• my2girls

Desperat efter hjälp! Pollenallergi

Hej!

Jag känner mig desperat, på riktigt. Min dotter på 7 år är SÅ allergisk mot Björkpollen, så illa att vi suttit hemma i 10 dagar nu. Hon har inte kunnat gå till skolan och jag klättrar på väggarna. Hon har fått ögondroppar utskrivna samt Aerius munsönderfallande tablett, dessa hjälper i max 2-3 timmar sen är det kört igen. Jag har även testa att ge henne Cetirizin men det är samma visa med den. Det känns inte rimligt att hålla stackaren instängd till Juni... :(

Finns det någon som faktiskt har hittat något som fungerar mot björkpollen?!

• Svar på tråden Desperat efter hjälp! Pollenallergi
  • Linda 237

Jag tänkte bara ge dig några till tips som funkar på mig. Är det ögonen eller näsan som är värst? Duscha och tvätta håret direkt när ni kommer in utifrån och varje kväll. Ta allergimedicinen sent på kvällen, även nässpray mot allergi och ögondroppAr. Om hon går med på det så prova att skölja näsan med nässköljare som finns på Apoteket. Få henne att använda solglasögon ute, speciellt när hon tex cyklar. Sen måste man komma ihåg att detta måste upprepas hela tiden för att hålla allergin i schack. Det räcker inte att göra det en dag och sen strunta när det blir bättre utan det gäller att konstant förebygga och ligga steget före hela tiden.

• Aniiee

Och byt kläder, även om de inte är smutsiga. Och vädra inte sängkläder...... Och om hon är trött (av pollen eller av mediciner) så ge henne apelsinjuice. "Energikick direkt in i hjärnan" som lillungen säger....

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Linda 237

Kom på en till sak. Det finns luftrenare. Köpte en sån för många är sedan när det vAr värre med min allergi. Sen kan ni ju alltid prova Att ta bort vissa födoämnen som korsar med björkpollen.

• my2girls
    Linda 237 skrev 2014-04-26 19:41:04 följande:
    Jag tänkte bara ge dig några till tips som funkar på mig. Är det ögonen eller näsan som är värst? Duscha och tvätta håret direkt när ni kommer in utifrån och varje kväll. Ta allergimedicinen sent på kvällen, även nässpray mot allergi och ögondroppAr. Om hon går med på det så prova att skölja näsan med nässköljare som finns på Apoteket. Få henne att använda solglasögon ute, speciellt när hon tex cyklar. Sen måste man komma ihåg att detta måste upprepas hela tiden för att hålla allergin i schack. Det räcker inte att göra det en dag och sen strunta när det blir bättre utan det gäller att konstant förebygga och ligga steget före hela tiden.
    Tack Linda 237

Det är ögonen som är värst (sen är det näsa osv). Problemet är att det funkade så bra med ögondropparna tills hon tog de när ögonen va röda och då sved det, nu vägrar hon ta dom alls. Jag förklarar, precis som du nämner att vi måste förebygga och ta tablett + droppar INNAN det bryter ut. Håret och kläderna har jag också tänkt på med inte varit så konsekvent med som jag borde. Är själv allergiker så lite koll har jag ändå, äger en sån nässkölj men kan inte tänka mig henne klara av den..tyvärr.

Hur fungerar det med allergitabletten om man tar den sent på kvällen, hjälper den hela dagen efter då med?

Vi går ju knappt ut alls nu, känns som ett fängelse...tycker synd om henne verkligen

• Kasperina

Jag får ögondroppar och nässpray, men hon kanske är för liten för det. Har ni en riktig allergiläkare? Om inte tycker jag att ni ska skaffa det. De vet vad som finns

• my2girls
    Aniiee skrev 2014-04-26 19:48:10 följande:
    Och byt kläder, även om de inte är smutsiga. Och vädra inte sängkläder...... Och om hon är trött (av pollen eller av mediciner) så ge henne apelsinjuice. "Energikick direkt in i hjärnan" som lillungen säger....
  • my2girls
    Kasperina skrev 2014-04-26 19:53:45 följande:
    Jag får ögondroppar och nässpray, men hon kanske är för liten för det. Har ni en riktig allergiläkare? Om inte tycker jag att ni ska skaffa det. De vet vad som finns
    Vi har ingen riktig allergiläkare, och det måste jag söka upp verkligen! Har varit hos allmänläkare 3 ggr med henne och det enda dom gör är att skriva ut tabletter jag nämner, jag är ingen expert på antihistaminpreparat för barn liksom! Vill ju att dom ska veta och ge råd..inte tvärtom
  • Kasperina

Det brukar finnas på större sjukhus och privata mottagningar, ring på måndag. Det FINNS hjälp att få

• L i n n

Jag har en son som har precis likadant!

Han äter Aerius (munsönderfallande) en gång om dagen.

Har inhalerar Buventol och Giona (får astma i samband med pollen) två gånger om dagen.

Han har Rhinocort nässpray 2x2 gånger om dagen.

Och så har vi Emedin (tror de hette så) ögondroppar som är receptbelagda.

ÄNDÅ får vi komplettera med Livostine ögondroppar ungefär två gånger om dagen, han har mest besvär i ögonen.

Och fastän vi tar allt detta så vaknar han mitt i natten av röda, irriterande och onda ögon!

:(

• Lilje

Min mamma brukade lägga tvättdukar i kokt kallt vatten, och sen lägga över ögonen på mig när det var som värst, det fick ner svullnaden och det kliade inte lika mycket.  Ska ni vädra kan du göra det med våta gardiner framför fönstret, det fångar upp pollenet.

Svar på tråden Desperat efter hjälp! Pollenallergi