HJÄLP min gamla katt trivs inte med den nya!
Hej!
För ungefär 3,5 månad sen hämtade vi vår lilla hankatt som idag är 6 månader (kastrerad) . Vi har också en kastrerad hankatt på 4 år hemma redan. Till en början så funkade det ganska bra mellan dem, den "gamla" katten fräste till lite ibland och morrade men det var inte mer med det. Den nya katten tycker väldigt mycket om den gamla och blir överlycklig varenda gång han kommer in ( så är det idag med). Men efter ett tag så har det blivit värre den gamla katten vill knappt vara hemma, han går ut så fort han får chansen och är ute nästan hela dagen och jo jag vet att dem tycker det är härligt att vara ute nu när det är fint väder också. Men han har även ändrat sitt beteende mot mig och min sambo , man får inte klappa honom längre och han kommer inte heller och gosar. Det händer ibland att han vill gosa men det är väääldigt sällan. Han är inte aggressiv mot mig eller min sambo eller den nya katten. Han är världens snällaste katt och gladaste egentligen men just nu är han otroligt bitter.
Jag kräver inte att han ska tycka om den nya katten men det hade varit skönt om han iallafall kunde acceptera honom och bli "normal" igen. Men det är jag mest är rädd för är att han inte trivs hemma. Jag vet att det kan ta tid för katter att acceptera varandra men jag tycker 3,5 månad är rätt länge.
Kommer han någonsin att acceptera den nya katten? någon som har varit med om samma problem?
Tacksam för svar!