• Iza

Ni som lyckats efter x antal missfall

Hej! Jag börjar känna mig uppgiven.. Har gått igenom 3 missfall och genomgått utredning som inte visar ngt fel på vare sig mig eller maken. Det har ungefär tagit ett halvår varje gång innan vi blir gravida förutom första då det gick direkt. Det är psykiskt jobbigt för oss båda och det börjar tära på relationen, framförallt sexlivet. Som så många andra här inne skrivit så tror inte svenska läkare på det här med immunologiska orsaker. Jag är dock nyfiken på att veta mer om detta, har läst olika trådar här inne samt på fertilitetguiden. Jag har dock bara läst om en kvinna här inne som faktist haft en lyckad graviditet efter hjälp från utländska läkare med mediciner mot ett för starkt immunförsvar. Jag är jätte nyfiken på att höra om det finns andra som faktist fått hjälp av dessa läkare i Aten eller London? Eller ni som helt enkelt till slut lyckats utan att få hjälp utomlands? Jätte tacksam för svar och berättelser, behöver lite solskenshistorier! Det är som att jag befunnit mig i en mardröm senaste åren, en mardröm son aldrig verkar ta slut. Först kämpar man för att få till en graviditet, när man väl uppnår det får man bakslag efter bakslag.. Igår var vi och pratade med en ivf läkare, men nej dom vill ju inte hjälpa oss eftersom vi faktist kan bli gravida. Man står helt utanför systemet när man drabbad av detta :(

• Svar på tråden Ni som lyckats efter x antal missfall
  • che71

Hej!
    Det är många som blivit hjälpta av Dr D i Aten, speciellt vi med upprepade missfall.
    Jag har haft 6 missfall o är nu i v 38 Glad med behandling via Aten.
    Förra graviditeten var också med sådan behandling men den var ofostrig så det blev också missfall.
    Jag har åldern emot mig också men alla ägg kan ju inte vara så dåliga eftersom vi blir gravida.
    Är så lycklig att det till slut blev vår tur!

Känner igen mig i det du skriver, ingen läkare här verkar särskilt intresserad av just upprepade missfall.
    Vad man själv kan göra så länge, innan man åker till Aten, är att ta 1/3 tablett barnalbyl, fiskolja o tomatjuice.
    Men det vet du säkert. Fertilitetsguiden är jättebra o läs gärna "Is your body babyfriendly?".
    Har ni fått en missfallsutredning nu efter 3 missfall?

• Iza

Tack för ditt svar, och grattis till graviditeten! vad är det för mediciner du fått? Prednisolon? Det är inga risker för barnet att äta sånn medicin? Det är det enda jag är tvekan till. Har du nån kontakt/hemsida till den läkare du gick till i Aten? Ja precis vi har gjort en fullständig missfallsutredning redan efter andra, vid tredje grav fick jag progesteron och trombyl, som tyvärr inte hjälpte.. Tomatjuice och fiskolja har jag inte hört om! Vad har det gör funktion? Verkligen jättekul att höra att du kommit så långt i graviditeten!

• che71
    Iza skrev 2014-04-25 21:47:55 följande:
    Tack för ditt svar, och grattis till graviditeten! smile1.gif vad är det för mediciner du fått? Prednisolon? Det är inga risker för barnet att äta sånn medicin? Det är det enda jag är tvekan till. Har du nån kontakt/hemsida till den läkare du gick till i Aten? Ja precis vi har gjort en fullständig missfallsutredning redan efter andra, vid tredje grav fick jag progesteron och trombyl, som tyvärr inte hjälpte.. Tomatjuice och fiskolja har jag inte hört om! Vad har det gör funktion? Verkligen jättekul att höra att du kommit så långt i graviditeten!
    kolla i Atentråden, där finns all information
    Jag hade Intralipiddropp, prednisolon 10 mg (vanligt utomlands) o Fragmin o babyaspirine
    fiskolja är omega 3 o alltid bra o tomatjuice läste jag i Beer boken kan ev sänka TNF som jag hade skyhögt!
  • arasall

Hej! Jag fick en dotter för sju år sedan, sen, under fyra års tid fyra missfall (hann med fyra Ivf/FET under de 1,5 sista åren, då det efter de två första missfallen inte blev några graviditeter heller. Två av dessa blev också mf). Efter tredje mf utreddes vi men man hittade inte något. Jag läste någonstans att det allra viktigaste är att inte sluta försöka, så jag fokuserade på det när det var som tyngst. Men jag ska erkänna att efter fjärde missfallet i augusti förra året började jag läsa på om adoptioner. Vi hade inga mediciner förutom progesteronstöd under denna tid, men det hjälpte inte heller. Vi satte in ett fruset ägg från ivf:en i oktober, som inte blev något. Månaden efter det, november, var jag hemskt stressad. Mycket på jobbet, planerad resa till svärföräldrarna i december som bor utomlands (lång flygresa), trött på försöka-få-barn-stressen. I december kom mensen trodde jag, men den gick tillbaka igen, och kom aldrig igång ordentligt. Jag var gravid, visade det sig, naturligt. Och idag är jag i v 27. För att vara ärlig så tror jag att det bara var slumpmässigt att det lyckades, att det var ett bra ägg. Inget annat. Och att vi inte slutade försöka.

