• my2girls

Desperat efter hjälp! Pollenallergi

Hej!

Jag känner mig desperat, på riktigt. Min dotter på 7 år är SÅ allergisk mot Björkpollen, så illa att vi suttit hemma i 10 dagar nu. Hon har inte kunnat gå till skolan och jag klättrar på väggarna. Hon har fått ögondroppar utskrivna samt Aerius munsönderfallande tablett, dessa hjälper i max 2-3 timmar sen är det kört igen. Jag har även testa att ge henne Cetirizin men det är samma visa med den. Det känns inte rimligt att hålla stackaren instängd till Juni... :(

Finns det någon som faktiskt har hittat något som fungerar mot björkpollen?!

• Svar på tråden Desperat efter hjälp! Pollenallergi
  • Linda 237

Effekten av tabletten håller ju i 24 h och om hon tar den tex 20.00 så kommer hon ha full effekt när hon vaknar och under dagen för att det avtar på kvällen. Om hon tar den på morgonen tar det ett tag innan hon får full effekt och hon kommer att bli allergisk när hon går ut. Funkar det inte med nässköljare så finns det nässpray med koksalt. Du får försöka övertyga henne med ögondropparna. Muta med något tex en godis eller nått 😎 Håll ut för det är värst i början såhär när björken precis slår ut sen lugnar det sig. MIn dotter har clarityn 1/2 tablett och den dosen fick hon som 4 åring.

• my2girls

Tack alla snälla för era tips!

Jag har gjort hemmaspa för henne med gurkskivor för ögonen haha, vad gör man inte för att lindra. Läste upp era tips här som råd och hon tog till sig dem. Jag har sagt samma sak till henne men när mamma tjatar så blir det ju precis bara tjat till slut. Imorgon ska jag köpa nässpray och HOPPAS verkligen vi kan få in rutinerna med droppar och dyl....jag försöker men ger upp när det bara blir gnäll, gråt och totalvägran. Inte lätt detta

• Aniiee
    my2girls skrev 2014-04-26 20:09:34 följande:
    Tack alla snälla för era tips!

Jag har gjort hemmaspa för henne med gurkskivor för ögonen haha, vad gör man inte för att lindra. Läste upp era tips här som råd och hon tog till sig dem. Jag har sagt samma sak till henne men när mamma tjatar så blir det ju precis bara tjat till slut. Imorgon ska jag köpa nässpray och HOPPAS verkligen vi kan få in rutinerna med droppar och dyl....jag försöker men ger upp när det bara blir gnäll, gråt och totalvägran. Inte lätt detta
    Det är just då du INTE ska ge upp. Jag vet hur svårt det är. Men gör en deal med henne, gärna en som är lite rolig på något sätt och gärna god. Lillungen hatar att ta ögondroppar, men hon får för 2 kr godis om hon tar de. Det gör inget om hon gråter och gnäller, bara dropparna går i. Sen får hon själv mäta upp 2 kr godis från en stooooor godispåse hon fått handla. (ca 25 gram på vågen). Visst, kanske är dumt att myta med godis, men hon är bara 5 och är det det som funkar, så. Vissa dagar vill hon inte alls ha godis....
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • my2girls
    Aniiee skrev 2014-04-26 20:42:58 följande:
    Det är just då du INTE ska ge upp. Jag vet hur svårt det är. Men gör en deal med henne, gärna en som är lite rolig på något sätt och gärna god. Lillungen hatar att ta ögondroppar, men hon får för 2 kr godis om hon tar de. Det gör inget om hon gråter och gnäller, bara dropparna går i. Sen får hon själv mäta upp 2 kr godis från en stooooor godispåse hon fått handla. (ca 25 gram på vågen). Visst, kanske är dumt att myta med godis, men hon är bara 5 och är det det som funkar, så. Vissa dagar vill hon inte alls ha godis....
    Nej jag ger inte upp helt och hållet, men för stunden kan det bli för mycket...jag vill att hon ska må bra och förstå vad som krävs, vilket hon gör för hon är en smart 7 årig tjej. Vi pratade igår kväll om att vi tillsammans idag ska sköta medicinering för då va ena ögat otroligt svullet, rött och litet..såg inte kul ut :(. Får hoppas dagen blir ok. jäkla allergier!
  • malle88

Hej Har haft pollenallergi sedan jag var liten och vet hur det känns. De tips jag kan ge är att inte vädra (skaffa fläktar istället), ha inga kläder ute på tork, skölj håret innan sänggång, ta hellre mediciner föebyggande än vid behov. Ligg på sjukvården om hjälp, det tog tio år innan jag fick ordentlig hjälp, fick tillslut tavegyl mot klådan i ögon och hals, det hjälpte mycket! Vara gärna ute men helst tidig morgon och sen kväll. Lägg is på ögonen ibland, lindrar smärtan (min mamma läste ofta under tiden). Följ pollenprognoserna, riktigt jobba dagar, åk ut till sjö/hav - det är mindre pollen och ofta lite mer vindar, det hjälper tycker jag :)

• my2girls

Sådär! För att krydda livet lite extra så har nu lillasyster också reagerat på pollen...nu sitter två rödögda snorande barn i badet. Men tack igen för era tips, jag tar till mig allt!

• Lindsey Egot the only one

Testa nasaleze som är ett pulver man sniffar/puffar upp i näsan som lägger sig som en hinna på slemhinnan och förhindrar att allergenet kommer i kontakt med slemhinnan. Det är en cellulosa som är lokalt hjälpande. När jag tar den så slutar det klia i både ögon och hals fast jag bara sniffar in det via näsan. Dock måste man ta det flera gånger om dagen.

• uglygodcilla81

För några år sedan fick jag kortisonspruta när inte pillerna hjälpte tillräckligt!! Idag kanske det är gammaldags, men det finns kortison i tablettform som man kan ta också! Betapred. Sådana fick jag utskrivna av läkaren för två år sedan att ha i nödfall att ta om det inte hjälpte med den vanliga medicinen. Prata med Er läkare! Fast kanske finns det ålders gräns på det ...

• Lotta82

Eftersom din dotter är så allergisk så skulle jag rekomendera dig att kontakta läkare och prata om att eventuellt börja allergivaccinera henne. Visserligen är detta inget som kommer att hjälpa er i år, iof tror jag inte att ni får börja förens tidigast när pollenet är borta för i år. Men det är en långsiktig lösning som verkligen är värd den tid det tar enligt dem som genomgått den. Det tar visserligen tre år innan man är färdig vaccinerad men min dotter är just nu under upptrappning för gräs och häst och vi tycker att det är värt den tiden vi kommer att lägga på det eftersom chansen är stor att hon i framtiden kommer slippa alla besvär hon idag har av adessa allergier. Dock är det viktigt att veta att inte alla blir 100% "botade" från allergin men vanligtvis blir man markant bättre. Vi har hållit på i 5 veckor nu och dottern märker dan skillnad.

• Flisis

Vet inte om det hjälper. Men har läst om"tallbarrs vatten". Någon här inne som testat att lägga tallbarr i vatten och dricka?

• Näckrosen

Du kan ge Aerius 2,5mg både morgon och kväll. Min son fick den tabletten som 6-åring och har tagit dubbla tabletter när det varit som värst. Nu, som 10-åring, har han blivit ordinerad 5 mg och kan dubbla den vid enstaka tillfällen.

• my2girls

Flisis: Jag har läst om det! men inte testat, är nyfiken på om det verkligen fungerar

Näckrosen: Jag har faktiskt funderat på att göra det, för det verkar inte alls som om 1 T håller 24h. Låter ju vettigt faktiskt. Undra om jag ska rådgöra med läkare innan?

Idag har jag lämnat min dotter i skolan, första dagen på snart 2v, jag tror inte hon kommer kunna gå hela dagen utan besvär...men dom får ringa mig isf. Tycker så synd om henne som suttit hemma så länge :-/.

• Näckrosen

Ibland ska man inte fråga om allt...

Men både min och sonens läkare har sagt att vi kan dubbla dosen. På mitt recept står till och med 2 tabletter varje dag och apotekspersonalen reagerar varje gång på det.

Svar på tråden Desperat efter hjälp! Pollenallergi