• Tainted

Logiktest, jag ser inte sambandet!

Ska göra ett "simpelt test" online och en del i detta är att kunna kartlägga ens logiska förmåga. Har klurat och klurat på denna uppgiften men poletten ramlar inte riktigt ned för mig.. :)

Uppgiften är att välja vilken operatör (alltså vilken sifferfrekvens av de 3 till höger) som passar ihop med symbolernas i rutan med frågetecknet.

Någon som kan hjälpa mig med hur man ska tänka?

• Svar på tråden Logiktest, jag ser inte sambandet!
  • Solskensöga

3241 Ta figuren på plats 3 först (grön cirkel) Ta figuren på plats 2 och sätt som nummer 2 Ta figuren från plats 4 (den blå) och placera på plats tre Ta slutligen figuren från plats 1 och placera på plats fyra

• MissDecibel

Titta på figurerna i nedre raden på de tre rutorna så ser du vilken figur som står för vilken siffra.

• septemberbarn08
    septemberbarn08 skrev 2014-04-24 22:31:49 följande:
    Rätt svar bör vara alternativ 1

Eller "bör" förresten. Tittar lite till och inser att kanske inte ändå:P

Har alltid haft lätt för liknande i mensa-tester men klockan halv elva på kvällen är väl hjärnan inte så pigg;)
  • Solskensöga

Alltså siffrorna anger vilken av figurerna från den övre raden du ska ta. 3241 = ta först den tredje, sen den andra, sen den fjärde, sen den första för att få det nya mönstret.

• septemberbarn08
    MissDecibel skrev 2014-04-24 22:35:26 följande:
    Titta på figurerna i nedre raden på de tre rutorna så ser du vilken figur som står för vilken siffra.

Jag tänkte exakt likadant och då fick jag det till alternativ ett. Men det stämmer bara på de två första siffrorna
  • sär skriven

Jag vill ha det rätta svaret till 2314 men det alternativet finns ju inte. Irriterande!

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Aluni

Nr 3.siffror i mitten visar vilken av figurer där upp ska vara där nere. 1 betyder första figuren, så blå. 2 betyder andra och så vidare. Bara tredje svar börjar med 3.

Svar på tråden Logiktest, jag ser inte sambandet!