Jag mailade Lennart Blomqvist (Södra Älvsborgs sjukhus) efter missfallet i augusti, som forskar om upprepade missfall och bad att få vara med i hans studie, för att nästa missfall åtminstone skulle bidra till forskningsresultat. Jag visste redan att man preliminärt inte kunnat visa på några samband mellan medicineringen (trombyl/placebo) och lyckad graviditet. Men överlag gick det bra för båda kontrollgrupp och medicinerad grupp (omhändertagandeeffekten). Och ibland måste man bara göra något, det skadade ju inte. Jag är med i studien nu, och äter trombyl/placebo, men jag tror inte att det är därför graviditeten gått vägen. Jag tror iofs på omhändertagandefaktorn, men den hade jag ju innan ändå, i och med ivf:erna, där man får tidiga ultraljud och uppföljning. Utan jag tror att trots all stress, trötthet, depp och höstmörker, så råkade det komma ett bra ägg.

Hoppas det löser sig för er snart! Det är kanske inget superråd, men oavsett om man hittar en anledning till missfallen eller provar nya metoder och mediciner eller akupunktur eller vitaminer, så är det nog viktigt att inte ge upp, och våga försöka igen. Många verkar faktiskt lyckas till slut (jag har googlat mycket under de här åren..). Håller tummarna för er med!!

• Tiger grr

Vet hur det känns! Vi gick igenom 5 missfall och ett MA under 2012-2013. Har gjort fertilitetsutredning men inga fel kunde hittas. Har även fått testa en del mediciner, men fick missfall ändå. Det går inte att beskriva känslan av att upprepade ggr inte kunna få behålla en graviditet och allt jobbigt kring det.

Nu är jag gravid i vecka 37 och allt ser ut att gå bra. Inga mediciner eller annan hjälp, en spontan graviditet. :)

Hoppas ni lyckas snart också!

• Iza

Jätte kul att få höra om er, det ger mig hopp! Arasall, jag har också vart inne på det, att frågan är om medicinerna hjälper, men bara att det får en att hålla hoppet uppe och tro att denna gång går det vägen, gör att man åtminstone psykiskt orkar. Har också hört att omhändertagandet faktorn ska hjälpa, kommer få täta uppföljningar vid nästa graviditet. Tiger, tack så mkt ! Ja ja håller tummarna för att det blir fjärde gången gillt för oss! Grattis till din graviditet! Har nån av er testat rosenrot föresten? Det sägs vara antiinflammatorisk och immunstimulerande. Som sagt kanske som andra mediciner varken gör till eller från men om det är ofarligt kan man ju testa. :)

• che71

Vill bara tillägga att OM det är immunförsvaret som är aggressivt o orsakar missfallen så "triggar" man det än värre varje gång man blir gravid ...genom att följa svenska läkares råd "att bara fortsätta försöka"....alltså om man inte får rätt behandling. ..tex en tjej i Atentråden som hade 9 missfall men med samma behandling som jag har lyckades hon få barn! !

• Aawsome

Fick två snabba mf i 2013 men vi har provat nu i 8 månader utan resultat. Blivit rekommenderad att ta progesteron och har gjort det till för 2 månader sedan men sen tog motivationen slut. Slutade samtidigt med folat. Började kissa på sticka i april och tror vi möjligen prickade in rätt, får veta om ett par dagar om testen visar positivt. Men här är cluet.. Om jag är gravid så måste jag ta bamyl, jag har problem med ämnesomsättningen men inte tillräckligt dåliga börsen till att dem vill medicinera mig.. I tillägg så glömde de sätta spruta vid begge mf, eftersom jag är Rh-och min sambo Rh+ . Mf var i vecka 12 men fostret hadde døtt i v6 och mf 2 var i v6.. Så inte nog med stress om at bli gravid så går tankarna till om jag blivit gravid, kommer barnet få skader pga blodtypen och/eller ämnesomsättningen? Får den skader av bamylen? Jag är 40 och stressen med vilka komplikationer det kan ge.. Undrar bara om någon känner igen sig och fått en "Happy Ending"?

• che71

Vår flicka föddes i fredags. Lycka!!

Äntligen efter 6 missfall o nästan 4 års försök.

Ge inte upp!

• taiträ

Hej, jag har 5 missfall i bagaget. Inga fel hittades vid alla undersökningar som gjorts under de år vi försökt. I början blev jag gravid relativt fort (ca 1ggr/halvår) men mot slutet så tog det upp mot ett år för de två sista graviditeterna/missfallen och vi började bli rätt desperata. Vi hade redan efter det tredje tänkt på om IVF skulle vara till någon hjälp men vår läkare sa att det inte skulle hjälpa oss alls och det var ingen idé. Fastän vi sa att vi gärna kunde betala det själva så sa han att vi nog aldrig skulle bli gravida med vårt egna barn och IVF inte var ett alternativ. Dumma som vi var lyssnade vi på honom.

Efter det femte, och på en annan klinik, så blev vi uppsatta på IVF-listan för att åtminstone få in fler försök på kortare tid så att säga. Det gick rätt fort att komma fram, speciellt efter det att vi ringt och meddelat att vi kunde ta återbudstider och även göra det på annan klinik än i landstinget.

Vi blev gravida på första försöket och jag är nu i v28. Det är en livlig kille i magen och än så länge ser att bra ut. Ingen annan medicin utom den som ingår i en vanlig IVF har jag tagit.

Mitt råd är att har man möjlighet så testa IVF privat iaf även fast de säger att det inte hjälper. Vem vet, vi lyckades (än så länge) och det kanske ni oxå kan!

Ge aldrig upp!

Hoppas ur botten av mitt hjärta att det går vägen för Er! <3

Svar på tråden Ni som lyckats efter x antal missfall