• Anonym (Mask)

Springmask = Dömda för evigt??

Nu har vi för tredje gången på ett år åkt dit på springmask Kräks
    Det är ju en situation som tär något enormt på psyket och även fysiskt med all tvätt och städ men framförallt vetskapen och äckelkänslan. En del verkar tycka att det är skitsamma, bara att äta medicin så blir det bra men det känner inte vi.

Vad jag kommer fram till efter att i dagar ha sökt och läst bl.a gamla trådar så är det helt enkelt så att vissa har lättare för att få det än andra? Har man väl åkt dit på det så är man fast? Då är det bara att förvänta sig att det är tillbaka inom 7-8 månader vilken ju känns värre än fruktansvärt. 

Finns det någon som kan ge solskenshistoria där man haft det återkommande men ÄNDÅ sedan sluppit det eller iallafall klarat sig på 1gång/år? 
    Finns det något vi kan göra? Läste om någon parasitdetox man kan genomföra, kanske värt att kolla sen.

Jag har hellre löss 4ggr/år (vilket vi aldrig haft ännu istället) än detta 1 gång/år. Ibland vill jag verkligen bara dö, eller ta barnen helt från föris men det går ju inte heller.

• Svar på tråden Springmask = Dömda för evigt??
  • En blå giraff
    Anonym (Mask) skrev 2014-05-01 21:28:17 följande:
    Det jag hittat på olika sajter är att MINST 30% av barnen på dagis/föris har det. Alltså det är alltid 30% av alla som är sär men stor andel av de procenten vet inte om det bara. Det är vanligare än löss men svårare att hitta plus att det inte pratas om det.
    Många tror ju att dom är fria från det för att barnen inte klagat på klåda, det har inte synts i bajset osv men det har mina barn aldrig haft heller. Jag har bara upptäckt det genom att jag lyst med lampa efter att de sovit några timmar. Då har jag sett maskarna. Annars skulle jag aldrig ha anat det. Har aldrig sett i bajset ens då jag vetat att dom haft det.
    Jag tycker - försök släpp det hela om ni inte har symtom som klåda eller att maskar syns! Håll inte på och lys med lampa eller annat om ni inte har besvär. Du jagar bara upp dig. Om du har behandlat er noga och städat enligt anvisningar så har ni gjort det ni kan. Som du skriver så kan ju flera barn på föris ha det hela tiden. Alltså risk hela tiden att barnen smittas. Men du kan inte fundera på det hela tiden för då blir du tokig. Gör ingenting så länge barnen inte kliar sig eller annat händer.
  • Anonym (3 barn)

Jag har tre barn, "vi" har haft mask 2 ggr, men det är bara 1 av barnen som har drabbats. Jag tror att hon är mer mottaglig för mask eftersom ingen av oss andra har drabbats. Vi delade även säng emellan åt. Senaste utbrottet var 3 år sen. Nu är hon 9 år så jag hoppas vi sett maskarna för sista gången.

• Anonym (Mask)
    En blå giraff skrev 2014-05-01 21:30:33 följande:
    Jag tycker - försök släpp det hela om ni inte har symtom som klåda eller att maskar syns! Håll inte på och lys med lampa eller annat om ni inte har besvär. Du jagar bara upp dig. Om du har behandlat er noga och städat enligt anvisningar så har ni gjort det ni kan. Som du skriver så kan ju flera barn på föris ha det hela tiden. Alltså risk hela tiden att barnen smittas. Men du kan inte fundera på det hela tiden för då blir du tokig. Gör ingenting så länge barnen inte kliar sig eller annat händer.
    Hade jag inte lyst hade jag ju inte upptäckt något försen det varit massivt.

Dom har ju aldrig besvärats av klåda så jag kan inte utgå från det. Det är ju just därför många föräldrar missar det, de förväntar sig klåda eller andra besvär.
  • Anonym (Mask)

Ska iallafall åka och prata med en personal på föriset nu och hoppas på att hon kan lugna ned min hysteri och ångest <3

• SegaMorsan

Har ni djur?
    Jag och syrran hade det rätt ofta när vi var små... Vi hade katter/har katter så då blev det lättare för oss att få det då katterna sov i sängen med oss... Sedan åt vi kanske lite för mycket socker/godis (vilket bidrar rätt mycket till springmask)
    Se till att barnen ALLTID tvättar händerna när de har tagit i saker så som pengar, handtag, dörrar osv för att motverka det :)

• Anonym (Mask)
    SegaMorsan skrev 2014-05-02 12:11:57 följande:
    Har ni djur?
    Jag och syrran hade det rätt ofta när vi var små... Vi hade katter/har katter så då blev det lättare för oss att få det då katterna sov i sängen med oss... Sedan åt vi kanske lite för mycket socker/godis (vilket bidrar rätt mycket till springmask)
    Se till att barnen ALLTID tvättar händerna när de har tagit i saker så som pengar, handtag, dörrar osv för att motverka det :)
    Ja vi har katt men jag överväger att flytta den enbart för att minska risken att det är hon som har ägg i åälsen än fast det är otroligt liten risk att det är så. Springmask smittas inte fårn djur på annat vis än att djuret ev. kan ha ägg i pälsen.

Och visst vore det det ultimata att lyckas tvätta deras händer så mycket men det går inte att tvätta varje gång dom tar i ett dörrhandtag tex, det är ju omöjligt och dom skulle aldrig kunna hälsa på någon eller liknande då.
  • Anonym (Mask)

Det känns sådär efter att ha pratat med en fröken idag. Hon sa ju som det är att det är ju ingen fara, att det är så vanligt osv och att det verkar vara vissa som drabbas mycket lättare än andra. Att hon förstod att jag tyckte det är jobbigt...jag satt ju och tokgrinade framför henne.

Men det som gjorde mig nedstämd var när jag sa att jag tänkte på att under de 4 år jag haft barn där så har jag aldrig sett någon springmaskvarning annat än efter VI har sagt till och hon sa att ja.....ingen annan har sagt något om att dom haft det.

Det kan väl ändå inte vara så att på en hel förskola med 4 avdelningar, där barngrupperna förnyas hela tiden så är vi den absolut enda familjen som drabbats av springmask???? Det gör ju inte att jag känner mig mindre nedstämd och äcklig Gråter
    Personalen trodde mer på att folk helt enkelt inte vet att dom har det och framförallt tyvärr inte berättar om det för att det är "pinsamt".
    Det ÄR ju faktiskt tydligen näst intill vanligare än löss så vi kan som sgat inte vara de enda drabbade tycker jag?

Fy fan! Tänk om det fanns ett vaccin!

• Anonym (Mask)

Törs man ta hem folk hit nu tror ni utan att vara rädd för att dom ska smittas allt för lätt? Det är en vecka sedan första medicindosen, varje dag har alla sängar bäddats rena, kläder bytts och tv'ättatas, även tröjor och byxor, dammtorkats, dammsugit och moppat. Toaletterna är klorinskurade och avspritade flera ggr/dag. Alla handdukar bytta dagligen.

• Anonym (HH)

Jag skulle inte vilja bli hembjuden så tidigt med småbarn som suger på grejjer, men som vuxen kanske. Fast jag har typ skräck för mask..

• Anonym (been there)
    SegaMorsan skrev 2014-05-02 12:11:57 följande:
    Har ni djur?
    Katternas mask söker sig till katter som värddjur o smittar inte människor. Det är en myt enligt vår veterinär! Detsamma gäller andra parasiter, de smittar inte från djur till människa, utan är artspecifika!
  • Anonym (Mask)
    Anonym (been there) skrev 2014-05-04 23:41:41 följande:
    Katternas mask söker sig till katter som värddjur o smittar inte människor. Det är en myt enligt vår veterinär! Detsamma gäller andra parasiter, de smittar inte från djur till människa, utan är artspecifika!
    Jaspringmask smittar inte via katters avföring eller så MEN de kan ha ägg som fastnat i pälsen och sedan hamnar hos oss.
  • Anonym (Mask)
    Anonym (HH) skrev 2014-05-04 23:27:24 följande:

Jag skulle inte vilja bli hembjuden så tidigt med småbarn som suger på grejjer, men som vuxen kanske. Fast jag har typ skräck för mask..

Nä, vi får fortsätta i vår ensamhet.

Inte bara att det är äckligt men med magsjuka är det minst 48TIMMARS celibat, med springmask minst 2 VECKORS CELIBAT

Vi känner oss rätt ensamma och tragiska :'(
  • Anonym (Mask)

Jag kommer aldrig bli psykiskt normal igen...

• SegaMorsan
    Anonym (been there) skrev 2014-05-04 23:41:41 följande:
    Oj, ja vår veterinär säger i alla fall att det är fullt möjligt att springmask från katt kan gå över till människor då de lägger äggen i pälsen som en människa kan råka svälja vilket leder till att du kan få mask.
    Konstigt att de säger så olika :O
  • Anonym (been there)

Ur hemmets journal:

"Gynekolog Ingrid Emgård svarar: Den lilla rundmask som vi kallar springmask har människan till värdorganism och är en av våra vanligaste parasiter. Huvudsakligen är det hos barn den påträffas eller hos vuxen som lever nära barn. Hos övriga vuxna är den betydligt mer sällsynt och räknas knappast bland de vanligare orsakerna till vuxenklåda. Hundar, katter och andra djur har mycket ofta mask. Men det handlar inte om springmask utan om andra rundmaskar, nära besläktade och mycket lika "vår" springmask. Ingen av dem accepterar människan som värd - och kan följaktligen heller aldrig innebära någon smittorisk för oss."

• Scoops

Påminner mig om tiden jag jobbade på sommarläger. I "min" barngrupp av 6 åringar fanns en liten kille som älskade att peta en i ansiktet av någon anledning. En eftermiddag satt vi på bron och väntade på att matsalen skulle öppna för middag och han pillar en ledaraspirant i ansiktet samtidigt som han säger "- Vi måste ringa mamma om medicin för nu kliar det i rumpan igen." Sedan tar han ner handen i byxorna och gräver lite (Här sade jag givetvis till att man inte får gräva i byxorna hur som helst) men han tar upp fingret ur byxorna och det krälade små vita maskar över det (tillsammans med annat) Kräks Ledaraspiranten såg jag inte resten av sommaren.

Ibland är det en utmaning att arbeta med andras barn.

• Tina69

Ett av mina barn har haft mask i omgångar ända från dagstiden. Vi köpte maskmedel på Apoteket som hjälpte nån månad, och sen var det dags igen. Vi medicinerade hela familjen, och hunden, men blev aldrig helt av med dom. Så vi gick till läkaren för ett par år sen, och fick en receptbelagd medicin, som jag tror heter Vormax. Den tog bort masken, och efter ett några veckor lämnades ett avföringsprov in, och där hittade dom inga maskar eller ägg, och sen har hon aldrig, peppar, peppar, haft något besvär med mask igen hon är nästan 20 år nu, så vi hoppas att det aldrig kommer tillbaka,

• Nocere

Ät mycket rödbetor. Det är färgen i medicinen de dör av. Samma som i rödbetor. Annars gå till läkare och få starkare medicin.

Svar på tråden Springmask = Dömda för evigt??