• Anonym (Hjälp)

Pappan lyssnar inte!!

Har två barn med exet varav ena för snart ett år sedan fick diagnosen Adhd och symptom på lindrig autism och detta medicineras med en ganska så hög dos läkemedel som inte bör kombineras med socker i större mängd eller helst inte alls. Trots att jag gång på gång säger till exet så struntar han i det och kommer jämt med undanflyktet som att det var kalas eller det är sjukt att inte låta ett barn få äta godis/glass/skräpmat etc. För oss så är det inte det minsta "sjukt" att man gör det som krävs för att ens barn ska må så bra det bara går. Jag vet snart inte vad jag ska göra eftersom han vägrar att lyssna och gör tvärtemot?? Kan tillägga att jag är boendeförälder och sedan utredningen på Bup startade ensam vårdnadshavare då han ville slippa bli inblandad och helt ärligt är jag bara glad att slippa ha honom som extra lass då han aldrig deltagit i någonting utan jag har haft barnen sedan dom var bebisar. Vad gör man när en förälder går emot alla rekommendationer och bara gör saker värre??

• Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (p) skrev 2014-04-28 12:33:59 följande:
    Vad då "låter"? Kan hon inte styra själv vad hon stoppar i munnen eller inte om hon nu är kompetent nog att bedöma sitt mående i övrigt?

Nej det kan hon inte, hon älskar sötsaker och äter tills det är slut.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (L) skrev 2014-04-28 12:43:24 följande:
    Ok, så du har ett skriftligt läkarutlåtande på att hon inte bör äta socker? 

Det står med i hennes journal.
  • Anonym (.)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 12:41:45 följande:
    En del tror inte på personliga erfarenheter, utan enbart på vad de läser. Och alla läser selektivt :) Vill man inte tro att något hjälper, så hittar man belägg för det... Förhoppningsvis tar man inte ifrån individers upplevelser för det. För min son är det också som natt och dag. Och medicineringen ger honom möjligheten att leva ett oändligt mycket lättare liv. Dock har han aldrig haft problem med att äta socker. Inte mer än mina andra barn som inte medicinerar.

Har samma erfarenhet som du. Min dotter påverkas inte heller av socker. Däremot ger medicinen henne en möjlighet till "normalt" liv.
  • Anonym (Hjälp)

Det måste vara väldigt skönt att inte ha sockerproblemet men nu är det som det är och den här tråden startades inte för att jag skulle bli hackad på och ifrågasatt då jag och hennes läkare vet bäst hur hon fungerar. Frågan är hur man ska ställa sig till när hennes icke insatta pappa skiter i hennes bästa och struntar helt och hållet i vad jag säger??

• Anonym (p)

Du kan inget göra mer än att acceptera att han serverar det han vill hemma hos sig.

• Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 13:05:20 följande:
    Det måste vara väldigt skönt att inte ha sockerproblemet men nu är det som det är och den här tråden startades inte för att jag skulle bli hackad på och ifrågasatt då jag och hennes läkare vet bäst hur hon fungerar. Frågan är hur man ska ställa sig till när hennes icke insatta pappa skiter i hennes bästa och struntar helt och hållet i vad jag säger??
    Kan du prata med din dotters läkare och be honom ta ett snack med pappan? Att han struntar i vad du säger är en sak, kanske lyssnar han trots allt på en sakkunnig? Som inte attackerar honom, utan sakligt informerar honom?
  • Anonym (Hjälp)

Så som han håller på så tycker jag nästan att det kan betraktas som samarbetssvårigheter. Han försvårar ju för dottern (och övriga familjen) när han vägrar att följa rekommendationerna utan gör som han själv vill.

• Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 13:19:06 följande:
    Så som han håller på så tycker jag nästan att det kan betraktas som samarbetssvårigheter. Han försvårar ju för dottern (och övriga familjen) när han vägrar att följa rekommendationerna utan gör som han själv vill.
    Återigen - har dotterns läkare varit i kontakt med pappan?
  • Anonym (p)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 13:19:06 följande:
    Det kan du naturligtvis tycka. Men det påverkar inte vad pappan handlar hem och serverar.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 13:14:51 följande:
    Kan du prata med din dotters läkare och be honom ta ett snack med pappan? Att han struntar i vad du säger är en sak, kanske lyssnar han trots allt på en sakkunnig? Som inte attackerar honom, utan sakligt informerar honom?

Läkaren har försökt att nå honom utan framgång vid flera tillfällen förut och jag tror inte att han lägger ner tid på att jaga honom nu när han gett mig full vårdnad och aldrig har satt sin fot på Bup trots ett flertalet kallelser.
  • Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (p) skrev 2014-04-28 13:21:48 följande:
    Det kan du naturligtvis tycka. Men det påverkar inte vad pappan handlar hem och serverar.
    Det låter på TS som om hon vill att sockerintaget skall vara skäl till att starta en tvist med hänvisning till samarbetssvårigheter...
  • Anonym (p)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 13:22:46 följande:
    Det låter på TS som om hon vill att sockerintaget skall vara skäl till att starta en tvist med hänvisning till samarbetssvårigheter...
    Aha. Tingsrätten skulle aldrig ta bort ett barns umgänge med en förälder för att föräldern serverar saker som innehåller socker.
  • Anonym (ADHD-morsa)
    Anonym (p) skrev 2014-04-28 13:24:06 följande:
    Aha. Tingsrätten skulle aldrig ta bort ett barns umgänge med en förälder för att föräldern serverar saker som innehåller socker.

Å andra sidan så är samarbetssvårigheter oftast inte grund för indraget umgänge, utan för enskild vårdnad och det har ju TS redan.

Och absolut - här är en nackdel med EG. Man får dra hela lasset själv med läkare, skola etc. 

• Anonym (Hjälp)

Och

Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 13:22:46 följande:

Jag har varken tid eller ork med någon tvist, vill bara att han ska fatta allvaret i det hela. För honom är det nästan som en jäkla lek där han gör allting för att jävlas med mig.
  • Anonym (p)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 13:30:54 följande:
    Och
    Jag har varken tid eller ork med någon tvist, vill bara att han ska fatta allvaret i det hela. För honom är det nästan som en jäkla lek där han gör allting för att jävlas med mig.
    Du kan inget göra.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (ADHD-morsa) skrev 2014-04-28 13:27:32 följande:
    Å andra sidan så är samarbetssvårigheter oftast inte grund för indraget umgänge, utan för enskild vårdnad och det har ju TS redan. Och absolut - här är en nackdel med EG. Man får dra hela lasset själv med läkare, skola etc. 

Vi hade gemensam vårdnad i 6 år och han har inte tagit ansvar för fem öre så för mig så är det ingen större skillnad.
Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!