Inlägg från: Akinna 77 |Visa alla inlägg
  • Akinna 77

BF Januari 2015

elilin skrev 2014-07-12 12:54:36 följande:

Hur tänker ni som har syskon som fortfarande kommer att åka vagn när bebis kommer? Våran pojk kommer vara 2.5 nästan å sover idag alltid middag i vagn, åker vagn om vi är i stan (bor på landet) jag funderar om syskonvagn verkligen behövs ?:) tror just nu på köpa ny sittvagn (har en emmaljunga citycross) och köpa till en mjuklift att ha i närjag är själv med båda. Och varva med bärsele om stora vill åka vagn. Har även en scooter3s som han kommer ha närvi e två :) å citykorg har ja även till vagnen, bara tänkt köpa ny sittvagn ;)

Låter som en bra plan tycker jag :) Känns smidigare än syskonvagn om man t ex måste åka kollektivt (vilket du iof kanske inte gör så mycket om du bor på landet).

Min kommer vara nästan 4 när syskonet kommer så för hans del blir det bara en sådan där ståplatta som fästs på vagnen. Det oroar mig dock lite eftersom min son är en sådan där unge som sticker iväg. Han har noll rädsla och ser han något spännande så drar han iväg, snabb som attan är han också. Om han inte blivit lite förståndigare i januari så kommer det bli jobbigt att försöka se till att han inte bara hoppar av och springer iväg. Är maken med kan ju han springa efter men om man är själv..hua! 
  • Akinna 77
    snerkan skrev 2014-07-12 13:00:41 följande:

Jag funderar också på hur man ska göra! Våran son kommer fylla 3 år drygt en månad efter bf.
    Han åker inte vagn så värst ofta nu, men jag har inget körkort så kommer ju säkerligen gå o lämna honom på dagis sen, o det är för långt för honom att gå. Hur gör man då?
    Nu cyklas det mest, men det går ju inte med en liten!:P Så kommer det ju dessutom vara mitt i vintern så då behöver man ju ha snön i åtanke.

Hur hade ni gjort?
    Om du är bekväm med bärsele hade jag nog tagit bebisen i bärsele eller sjal fram tills våren och låtit 3åringen åka i sittvagnen på väg till och från dagis. Så till våren kan bebisen vara i vagnen och sonen kan gå eller stå på ståbräda om ni känner att det skulle funka :)
  • Akinna 77
    snerkan skrev 2014-07-12 14:57:42 följande:
    Har bara liten erfarenhet av bärsele o den vi hade sist var inge bra att bära i!:p men det kanske finns andra mer ergonomiska. Men går det att gå långt med en liten i? Har för mig att de inte ska sitta upp så länge när de är små bebisar..

O med alla vinter kläder. Usch vad svårt det är! Syskon vagn är väl både klumpigt o dyrt också..
    Jag använde själv varken sjal eller bärsele speciellt mycket eftersom min son HATADE att bli buren "mot" någon, han ville ligga i armvecket eller bäras så att han tittade framåt redan från första stund. MEN de flesta av mina vänner har använt framförallt sjal väldigt mycket, en av mina vänner köpte t ex inte någon vagn förrän hennes son var..hmm..han är född i slutet av november och hon köpte vagnen på sommaren så 7 månader kanske? En annan av mina vänner hade vagn men bar ändå mest i sjal de första 6 månaderna. Att sitta i sjal eller bärsele belastar inte barnets ryggrad och höfter på samma sätt som när dom sitter så det är ingen fara. 

Du kan läsa mer om du vill på www.sjalbarn.se/ dom har forum också där man kan ställa frågor. Såg att dom hade en tråd om att ha barnet i sjal på vintern (vet förresten att min kompis som bara bar i sjal första tiden hade något slags bärskydd när det var som kallast). 

Men som sagt man måste ju själv trivas med det också! Förresten, vår bärsele var ergonomisk den heter Manduca och finns t ex här: knyt-an.se/barselar-0/manduca/manduca-svart-new-style/  Nu använde vi den inte supermycket själva men vi lånade ut den till vänner och dom var väldigt nöjda Glad

Oj, nu känns det som att jag propagerar skitmycket för att bära i sjal eller sele men jag är faktiskt ingen "bära nära" aktivist egentligen, har mest tyckt att det ser himla smidigt ut när mina vänner knallar runt med sina små och ändå har händerna fria och inga problem med trappor osv Cool 
  • Akinna 77

Vi planerar att åka till Ullared i Oktober/November och vi vill definitivt kolla in deras vagga! Vi fick låna en vagga av vänner sist och den var fantastiskt bra att ha de första månaderna (kommer inte ihåg hur länge vi hade den men tills vår son började klänga på kanterna och kunde ramla ut typ?), att kunna flytta vaggan lätt mellan vårt sovrum och vardagsrummet var guld då sonen hade ont i magen ofta efter amning och behövde vaggas ordentligt för att kunna somna. Jag kommer nog även att köpa lite bebisfiltar och ett babygym där, det sonen hade bajsade han ner så fruktansvärt en dag att det inte ens gick att tvätta! Hur någon så liten kan explodera ut så mycket bajs.. Förvånad Om dom har någon som verkar bra så får det bli en bröstpump med flaskor också. 

