT LÄKARE!

Självklart kan ni neka näringsdrycker! Ni är föräldrar, ni känner ert barn, ni ser helheten! Ni har företräde och ska inte acceptera första bästa råd, inklusive mitt - Skaffa er kunskap och fakta, ställ sen ansvariga mot väggen om det nu är ett så stort problem som de påstår? Dietisten säger att det inte är det och ni själva upplever det inte som något konstigt baserat på arv och förutsättningar?

Ärligt - Så länge barnet mår bra och ni inte märker något konstigt, lägg inte ner tid och energi på det!

Det är väl pga ts dotter inte går upp o vikt men ändå växerxsom läkare vill ordinera näringsdrycker och det är absolut en bra tanke!

Vad jobbar du med?
  • fluu
    Sweet Sofia skrev 2014-04-25 01:31:57 följande:

Det är väl pga ts dotter inte går upp o vikt men ändå växerxsom läkare vill ordinera näringsdrycker och det är absolut en bra tanke!

Vad jobbar du med?
    Fast nu går hon ju upp i vikt. Bara väldigt sakta. Och ibland går hon ner, också sakta. Och ibland står hon still. Det funkar ändå.
  • fluu

Tror ni inte att det damp ner en remiss till (en annan än vår vanliga) dietisten i brevlådan idag? Men jag ringde vår bvc-sköterska för att bolla lite tankar(sköterskan fattar inte vad läkaren pysslar med) och hon skulle ringa dietisten och höra vad hen tänker och om vi helt enkelt ska skita i att gå dit.

• Ebba 27 juli

Klart man kan vägra näringsdryck utan att vara en dålig förälder! Gå på din magkänsla eller gör nytt besök hos dietisten och berätta hur du känner. Vår dotter är liten och föddes tillväxthämmande.idag snart fyra år och väger ca11 kg och är knappt 90 cm lång! Hon har ätit näringsdrycker sedan hon var knappt ett år. Vet inte om det varit bra eller dåligt eller hur hennes viktkurva sett ut om hon inte fått det. Men för oss tog det bort en del stress kring maten då hon alltid ätit extremt lite och varit mycket sjuk haft lätt för att kräkas. Men som sagt lita på din magkänsla... Lycka till!

• fluu
    Ebba 27 juli skrev 2014-05-01 20:54:24 följande:
    Klart man kan vägra näringsdryck utan att vara en dålig förälder! Gå på din magkänsla eller gör nytt besök hos dietisten och berätta hur du känner. Vår dotter är liten och föddes tillväxthämmande.idag snart fyra år och väger ca11 kg och är knappt 90 cm lång! Hon har ätit näringsdrycker sedan hon var knappt ett år. Vet inte om det varit bra eller dåligt eller hur hennes viktkurva sett ut om hon inte fått det. Men för oss tog det bort en del stress kring maten då hon alltid ätit extremt lite och varit mycket sjuk haft lätt för att kräkas. Men som sagt lita på din magkänsla... Lycka till!
    Vi tänker inte ta emot näringsdryck som det ser ut nu. Får se hur det blir med dietisten som läkaren vill att vi ska gå till. BVC-sköterskan ska först snacka med läkaren och fråga lite närmare vad han pysslar med...
  • Biffus
    fluu skrev 2014-04-24 21:56:14 följande:
    Byt läkare! Jag har också haft flera läkare som stirrar sig blint på vikt. De har till och med försökt reglera min vikt genom att skriva ut för lite sköldkörtelhormon (jag har fel på sköldkörteln). Det finns sjuka läkare.
  • Sweet Sofia
    Biffus skrev 2014-05-29 08:18:03 följande:
    Byt läkare! Jag har också haft flera läkare som stirrar sig blint på vikt. De har till och med försökt reglera min vikt genom att skriva ut för lite sköldkörtelhormon (jag har fel på sköldkörteln). Det finns sjuka läkare.

Är du överviktig?
Svar på tråden Kan man "vägra" näringsdryck?