Ni som lyckats efter x antal missfall
Hej! Jag fick en dotter för sju år sedan, sen, under fyra års tid fyra missfall (hann med fyra Ivf/FET under de 1,5 sista åren, då det efter de två första missfallen inte blev några graviditeter heller. Två av dessa blev också mf). Efter tredje mf utreddes vi men man hittade inte något. Jag läste någonstans att det allra viktigaste är att inte sluta försöka, så jag fokuserade på det när det var som tyngst. Men jag ska erkänna att efter fjärde missfallet i augusti förra året började jag läsa på om adoptioner. Vi hade inga mediciner förutom progesteronstöd under denna tid, men det hjälpte inte heller. Vi satte in ett fruset ägg från ivf:en i oktober, som inte blev något. Månaden efter det, november, var jag hemskt stressad. Mycket på jobbet, planerad resa till svärföräldrarna i december som bor utomlands (lång flygresa), trött på försöka-få-barn-stressen. I december kom mensen trodde jag, men den gick tillbaka igen, och kom aldrig igång ordentligt. Jag var gravid, visade det sig, naturligt. Och idag är jag i v 27. För att vara ärlig så tror jag att det bara var slumpmässigt att det lyckades, att det var ett bra ägg. Inget annat. Och att vi inte slutade försöka.
Jag mailade Lennart Blomqvist (Södra Älvsborgs sjukhus) efter missfallet i augusti, som forskar om upprepade missfall och bad att få vara med i hans studie, för att nästa missfall åtminstone skulle bidra till forskningsresultat. Jag visste redan att man preliminärt inte kunnat visa på några samband mellan medicineringen (trombyl/placebo) och lyckad graviditet. Men överlag gick det bra för båda kontrollgrupp och medicinerad grupp (omhändertagandeeffekten). Och ibland måste man bara göra något, det skadade ju inte. Jag är med i studien nu, och äter trombyl/placebo, men jag tror inte att det är därför graviditeten gått vägen. Jag tror iofs på omhändertagandefaktorn, men den hade jag ju innan ändå, i och med ivf:erna, där man får tidiga ultraljud och uppföljning. Utan jag tror att trots all stress, trötthet, depp och höstmörker, så råkade det komma ett bra ägg.
Hoppas det löser sig för er snart! Det är kanske inget superråd, men oavsett om man hittar en anledning till missfallen eller provar nya metoder och mediciner eller akupunktur eller vitaminer, så är det nog viktigt att inte ge upp, och våga försöka igen. Många verkar faktiskt lyckas till slut (jag har googlat mycket under de här åren..). Håller tummarna för er med!!