• loyout

Hur mycket pengar sparar ni i månaden?

Hur mycket pengar har ni över efter ni betalt alla räkningar samt hur mycket av dom sparar ni till
    t.ex. semester, jul eller något annat?
    :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni i månaden?
  • gbgumman

Det är mycket olika för oss med men aldrig under 5000kr och det går in på låst konto. Utöver det spar vi mellan 0-20 000kr till semester. Julen födelsedagar går in i löpande kostnader.

• Dockan123

Jag och min sambo sparar 20000 kr varje månad till en kontantinsats, vi har tur och bor billigt för tillfället :).

• Ensam hemma
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 16:27:49 följande:

Samma här. ;) Jobbar inte, lever på gammalt sparmedel. Jobbar ungefär vart tredje år. Funkar fint för mig.
    Om du är en Radhuspingla, så är jag en kedjehuspingla. Visst känns det som om vi har räknat ut detta ganska smart, att kunna leva utan att behöva jobba.
  • Michael 310

blir ca 15000/ månad nu sen lillen kom, vissa månader mer, som nästa månad semesterpengar + 1 vecka övertid, då blir det nog närmare 100000kr sparat.

• Grappa
    Ema86 skrev 2014-04-29 11:02:49 följande:
    oj haha känns nästan lite pinsamt att ens svara...

men jag spar om det finns möjlighet. ibland ett par tusen, ibland inte ett dugg.
    Det är mycket större ansträngning att spara en liten summa om man bara har lite att ta av, än att spara mycket när man har en rejäl inkomst. {#emotions_dlg.flower}
  • kaffeamanda
    Grappa skrev 2014-04-29 21:20:08 följande:
    Det är mycket större ansträngning att spara en liten summa om man bara har lite att ta av, än att spara mycket när man har en rejäl inkomst. {#emotions_dlg.flower}
  • MAN78

Ca hälften av vårt sparande består av amorteringar, ca 6 tkr/månad. Men några tusenlappar till läggs undan på diverse konton/fonder.

• Radhuspinglan
    Ensam hemma skrev 2014-04-29 21:13:54 följande:
    Om du är en Radhuspingla, så är jag en kedjehuspingla. Visst känns det som om vi har räknat ut detta ganska smart, att kunna leva utan att behöva jobba.

Yes, I like it!
  • klockan12

Läste denna tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-188/m73090029.html och jag kan inte mer än att hålla med den som skriver den tråden, vettig tråd som tyvärr blir avhyst av många mindre vetande och istället för att bli mer vetande, så avhyser man de som lyckats och visar Swenska avundsjuka och bitterhet mot folk som lyckas.....

Hur som helst, känner igen mig i denna tråden, för jag är i lite liknande situation. Har gamla föräldrar som också jobbat hårt, dock inte inom samma område och mina föräldrar är närmre 80år och jobbar inte mer. Jag är 40år och kom således till ganska så sent.... Jag är ensambarn och när mina föräldrar dör, då kommer jag ärva runt 20 miljoner kontant i form utav aktier fonder optioner och liknande, och fasta tillgångar så som skog, mark, hus samt en liten samling min farfar började med, utav gamla bilar (dock ingen super samling, värd kanske 5 miljoner totalt) för runt 15 miljoner.

Många vill göra ner folk som ärver pengar eller som ska ärva pengar, folk är så avundsjuka och bittra, att de slänger ur sig både det ena och det andra. Att man SKA JOBBAT / TJÄNAT sina pengar, inte få.... etc. Jag kan hålla med till viss del, men jag tycker det viktiga är att man använder pengarna på ett bra sätt, inte om man vunnit dem eller fått dem eller så, för det är totalt oväsentligt i mina ögon.

Jag har pengar så jag klarar mig så som jag har det nu, men när jag fått arvet, så tänker jag att visa respekt mot mina föräldrar och förvalta pengarna på ett bra sätt. En del tillgångar kommer jag sälja, då jag inte har intresset eller kunskapen att förvalta det på bra sätt och en del kommer jag fortsätta ha som det är. Hoppas mina föräldrar lever i minst 5år till, då de redan skrivit papper på arvet då de ännu är sina fulla sinnes bruk och jag fått ta del av en del redan idag, för det är roligt att förvalta och placera pengar (Fler som borde intressera sig för detta). En del optioner löper på flera år och bra avkastning, så jag räknar på runt 30 miljoner och en blyg inkomst via räntor, utdelningar etc, på runt 50 tusen i månaden, skattat och klart, då är det beräknat på 3% ökning per år, många vet att det i snittet är bra mycket mer, men detta får isåfall växa till sig.

Mitt mål med pengarna är att hjälpa folk, jag klarar mig själv på 20 tusen i månaden och jag skall dela ut och skänka bort 30 tusen minst, varje månad. Kommer även blogga om detta. Jag vill uppmuntra människor till prestationer och framgång.

Så jag sparar inte ett dugg i månaden, det gjorde mina föräldrar och det räckte mer än väl.

Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni i månaden?