Ett bra tips om man som vi med sonen får en kräkbebis är att köpa ett gäng av IKEAS 3kronors handdukar! Vi köpte säkert..20 stycken eller så och dom var superbra att ha både vid amning, vid skötbord och faktiskt några liggandes vid säng och soffa också (alltid redo!) Glad

Ursäkta om det här inlägget är lite osammanhängande men jag har jobbat i natt, nyss vaknat och ska snart iväg och hämta sonen efter första dagen tillbaka på dagis. Min hjärna känns som gjord av potatismosRynkar på näsan 

• Akinna 77
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-17 21:50:21 följande:

Var på rul för knappt två veckor sedan och vill dit igen! Se min lilla tjej sparka, vinka och sno runt. Jag längtar efter henne så jag nästan får krupp!

JosefinGranqvist89 skrev 2014-08-18 08:44:01 följande:
    Känner igen det precis, ville inte gå hem. Längtar tills man känner lill*n nu! Och längtar till januari!!
    Att man är så galet sugen på att få träffa den lilla/lille (vi var på RUL i fredags men dom kunde inte se könet så vi går privat senare och kollar i v 25-26 för fy tusan vad nyfiken jag är!) ger den stora fördelen att jag inte bryr mig ett dugg om att sommaren håller på att ta slut haha! Ta slut bara! Gör inget. Kom höst! Kom vinter! Cool

Längtar även efter att börja gå igenom sonens bebiskläder och saker och se vad vi vill/kan använda igen och vad vi vill köpa nytt av. Sonen är född i slutet av februari och den här bebisen är numer beräknad till 9 januari (6 innan) så en hel del kommer kunna användas igen. Tänkte göra det när vi fått reda på om det är en lillasyster eller lillebror därinne Drömmer

• Akinna 77
    Bettanspettan skrev 2014-08-21 12:05:38 följande:

Hade också epidural med första, det var underbart! Med tvåan hanns det inte med men fick bäckenbottenbedövning och med trean bara lustgas. Kvaddlar lurade dom på mig vid andra förlossningen, men det vill jag aldrig mer ha!

Kvaddlar var hemskt! ALDRIG mer det! 

Min förlossning slutade med akut kejsarsnitt och läkarteam som stod redo att ta den stressade, överburna bebisen och springa men trots detta upplever jag att jag hade en jättebra förlossning vilket kanske låter konstigt men personalen var så himla lugn och fin. Jag kände att jag och bebisen var i säkra händer hela tiden. Och när dom väl plockat ut min son så behövde inte läkarna ta honom och springa, han var i mycket bättre skick än dom förväntade sig Glad Jag blev igångsatt efter att ha gått över tiden 3 veckor men fick aldrig några egna värkar och dom medicinskt framkallade gav inget resultat förutom smärta.

Så förlossningsupplevelsen känns bra trots en del strul men det jag tyckte var riktigt jobbigt var den sista veckan av graviditeten, att ta mig till Östra varannan dag för kontroll där dom mätte bebisens hjärtljud och rörelser vilket tog allt från 20 till 45 minuter samt gjorde gyn-undersökning (kolla livmodertappen) och ultraljud,det var oerhört påfrestande, speciellt eftersom det var massor snö och ren isgata ute..kunde knappt ta mig fram. I många kommuner behöver man inte gå den där sista veckan över, man får igångsättning efter två hela veckor, jag tror att dom även ändrat detta här i Göteborg nu. 
  • Akinna 77

Ja, håller helt med. Det är galet. Bara det att man måste kontrolleras noga varannan dag för att risken är så stor borde ju peka på att det är bättre för både mor och barn att sättas igång tidigare än så istället för att vänta. 

• Akinna 77
    Malin81a skrev 2014-08-27 16:25:18 följande:

Idag var jag på det andra ultraljudet och fick precis ett sånt besked som alla drömmer mardrömmar om. Han gjorde inte ens hela undersökningen utan såg fort att huvudet var för runt och det var för mycket vätska inuti. Så jag har gjort ett nytt försök med ett fostervattenprov idag som får besked på om en vecka. Det var två läkare där bland annat den läkare som förra veckan sa att allt såg bra ut. Fy vad jag mår dåligt just nu... Denna ovisshet. ..

Åh fy. Jag håller tummen hårt och hoppas på det bästa! *kram*
  • Akinna 77
    Modesty1972 skrev 2014-09-03 16:39:20 följande:

En helt annan fundering... Strumpbyxor!! Jag jobbar på kontor och använder mest klänning och kjol. Jag har alltid använt mig av Lindex strumpbyxor strl 40/42. Nu har jag provat deras mammastrumpbyxor och de är fruktansvärda. De vill hela tiden hasa ner ... har provat upp till deras största strl 48/50 men inget funkar. Då de ändå kostar ca 100 kr st vill man ju att de ska sitta bra. Har löst problemet tillfälligt med att sätta på mig ett par boxertrosor utanpå strumpbyxorna Har någon av er hittat ett par bra mammastrumpbyxor?

Jag köpte på H&M förra graviditeten och dom satt bra tyckte jag :) Jag köpte ett två-pack med ett par grå och ett par svarta, 149:- 
  • Akinna 77

Jag kommer gå på kontroll var 3e vecka från och med nu eftersom jag är överviktig, det är mest för att kolla så att jag inte går upp mer än absolut nödvändigt i vikt, vilket inte verkar vara något problem för mig eftersom jag gått ner i vikt både förra graviditeten och denna.

Man går ju inte så ofta i början, sedan blir besöken lite tätare efter v 30 har jag för mig. 

Svar på tråden BF Januari 2015