• Anonym (Hjälp)

Pappan lyssnar inte!!

Har två barn med exet varav ena för snart ett år sedan fick diagnosen Adhd och symptom på lindrig autism och detta medicineras med en ganska så hög dos läkemedel som inte bör kombineras med socker i större mängd eller helst inte alls. Trots att jag gång på gång säger till exet så struntar han i det och kommer jämt med undanflyktet som att det var kalas eller det är sjukt att inte låta ett barn få äta godis/glass/skräpmat etc. För oss så är det inte det minsta "sjukt" att man gör det som krävs för att ens barn ska må så bra det bara går. Jag vet snart inte vad jag ska göra eftersom han vägrar att lyssna och gör tvärtemot?? Kan tillägga att jag är boendeförälder och sedan utredningen på Bup startade ensam vårdnadshavare då han ville slippa bli inblandad och helt ärligt är jag bara glad att slippa ha honom som extra lass då han aldrig deltagit i någonting utan jag har haft barnen sedan dom var bebisar. Vad gör man när en förälder går emot alla rekommendationer och bara gör saker värre??

• Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!
  • Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (p) skrev 2014-04-28 12:06:16 följande:
    Inte "bör" betyder inte "får inte"!

Medicinering mot adhd hjälper inte.
    Jodå. En del hjälper det. 
  • Anonym (p)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 12:15:25 följande:
    Jodå. En del hjälper det. 
    Nej. Alla långtidsstudier visar att medicineringen inte hjälper på lång sikt utan ger skador.
  • Anonym (Hjälp)
    Inte "bör" betyder inte "får inte"! Medicinering mot adhd hjälper inte.

För henne så hjälper medicinen enormt mycket men låter man henne äta socker så blir hon hundra gånger värre än utan.
  • Anonym (p)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 12:31:12 följande:

För henne så hjälper medicinen enormt mycket men låter man henne äta socker så blir hon hundra gånger värre än utan.
    Vad då "låter"? Kan hon inte styra själv vad hon stoppar i munnen eller inte om hon nu är kompetent nog att bedöma sitt mående i övrigt?
  • Anonym (.)
    Inte "bör" betyder inte "får inte"! Medicinering mot adhd hjälper inte.

Har du egen erfarenhet? För min dotter är det som skillnad mellan natt och dag när man jämför före och efter medicin.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 12:31:12 följande:

Hur gammal är hon?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 11:59:30 följande:
    Du skrev att den höga dosen av barnets medicinering inte bör kombineras med socker. Jag har också ett barn som medicineras (hög dos) av två olika mediciner för ADHD och jag har heller aldrig hört att det skulle vara farligt att kombinera dessa mediciner med socker. Sen kan ju vissa barn reagera starkt på socker, men det har nog inte med just medicinen att göra? Eller hur? Men visst kan det kanske kännas som om det lir lite mer vetenskapligt om man kan skylla på den... Och jag blir väldigt nyfiken på vad som i din värld är "ofattbara mängder socker".

Om jag har en läkare i ryggen som säger att hon inte bör äta socker eftersom det påverkar henne negativt så ska väl inte någon annan skita i det bara för att det är jobbigt att låta henne vara utan. I min värld så är det mycket att låta ett barn som nästan aldrig annars äter sött låta henne äta obegränsat av glass och godis fredag-lördag. Typ två kexchoklad på fredagkvällen, fika med kakor och lördagsgodis nästkommande dag och avsluta helgen med kalas där det bjöds på snabbmat och två stora portioner av marängsviss intogs ett par timmar innan han lämnade av barnen hos mig. Så här såg denna helgen ut och det är enligt mig inte acceptabelt när han vet hur svår hon är att "får ner på jorden" och hur många dagar det tag innan sugarjunkien försvunnit igen.
  • Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (.) skrev 2014-04-28 12:38:12 följande:

Har du egen erfarenhet? För min dotter är det som skillnad mellan natt och dag när man jämför före och efter medicin.
    En del tror inte på personliga erfarenheter, utan enbart på vad de läser. Och alla läser selektivt :) Vill man inte tro att något hjälper, så hittar man belägg för det...

Förhoppningsvis tar man inte ifrån individers upplevelser för det. För min son är det också som natt och dag. Och medicineringen ger honom möjligheten att leva ett oändligt mycket lättare liv.
    Dock har han aldrig haft problem med att äta socker. Inte mer än mina andra barn som inte medicinerar.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2014-04-28 12:38:58 följande:
    Hur gammal är hon?

7 år
  • Anonym (L)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 12:41:07 följande:

Om jag har en läkare i ryggen som säger att hon inte bör äta socker eftersom det påverkar henne negativt så ska väl inte någon annan skita i det bara för att det är jobbigt att låta henne vara utan. I min värld så är det mycket att låta ett barn som nästan aldrig annars äter sött låta henne äta obegränsat av glass och godis fredag-lördag. Typ två kexchoklad på fredagkvällen, fika med kakor och lördagsgodis nästkommande dag och avsluta helgen med kalas där det bjöds på snabbmat och två stora portioner av marängsviss intogs ett par timmar innan han lämnade av barnen hos mig. Så här såg denna helgen ut och det är enligt mig inte acceptabelt när han vet hur svår hon är att "får ner på jorden" och hur många dagar det tag innan sugarjunkien försvunnit igen.
    Ok, så du har ett skriftligt läkarutlåtande på att hon inte bör äta socker? 
Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!