• Anonym (...)

Boende vid separation

Forskning visar att barn under två år inte ska ha växelvis boende. Det är bättre barnet bor på ett ställe men att den andra träffar barnet regelbundet på annat sätt. Det har inget att göra med hur föräldrarna gör utan det är själva separationerna. De förstår inte att den andra kommer tillbaka om detät llängre avbrott än en dag. Återkommer med namn på källa.

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2014-04-27 09:24:30 följande:
    Forskning visar att barn under två år inte ska ha växelvis boende. Det är bättre barnet bor på ett ställe men att den andra träffar barnet regelbundet på annat sätt. Det har inget att göra med hur föräldrarna gör utan det är själva separationerna. De förstår inte att den andra kommer tillbaka om detät llängre avbrott än en dag. Återkommer med namn på källa.
    Det var vad jag fick lära mig av läraren och forskaren Pia Risholm Mothander vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet. Hon forskar framför allt i anknytningsfrågor. H8him, det var visserligen 10 år sen så om Socialstyrelsen nu rekommenderar annat länka då den forskningen. Men under två år så har ju barnet inte den förmågan till tidsuppfattning att förstå att man kommer tillbaka om det tar längre än en dag så tycker det är konstigt om det ändrats.
  • Anonym (...)
    h8him skrev 2014-04-27 09:26:43 följande:
    Vilken forskning visar det? Socialstyrelsen har dragit tillbaka sina tidigare rekommenationer eftersom man har sett motsatsen till det du påstår, nämligen att växelvis boende funkar bra även för mindre barn. Men det hänger på föräldrarnas samarbete och vilja att avläsa barnens skiftande behov.

Se mitt förra svar
  • Anonym (...)
    h8him skrev 2014-04-27 10:29:47 följande:
    Tror det var bl.a 97. Sök annars på "små barn".

Det jag hittade var att det stod att riktigt små barn, upp till ett år mår bäst av att bo hos en förälder. Var det det du menade?

Det behöver ju inte innebära att det inte spelar någon roll om det har växelvist boende från ett år eller inte. Tror nog på Risholms tidigare forskning att barn upp till två år mår bäst av att slippa växelvist boende. Kanske kan barnet bo en natt i veckan hos den andra från 1,5 års ålder  och så träffa den andra några gånger till fast bo hos den ena.Men inte hatta fram och tillbaka...

Annars visade Risholms forskning att växelvist boende var det bästa men först från ca två år...

Det stod på ett annat ställe att Socialstyrelsen inte kan dra en helt slutsats om vilket boende som är bäst för vilket barn. Det beror mycket på situationen.
  • Anonym (...)
    h8him skrev 2014-04-27 10:53:27 följande:
    Du missade detta alltså?
    "När det gäller små barn är det också rimligt att anta att korta och täta byten är bättre än att barnet växlar mellan föräldrarna under längre perioder. Förhoppningsvis ökar möjligheten att föräldrarna kan komma fram till en god lösning för barnet om de kan känna sig trygga med att chansen till en djup och nära relation med barnet på sikt inte är beroende av att de delar allting lika från första början."

Ja, det missade jag just nu men ja, det visste jag från början. Man ska inte ha veckolånga byten för barn som är två år utan täta byten. Fast nu pratade vi ju om de överhuvudtaget ska bo växelvist när de är under två år...
  • Anonym (...)
    h8him skrev 2014-04-27 11:02:50 följande:
    Ja och Socialstyrelsen säger varken bu eller bä om det utan det hänger på föräldrarna och barnet. :)
    Så uppfattade jag det också...att Socialstyrelsen inte säger vad som är bäst mellan ett och två. Men om man ser på hur forskningen säger att barn mellan ett och två kan förstå detta med separationer och att man kommer tillbaka så tror inte jag på det under två år.
Svar på tråden Boende vid separation