• Anonym (hon)

Ta hennes barn ifrån henne?

Min sambo är i tvist med biomamman efter hennes bevåg. Det har varit en tuff period men som det ser ut nu så kommer "vi" få vårdnaden.

Hur ska jag känna? Biomamman känner sig hotad av mig och nu förlorar hon sitt barn till oss. Hur ska man bli glad när man tar ifrån ett barn sin mamma. Även om hennes beteende lett till detta!

Jag älskar sambons son och ser honom som min egen när han är hos oss men hur lever man med sig själv om detta nu blir verklighet?

• Svar på tråden Ta hennes barn ifrån henne?
  • Anonym (hon)
    Fånga dagen skrev 2014-04-30 11:36:18 följande:
    Väldigt lite information du ger ts. Svårt att bilda sig en rättvis uppfattning på det.

Varför skriver du att NI med största sannolikhet kommer att få EV? Du och din sambo får vara hur mycket team ni vill, men det är HAN och inte NI som ev får EV.
    Vi är gifta därav ser jag oss alltid som ett VI, har förstått att detta är ett känsligt ämne för biomammor. Vi är alltid ett VI för att det är så VI tillsammans vill leva vårt partnerskap. På papper förstår jag med att VI inte är ett VI;) Men i mitt egna hem och förhållande har VI all rätt att betecknas som ett VI utan att trampa någon på tårna.
  • Anonym (hon)
    smulpaj01 skrev 2014-04-30 11:16:43 följande:
    Gemensam vårdnad och umgängesavtal kan ni få en dom på utan att pappan tar över hela vårdnaden!

Visste inte att hon kan/får/är lagligt att motsätta sig att någon hämtar barnet på pappans umgänge. Gäller det bara dig eller gäller det alla som vill hämta deras barn? Får till exempel farmor hämta?
    Ja absolut och det är detta vi har försökt med, MEN hon är inte intresserad av att komma fram till ett gemensamt beslut därav att det har drivits vidare till tvist om vårdnaden. Inte på vårt bevåg utan hennes. Och alla ni där ute som blir irriterade på att jag använder VI eller OSS etc etc. Vi är båda 30+ och har ett långt förhållande bakom oss, är gifta och ska snart få ett eget barn. Mannens barn är en del av vår familj och jag är en del utav den familjen. Helt naturligt och logiskt ;)
  • Anonym (hon)
    Kjell2 skrev 2014-04-30 11:44:48 följande:

Inte första gången en förälder förlorar på att köra allt eller inget. Hon få stå sitt kast.
    Ja, jag tycker med det men sen kommer samvetet och då tycker jag nästan synd om henne. :/
  • Kjell2
    Anonym (hon) skrev 2014-04-30 13:40:48 följande:
    Ja, jag tycker med det men sen kommer samvetet och då tycker jag nästan synd om henne. :/

Ge henne vårdnaden då eller sluta sjåpa dig.
  • Anonym (hon)
    Anonym (....) skrev 2014-04-30 11:45:12 följande:
    Varför tror du att pappan kommer att få vårdnaden om båda vill ha ensam vårdnad?

Att hon inte vill acceptera ditt/pappans/ert förslag till samarbete betyder inte att hon är samarbetsovillig.

I er familj ja, men barnet har en mamma.
    För att pappan VILL INTE ha ensam vårdnad.
    Pappan har i månader försökt att få till samarbetet genom FR och komma överens om ett UG avtal
    Pappan vill inte ta det till tvist och vill inte ta barnet ifrån mamman på något sätt.

Mamman smutskastar pappan och mig 
    Gör diverse anmälningar
    Påverkar barnet negativt genom hennes inställning
    Vägrar att samarbeta eller lyssna

Att barnet har en mamma vet jag, därav trådstarten och mitt dåliga samvete. Hon gör så att hon förlorar sitt barn och det får mig att få dåligt samvete.... hänger du med ;)
  • Anonym (hon)
    Kjell2 skrev 2014-04-30 13:44:03 följande:

Ge henne vårdnaden då eller sluta sjåpa dig.
    Nej för då förlorar VI chansen till att få etablera en normal relation till barnet :/
    Mitt dilemma är alltså samvetet.... Det känns nästan fel att bli glad fastän hon själv satt sig i situationen. Förstår du hur jag menar, Även om hon är elak behöver det inte betyda att jag är likadan. Vill ju i slutändan barnets bästa.....svårt
  • Anonym (den)
    Anonym (hon) skrev 2014-04-30 13:35:35 följande:
    Vi är gifta därav ser jag oss alltid som ett VI, har förstått att detta är ett känsligt ämne för biomammor. Vi är alltid ett VI för att det är så VI tillsammans vill leva vårt partnerskap. På papper förstår jag med att VI inte är ett VI;) Men i mitt egna hem och förhållande har VI all rätt att betecknas som ett VI utan att trampa någon på tårna.
    En detalj, men varför skriver du "min sambo" om ni är gifta? Då är han väl din man?
  • Fånga dagen
    Anonym (den) skrev 2014-04-30 13:49:33 följande:
    En detalj, men varför skriver du "min sambo" om ni är gifta? Då är han väl din man?
    Lustig felskrivning? Antingen så har ts skrivit fel i trådstarten, eller i sitt inlägg.
  • Anonym (hon)
    Anonym (den) skrev 2014-04-30 13:49:33 följande:

Han är min man och sambo.... Förstår inte det konstiga? ;)
  • MuppinCowboy

Men ni blir ju inte 'av' med mamman ändå?

Även om ni får ensam vårdnad så har ju mamman och barnet rätt till umgänge, det försvinner inte bara för attni får ensam vårdnad

Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Ta hennes barn ifrån henne?