• Tainted

Logiktest, jag ser inte sambandet!

Ska göra ett "simpelt test" online och en del i detta är att kunna kartlägga ens logiska förmåga. Har klurat och klurat på denna uppgiften men poletten ramlar inte riktigt ned för mig.. :)

Uppgiften är att välja vilken operatör (alltså vilken sifferfrekvens av de 3 till höger) som passar ihop med symbolernas i rutan med frågetecknet.

Någon som kan hjälpa mig med hur man ska tänka?

• Svar på tråden Logiktest, jag ser inte sambandet!
  • Tainted
    Solskensöga skrev 2014-04-24 22:38:28 följande:
    Alltså siffrorna anger vilken av figurerna från den övre raden du ska ta. 3241 = ta först den tredje, sen den andra, sen den fjärde, sen den första för att få det nya mönstret.

detta verkar mest logiskt.. men vad är de nedre raderna då till för?
  • Ellie
    Tainted skrev 2014-04-24 22:42:53 följande:

detta verkar mest logiskt.. men vad är de nedre raderna då till för?
    De visar resultatet efter att du plockat de från övre raden i den ordningen.

Dvs:
    Figurerna i översta raden kan numreras 1,2,3,4 räknat från vänster.
    Siffrorna mellan raderna berättar i vilken ordning du skall välja symbolerna i översta raden.
    Den nedersta raden visar resultatet efter att du sorterat symbolerna i en ny ordning.

Om du tittar på första exemplet med "2341" så säger siffrorna:
    "tag först symbol nummer 2 (grön cirkel), sedan symbol nummer 3 (gul triangel), sedan nummer 4 (röd fyrkant), och sist nummer 1 (blått plus)."
    De hamnar alltså i ordningen: grön, gul, röd, blå... precis som nedersta raden visar.
  • Lindsey Egot the only one
    Tainted skrev 2014-04-24 22:28:04 följande:

Ska göra ett "simpelt test" online och en del i detta är att kunna kartlägga ens logiska förmåga. Har klurat och klurat på denna uppgiften men poletten ramlar inte riktigt ned för mig.. :)

Uppgiften är att välja vilken operatör (alltså vilken sifferfrekvens av de 3 till höger) som passar ihop med symbolernas i rutan med frågetecknet.

Någon som kan hjälpa mig med hur man ska tänka?

Rätt svar är 2314

1=blå

2=grön

3=gul

4=röd
  • sär skriven
    Ellie skrev 2014-04-24 22:44:43 följande:
    De visar resultatet efter att du plockat de från övre raden i den ordningen.

Dvs:
    Figurerna i översta raden kan numreras 1,2,3,4 räknat från vänster.
    Siffrorna mellan raderna berättar i vilken ordning du skall välja symbolerna i översta raden.
    Den nedersta raden visar resultatet efter att du sorterat symbolerna i en ny ordning.

Om du tittar på första exemplet med "2341" så säger siffrorna:
    "tag först symbol nummer 2 (grön cirkel), sedan symbol nummer 3 (gul triangel), sedan nummer 4 (röd fyrkant), och sist nummer 1 (blått plus)."
    De hamnar alltså i ordningen: grön, gul, röd, blå... precis som nedersta raden visar.
    JA! Tack! En sak mindre att ligga sömnlös över.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ellie
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 22:45:56 följande:
    Rätt svar är 2314

1=blå
    2=grön
    3=gul
    4=röd
    Detta stämmer bara i de 3 exemplen till vänster.
    I den riktiga övningen, till höger, har man ändrat ordningen i översta raden, så då är:

1= röd
    2= gul
    3= grön
    4= blå

Rätt svar är alltså 3241 (=nedersta raden: grön, gul, blå, röd)
  • sportpappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 22:45:56 följande:
    Rätt svar är 2314

1=blå
    2=grön
    3=gul
    4=röd
    Svaret 2314 går bort direkt eftersom det inte ens är ett möjligt alternativ.

Rätt svar är som sagt 3241.
  • MissDecibel

Var lite snabb när jag svarade sorry. Missade att den övre raden inte såg lika dan ut. Utgick bara från de till vänster.

• Rasputin

imgur.com/oI1jQmp
    Där har du rätt svar med förklaring.

Siffrorna säger vilken figur det är i serien, där 1=figur 1 , 2=figur 2 , 3=figur 3 , 4=figur 4. Talserien som står mellan figurserierna säger i vilken ordning figurerna skall omkastas. Siffrorna har alltså inget med färgen att göra.

• evelinasaga
    Ser att frågan är gammal och förhoppningsvis har du löst det :) Kan inte låta bli att svara ändå, speciellt eftersom ingen annan har svarat :)

Figurerna på översta raden är tilldelade siffra 1-4 efter den ordning de kommer i.
    I alla tre exempel kommer figurerna i samma ordning så de har samma siffra tilldelad: 1 = blått plus, 2 = grön cirkel, 3 = gul triangel, 4 = röd romb

På andra raden kan du tänka att du genom siffror ges instruktion för hur du ska placera figurerna i den nedersta raden.

Figur Exempel 1: 2341 -->  
    grön cirkel, gul triangel, röd romb, blått plus
    Figur Exempel 2 4321 --> röd romb, gul triangel, grön cirkel, blått plus
    Figur Exempel 3: 3241 --> gul triangel, grön cirkel, röd romb, blått plus

Figuren med frågetecknet:
    Översta raden: 1 = röd romb, 2 = gul triangel, 3 = grön cirkel, 4 = blått plus
    Nedersta raden: Grön cirkel, gul triangel, blått plus, röd romb --> 3,2,4,1

Sifferkombinationen för figuren med frågetecken blir alltså 3241
    Hoppas det gick att följa med i min tankegång :) 

Allt gott,
    Evelina

• evelinasaga

Amen var inte inloggad så såg bra en fråga och inga svar, massa annat folk som svara ju. haha aja. 
    /evelina

Svar på tråden Logiktest, jag ser inte sambandet!