• loyout

Hur mycket pengar sparar ni i månaden?

Hur mycket pengar har ni över efter ni betalt alla räkningar samt hur mycket av dom sparar ni till
    t.ex. semester, jul eller något annat?
    :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni i månaden?
  • Dina08

Nöjeskontot är väl på runt 5000kr och sparandet är 5600kr, varav 1200 pensionssparande, 900 buffert, 3000 resor och 500 amortering.

• gbgumman
    MAN78 skrev 2014-04-29 21:57:20 följande:

Ca hälften av vårt sparande består av amorteringar, ca 6 tkr/månad. Men några tusenlappar till läggs undan på diverse konton/fonder.

Det är sånt som gör det så svårt att räkna. Vi amorterar också så då blir det minst 8500kr till låst sparande och 0-20000kr till semester.
  • Grappa
    klockan12 skrev 2014-04-30 02:11:28 följande:
    Läste denna tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-188/m73090029.html och jag kan inte mer än att hålla med den som skriver den tråden, vettig tråd som tyvärr blir avhyst av många mindre vetande och istället för att bli mer vetande, så avhyser man de som lyckats och visar Swenska avundsjuka och bitterhet mot folk som lyckas.....

Hur som helst, känner igen mig i denna tråden, för jag är i lite liknande situation. Har gamla föräldrar som också jobbat hårt, dock inte inom samma område och mina föräldrar är närmre 80år och jobbar inte mer. Jag är 40år och kom således till ganska så sent.... Jag är ensambarn och när mina föräldrar dör, då kommer jag ärva runt 20 miljoner kontant i form utav aktier fonder optioner och liknande, och fasta tillgångar så som skog, mark, hus samt en liten samling min farfar började med, utav gamla bilar (dock ingen super samling, värd kanske 5 miljoner totalt) för runt 15 miljoner.

Många vill göra ner folk som ärver pengar eller som ska ärva pengar, folk är så avundsjuka och bittra, att de slänger ur sig både det ena och det andra. Att man SKA JOBBAT / TJÄNAT sina pengar, inte få.... etc. Jag kan hålla med till viss del, men jag tycker det viktiga är att man använder pengarna på ett bra sätt, inte om man vunnit dem eller fått dem eller så, för det är totalt oväsentligt i mina ögon.

Jag har pengar så jag klarar mig så som jag har det nu, men när jag fått arvet, så tänker jag att visa respekt mot mina föräldrar och förvalta pengarna på ett bra sätt. En del tillgångar kommer jag sälja, då jag inte har intresset eller kunskapen att förvalta det på bra sätt och en del kommer jag fortsätta ha som det är. Hoppas mina föräldrar lever i minst 5år till, då de redan skrivit papper på arvet då de ännu är sina fulla sinnes bruk och jag fått ta del av en del redan idag, för det är roligt att förvalta och placera pengar (Fler som borde intressera sig för detta). En del optioner löper på flera år och bra avkastning, så jag räknar på runt 30 miljoner och en blyg inkomst via räntor, utdelningar etc, på runt 50 tusen i månaden, skattat och klart, då är det beräknat på 3% ökning per år, många vet att det i snittet är bra mycket mer, men detta får isåfall växa till sig.

Mitt mål med pengarna är att hjälpa folk, jag klarar mig själv på 20 tusen i månaden och jag skall dela ut och skänka bort 30 tusen minst, varje månad. Kommer även blogga om detta. Jag vill uppmuntra människor till prestationer och framgång.

Så jag sparar inte ett dugg i månaden, det gjorde mina föräldrar och det räckte mer än väl.
    Det handlar inte om att folk är avundsjuka. det handlar om att man måste vara efterbliven om man frågar om 13, eller 30 miljoner är mycket pengar.
  • Guldrosen

Vi sparar runt 6.000 kr i månaden till olika ändamål.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • En blå giraff

Nu är det nog ca 3000 kr/månad. Men då jobbar jag 85 % och mannen studerar. Han tar bara halvt studielån, och jobbar lite extra. Vi har ut totalt ungefär 28 000 i månaden. Bor i hus, har två bilar och två småbarn. Så jag är nöjd med vårt sparande.

• student2013

Är arbetssökande så lägger undan mellan 620-700 kr i månaden till 3 olika viktiga sparande.
    Sambons goodman lägger undan hans pengar då han nu har vikariat mellan februari förlängt till Augusti får se om han får förlängt längre men han får pengar undanlagda ifall han får gå hemma efter Augusti igen då vi förra året under en tid fick leva på mitt studie bidrag som jag fick på gymnasiet + pengar som mina föräldrar kunde hjälpa till med. Nu får jag mellan 2800-3200 från försäkringskassan då jag handlar maten för mina pengar då han tar hyran, räkningar som kommer. 

Mina sparande är:
    medicin 70-85 kr  171 kr idag
    presenter och julklappar 65-70 kr då min pappa och syster fyller år med 2 dagar emellan i januari min mamma, bror och pojkvän i Oktober med 1 dag mellan min pojkvän och mamma och min bror dagen efter min mamma.199 kr idag.
    Semester utomlands som kommer nästa år till mina föräldrar fyller 50 år. 460-485 kr det är på 2050 nu. 

Blir mer när jag väl får en inkomst som är säker. Då vi ska börja spara till kontantinsats hus, bröllop, barn och ny bil. 

• Noname00
    Fidelisen skrev 2014-04-29 10:37:46 följande:
    det skiljer sig ganska mycket. 
    Denna månad lägger vi undan 22 000 kronor, förra månaden 27 000 kronor och månaden innan dess 19 000 kronor. 
    Nu när jag går på föräldraledighet med bara två FP dagar i veckan drar vi ner till 8 000 kronor i månaden i sparande. 
    Vi har alltid ett sparande och summan bestäms i förväg beroende på hur budgeten ser ut. 
    Vi sparar till resor, renovering osv.
    Hur länge ska ni spara dessa summor och vart placerar ni era besparingar?
  • Fidelisen
    Noname00 skrev 2014-05-18 22:42:30 följande:
    Hur länge ska ni spara dessa summor och vart placerar ni era besparingar?

Just dessa summor har vi sparat i ett år och innan dess när jag jobbade innan mina studier.

När jag studerade gjorde jag det utan lån så då sparade vi mindre (5000-10 000kr/månaden).

Då vi redan har en större buffert placerade i fonder och aktier går dessa pengar till våra resor, när vi köpte ny bil, nytt tak till huset osv.

Pengarna finns på ett räntekonto.
  • Flashbulb

Får ut 18000, bor själv. Har utgifter på 10000, resten sparar jag, ca 7-8000 kr per månad.  Funderar på att börja investera i aktier och fonder.

• Noname00
    Fidelisen skrev 2014-05-19 11:46:48 följande:
    Just dessa summor har vi sparat i ett år och innan dess när jag jobbade innan mina studier.

När jag studerade gjorde jag det utan lån så då sparade vi mindre (5000-10 000kr/månaden).

Då vi redan har en större buffert placerade i fonder och aktier går dessa pengar till våra resor, när vi köpte ny bil, nytt tak till huset osv.

Pengarna finns på ett räntekonto.

Jag hade lagt det i fonder.
Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni i månaden?