• cutejessika

Hur gammal blev din katt?

Efter en hel del funderingar de senaste dagarna angående inne/utekatters livslängd tänkte jag nu kolla med er hur gamla era katter blivit! 

-Hur gammal blev katten/katterna?
    -Var katten inne eller utekatt?
    -Vad dog katten av?
    -Ifall katten var utekatt och dog i trafiken, hur bor du och på hurudan väg blev katten påkörd? ( Tätbebyggt eller ute på landet? Avstånd till större och mindre vägar)

• Svar på tråden Hur gammal blev din katt?
  • lövet2

Han blev 19 år. Utekatt och dog av en hjärtattack eller något i den stilen. Han fick plötsliga smärtor, lade sig i skymundan och ville vara i fred, och några timmar senare var han död.

• Fridayyy

Min katt blev 21,5 år. Han blev mager sista halvåret men veterinären sa att han hade ett starkt hjärta. Bara nåt halvår innan hoppade han högst upp i en garderob. Han har levt både som inne och utekatt.

• Lena

Vår katt levde inne och ute som hon själv ville.

• Ei saa peittää

6 år
    Supersmurf är inne ibland och ute på balkongen ibland.
    Hon är inte död än.
    Jag kan inte svara på frågan för det är inte så mycket trafik på balkongen. En gång körde jag på Supersmurfen med cykeln men det var i hallen när jag cyklade genom lägenheten för att testa växlarna.
    Här där jag bor är det tättbebyggt med lägenheter sen finns det skog och vägar och en järnväg och en bit bort finns en motorväg och så finns det en hage med får.
    Det är kanske ungefär 43 steg till ut genom porten och 78 steg till till bilvägen.

Må ikke tildekkes
  • Sissel

Min första katt avlivades vid 13 pga en sjukdom. Han var så svag i slutet att han inte kunde ställa sig upp, stackarn. 

De fyra som min familj har just nu är 16, 14 och 12 (x2). Den äldsta kommer nog inte leva speciellt mycket längre, hon har haft många kullar, är sliten och har nyligen drabbats av en storke så hon går lite lustigt.
    En av de yngsta och den som är 14 är väldigt pigga (busiga, alerta och ser fortfarande ut som ungkatter) så de kommer nog leva länge till.

Alla våra katter är utekatter.

• adina01

17 år och några månader, tacklade av de sista månaderna och försvann ute för att dö, var helt döv de sista åren, både inne och utekatt hela livet aldrig några sjukdomar förutom sista året.
    Hade en hittekatt som blev överkörd när den följde den äldre katten på strövtåg, den blev 11 månader.

Egentligen bor jag inte så att de passar för utekatt eftersom tomten gränsar till mindre 70- väg och trafiken på den har ökat markant de senaste åren och många kör väldigt fort, flera yngre katter i grannskapet blivit överkörda.

• viseversa
    -Hur gammal blev katten/katterna?

*Första katten blev 11 år andra katten blev 16år.

-Var katten inne eller utekatt?

*Första var utekatt andra innekatt. Vi försökte göra honom till utenkatt men han var konstigt nog inte intresserad.

-Vad dog katten av?

*Vi vet inte vad första katten dog av. Han blev dålig och fick svårt att andas. Las in akut på sjukhus och låg inne i tre dagar med intensivvård innan han dog. Inte ens veterinärerna visste vad han dog av. Dom hade inte sett liknande. Det var som att lungorna växte igen och inte kunde ta upp syre. Otroligt sorgligt. Andra katten dog av ålder. Eller han blev avlivad sen han slutat äta och gett upp livet helt enkelt. Han orkade inte mer.

-Ifall katten var utekatt och dog i trafiken, hur bor du och på hurudan väg blev katten påkörd? ( Tätbebyggt eller ute på landet? Avstånd till större och mindre vägar)

*Nej inga vägar alls. Vi bodde mitt inne i stan med väldigt fina innegårdar. han var aldrig ute på gatan=)
  • Madmoiselle

Alla mina katter lever fortfarande, men jag har en kompis som nyligen fick ta bort sin katt. Katten blev 15 år och hade forl, hjärtproblem, njurproblem och flera organ höll på att lägga av. Det var en utekatt.

Hans första katt blev 17 år och fick cancer i hela kroppen, hon avlivades hos veterinären. Också hon var utekatt.

• Schna

Jag har haft totalt fyra katter i mitt liv. Min blev påkörd och dog 12 år gammal, intill en hårt trafikerad väg mitt i stan. Nästa katt blev förgiftad (1½ år) av arg granne, och katten efter det blev påkörd (7 år) av slyngel som gasade upp på 30-vägen utanför vårt hus i villaområdet där vi bodde. Idag har jag två katter och de är 12 och 17 år gamla. Den äldsta kommer jag ta låta somna in inom kort då han magrat av väldigt, fått bölder och slutat tvätta sin päls på vissa ställen. Dock äter han som en häst och är glad, så det tar emot. De får gå ut om de vill.

It takes a fool to remain sane
  • Schna
    Schna skrev 2014-04-29 01:20:07 följande:
    Jag har haft totalt fyra katter i mitt liv. Min blev påkörd och dog 12 år gammal, intill en hårt trafikerad väg mitt i stan. Nästa katt blev förgiftad (1½ år) av arg granne, och katten efter det blev påkörd (7 år) av slyngel som gasade upp på 30-vägen utanför vårt hus i villaområdet där vi bodde. Idag har jag två katter och de är 12 och 17 år gamla. Den äldsta kommer jag ta låta somna in inom kort då han magrat av väldigt, fått bölder och slutat tvätta sin päls på vissa ställen. Dock äter han som en häst och är glad, så det tar emot. De får gå ut om de vill.
    Fem. Fem katter.
    It takes a fool to remain sane
  • EnGladPingvin

Under åren har jag/min familj haft fem katter som alla dött eller avlivats pg av ålder. De blev 16-21 år gamla och var utekatter. Nu har vi två som lever och är 6 år. De får gå ut på egen tass när vi är hemma, men sover inne.

• Hippoo

Min katt blev 21 han va både ute och inne men sista årena höll han sig bara inne.... fick avliva honom då krippen inte orkade mer

• Bjäbb

Första katten (utekatt) blev 1 år. Hon blev skjuten i benet (av någon vidrig jäfla bondjävel troligen)och lyckades tyvärr inte ta sig hem förrän det var försent att rädda hennes liv.

Andra katten (också utekatt) blev 2 år. Påkörd av en bil på en rätt glest trafikerad landsväg.

Tredje katten är 11 år och lever fortfarande (innekatt)

• yodi

mina katter lever fortfarande, dom får gå in och ut som dom vill.
    ponte är 11 år och chili är 1 år

• Mossy

Min mammas katter som jag växte upp med blev 21 och 20 år. De var båda utekatter. De växte upp intill en järnväg. Bodde sen i ett bostadsområde. Den som blev 21, dog en naturlig död hemma medans den som blev 20 slutade äta och blev slö. Vi tog honom till veterinären för avlivning.

Mina katter som jag har idag är 14, 14 och 13 år. Den äldste är en perser som mest är inne men de andra två är ute. Vi har bott 7 år intill en järnväg. Nu bor vi intill en mindre 70-väg.

• Turbomorsan

Den vi hade förrut hos mamma vart 20 år, var utekatt till han var ca 17-18 sen flyttade dom in till stan och han var då döv sen 1-2 år tillbaks så han fick stanna inne då, han dog av ålder, tacklade av sista månaderna och vart typ dement, (kissade på morgontidningen tex trots att han aldrig någonsin kissat utanför lådan tidigare) när han sen inte längre kunde sköta pälsen så mamma fick kamma honom vilket han verkligen hatade (bet mamma så hon fick en rejäl infektion i handen) och heller inte kunde hoppa upp i soffan så avlivade mamma honom.

• Trixie

Min hona blev nästan 8 år. Hon var innekatt och dog av cystnjure..

Svar på tråden Hur gammal blev din katt?