• jaanah

behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig

Idag hade vi inte ett så bra 10-månaders besök hos bvc. Läkaren sa med finare ord att min dotter är överviktig och började fråga mig varför hennes vikt är så hög som den är och varför hon har gått upp så mycket på så kort tid (1,8 kg på 2 månader, nu väger hon 11,2 kg). Jag som förälder blev så klart jätte ledsen och arg på mig själv, jag har försökt ge henne bra näringsrik mat och aktiverar henne så mycket som möjligt. Så här ser en mat dag ut: 9.00 1 portion gröt 12.00 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 15.00 mellis (t.ex en ellas frukt klämpåse m. majskrok eller rån eller en rismums) 18.30 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 21.00 halv portion gröt 22.00 läggdags med 180ml ersättning. Läkaren sa direkt att jag skulle sluta med ersättningen innan läggning, är så orolig för hur det ska gå. Samt så ska jag sluta ge henne fruktpuree efter middsgen.Men är rädd att det inte räcker och hon bara fortsätter öka i vikt. Vill det bästa för min dotter och tar gärna emot tips och råd. Hur ser era matdagar ut för era 10-månaders? Är det någon som har råkat ut för samma sak? Hur ordnade ni upp det då, och hur gick det sen? Är tacksam för alla svar

• Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig
  • jaanah
    Phillippa skrev 2014-04-28 20:33:23 följande:
    Min dotter var rund som en boll i den åldern och jag tyckte inte att hon åt speciellt mycket. Hon var (är) väldigt kräsen men blev ändå tjock. Min Bvc-sköterska sa dock inget men jag vet att hon var ovanligt tjock. Jag fick klippa upp strumpor i linningen för att de inte skulle sitta åt. Nu är hon fyra år och smal som en sticka! Sonen är sju månader och även han en riktig tjockis. Han äter dock inte ens vanlig mat ännu (vägrar!) utan lever mest på ersättning och några mål välling. Han äter var tredje, fjärde timme men tyvärr även på natten. Med honom är jag inte lika orolig för nu är jag ganska säker på att det går över, liksom med dottern.

Okej, hoppas det blir samma här för mig. Jag blev så orolig när läkaren frågade mig varför hon väger så mycket, kände mig urusel som att allt jag gjorde var fel. Jag hoppas det rinner av när hon börjar gå. Är super stressad innför nästa bvc besök och det är två månader kvar!
  • jaanah
    Phillippa skrev 2014-04-28 20:34:08 följande:
    Hur lång är hon?

72 cm. Hon växte 1cm på 2 månader
  • jaanah
    ja88 skrev 2014-04-28 21:03:54 följande:
    Man brukar ju säga att bebisar, barn upp till 1,5 års ålder inte "kan" vara för tjocka och att det mesta reglerar sig själv med tiden, förutsett att matvanorna är vettiga förstås. Jag tycker inte hon äter några extrema mängder eller särskilt fel. Plocka bort ersättningen känns bara som ett korkat råd med tanke på hur mkt viktig näring ersättning/bröstmjölk innehåller för ett barn som fortfarande är så litet. Ärlig talat hade jag nog inte gjort så mycket alls med matvanorna utan sett tiden an. Kvällsgröten känns iofs lite överflödig med så sen middag men en halv portion är knappast orsaken till en så kraftig viktökning. Kanske borde kanske läkaren se till att det tas lite prover för att undersöka att ämnesomsättning osv fungerar som det ska, snarare än att peka ut en flaska ersättning som boven...

Men precis, när jag förklarade för läkaren allt hon år verkade inte läkaren hitta några fel (hon antog väl att min dotter små åt eller även åt på nätterna) sånär hon sa att ersättningen skulle bort blev jag lite förvånad, det innehåller väl mer näring osv i ersättning än i gröt? Samt att hon äter riktig mat om dagarna..
  • jaanah
    Masken84 skrev 2014-04-28 22:12:45 följande:
    Min 8 månaders väger 10 kg. Men tycker att din dotter äter mycket och sent. Min dotter vaknar vid 06 får då ersättning. Sen vid 9 tiden gröt/ eller liknande sen vid 12 tiden en burk mat. Vid 15 gröt/ liknande sen kvälls mat vid 18-19 sen ersättning och sover vid 20 tiden!

Jo hon äter sent, men det är även för att hon lägger sig sent. Ger jag henne mat för tidigt kommer hon vakna mitt i natten istället och vara hungrig. Men jag gissar även på att den sena gröten är boven.
  • Phillippa
    jaanah skrev 2014-04-28 22:21:00 följande:

72 cm. Hon växte 1cm på 2 månader
    Då ligger hon i fas med min bebis. Han vägde 9,5 kg och var 70 lång på sexmånaderskontrollen ;). Får väl se vad Bvc säger nästa gång.

Jag var tydligen lika tjock när jag var bebis men har sedan fyraårsåldern varit jättesmal.
  • nile10

Men varför ersättning? En 10-månaders behöver ingen ersättning.

Skippa gröten och ersättningen och ge välling istället.

• La Lola
    nile10 skrev 2014-04-29 08:43:53 följande:
    Skojar du eller?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    nile10 skrev 2014-04-29 08:43:53 följande:
    Så du menar att en bebis behöver välling?
    Jämför ett paket ersättning med ett paket välling nästa gång du är i en livsmedelsbutik så kommer du att se hur mycket mer näringsrik ersättningen är jämfört med välling. Välling är ju bara vitaminberikat mjöl...

Kort sagt, en 10 månaders behöver ersättning (eller bröstmjölk) bra mycket mer än hen behöver välling (som faktiskt inte behövs alls).
  • isolande

Jag tycker inte alls din dotter verkar äta mycket, gud vad märkligt! Min son åt typ dubbelt upp men var smal som en sticka ändå i samma ålder (BVC gnällde om det....). Jag skrev trådar här om hur orolig jag var och hur jag skulle få honom att äta mer.

Tänk vad olika det kan vara....tror inte du behöver oroa dig. Så länge hon äter näringsriktigt och inte en massa socker och skit så är det säkert ingen fara Glad

• La Lola
    Natulcien skrev 2014-04-29 09:08:30 följande:
    Så du menar att en bebis behöver välling?
    Jämför ett paket ersättning med ett paket välling nästa gång du är i en livsmedelsbutik så kommer du att se hur mycket mer näringsrik ersättningen är jämfört med välling. Välling är ju bara vitaminberikat mjöl...

Kort sagt, en 10 månaders behöver ersättning (eller bröstmjölk) bra mycket mer än hen behöver välling (som faktiskt inte behövs alls).
    Exakt.
    Bra skrivet!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig