• jaanah

behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig

Idag hade vi inte ett så bra 10-månaders besök hos bvc. Läkaren sa med finare ord att min dotter är överviktig och började fråga mig varför hennes vikt är så hög som den är och varför hon har gått upp så mycket på så kort tid (1,8 kg på 2 månader, nu väger hon 11,2 kg). Jag som förälder blev så klart jätte ledsen och arg på mig själv, jag har försökt ge henne bra näringsrik mat och aktiverar henne så mycket som möjligt. Så här ser en mat dag ut: 9.00 1 portion gröt 12.00 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 15.00 mellis (t.ex en ellas frukt klämpåse m. majskrok eller rån eller en rismums) 18.30 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 21.00 halv portion gröt 22.00 läggdags med 180ml ersättning. Läkaren sa direkt att jag skulle sluta med ersättningen innan läggning, är så orolig för hur det ska gå. Samt så ska jag sluta ge henne fruktpuree efter middsgen.Men är rädd att det inte räcker och hon bara fortsätter öka i vikt. Vill det bästa för min dotter och tar gärna emot tips och råd. Hur ser era matdagar ut för era 10-månaders? Är det någon som har råkat ut för samma sak? Hur ordnade ni upp det då, och hur gick det sen? Är tacksam för alla svar

• Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig
  • Birgitta02

Gröt kl 21 och välling kl 22? Jag hade skippat något av dom. Eftersom hon är så pass liten i ålder hade jag tagit bort gröten. Och såååå överviktig är hon verkligen inte!

• Lena

Lyssna aldrig på någon som säger att du ska sluta med ersättning innan barnet är ett år.

Jag hade skippat den halva portionen gröt på kvällen och gett nyttigare mellis som tex ägg eller smörgås.

Kryper barnet? Är barnet motoriskt tidigt eller sent stämmer nämligen inte kurvorna.

• Birgitta02

PS... min son var gravt överviktig tills han var ett år. Då började han röra på sig, krypa massor, lärde sig gå. Och sprang av sig allt hull och lite till. Så var inte orolig. Min bvc-sköterska ansåg att jag skulle banta honom. Jag vägrade och anser att jag gjorde rätt. Han lade inte på sig ett gram extra efter han började gå.

• Birgitta02

Jag undrar - varför ersättning? Varför inte välling? Är det nya rön eller? Vet att mycket händer i babyvärlden. Bara nyfiken.

• Lena

Ersättning är mer näringsrik än välling som är att likställa med gröt.

• Natulcien

Jag tycker att det låter jättekonstigt att råda dig att ta bort ersättningen eftersom man vanligsvis rekommenderar att bröstmjölk eller ersättning ska finnas med som komplement upp till 1 års ålder. Och ersättning är ju dessutom mycket mer näringsrikt än t.ex. välling.

Det låter heller inte som om hon äter särskilt mycket. Hon äter bara var tredje timme. Vår son åt varannan timme i den åldern. Fast då var 4-5 mål amning bl.a. frukostmålet och kvällsmålet, så jag vet ju inte exakt hur mycket han åt. Utöver det åt han lagad mat till lunch och gröt på kvällen.
    Han vägde 10,7 kg i samma ålder.

Å andra sidan låter 2 kg viktuppgång på 2 månader som ganska mycket..? Alltför snabb viktökning sägs ju inte heller vara bra. Hur har hon ökat på längden under samma tid?

• jaanah
    Lena skrev 2014-04-28 16:00:00 följande:
    Lyssna aldrig på någon som säger att du ska sluta med ersättning innan barnet är ett år. Jag hade skippat den halva portionen gröt på kvällen och gett nyttigare mellis som tex ägg eller smörgås. Kryper barnet? Är barnet motoriskt tidigt eller sent stämmer nämligen inte kurvorna.

Ja, hon kryper och gör allt hon "ska göra" i sin ålder
  • Annelie 76

Bebisar ska vara runda. När de blir ungefär 2 minskar aptiten och de smalnar av. Som smalast ska man vara vid 5-6, de som inte är det då kommer ha problem med övervikt. Bebisar som inte ens är 1 ska inte banta. Den läkare som inte vet det borde bli av med sin legitimation.

• jaanah
    Birgitta02 skrev 2014-04-28 16:03:04 följande:
    Jag undrar - varför ersättning? Varför inte välling? Är det nya rön eller? Vet att mycket händer i babyvärlden. Bara nyfiken.

Har testat med välling, men det dricker hon inte, så det blev att fortsätta med ersättningen :)
Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig